Framtia Startet 8.August.2013 Del på Facebook Startet 8.August.2013 Jeg har en kombilader som bråker litt når den står på. Den har så langt vært montert på vegg i akterkabin, men det medfører irritasjon om natta så jeg har pleid å slå den av. Jeg har derfor nå montert den i rommet under den ene senga, noe som løste problemet. Men dette rommet er dårlig ventilert, og jeg regner med at det kan bli godt og varmt der under ugunstige forhold. Har tenkt å måle temperatur, og vurderer evt å bedre luftingen. Regner med en PC-vifte og lufteslange vil funke greit. Er det noen som har erfaring med slik plassering, og vet opplevd at laderen har tatt skade av å stå litt varmt? Det var tross alt ikke iskaldt inne i akterkabinen alltid heller. Hvor høy temperatur er akseptabelt? PS: har en Victron Multiplus 12/800/35. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post Share on other sites More sharing options...
Kasina Svart 8.August.2013 Del på Facebook Svart 8.August.2013 Denne laderen har et arbeidsområde mellom -40 og +50'c, og har innebygd kjølevifte. Det er bare å måle temperatur i rommet under bruk over tid. Har selv en Combi 2500 fra Waeco, og har opplevd at denne reduserer selv effekten, om temperaturen i noen tilfeller skulle bli for høy i små lukkede rom. Sitér dette innlegget "Sistemann tar med flagget" Link to post Share on other sites More sharing options...
Framtia Svart 8.August.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.August.2013 Slik tenker jeg også, men hva om det viser seg at temp blir f.eks 55 grader, er det da slikt at greiene ryker eller vil det mest sannsynlig gå bra det også? Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post Share on other sites More sharing options...
Popeye70 Svart 8.August.2013 Del på Facebook Svart 8.August.2013 Slik tenker jeg også, men hva om det viser seg at temp blir f.eks 55 grader, er det da slikt at greiene ryker eller vil det mest sannsynlig gå bra det også? Det vil vel blant annet avhenge av om den er intelligent nok til å redusere eller midlertidig stoppe lading hvis det blir for varmt. Hva sier manualen? Har den en cutoff-funksjon? Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post Share on other sites More sharing options...
JRK Svart 8.August.2013 Del på Facebook Svart 8.August.2013 Moderne ladere regulerer selv ned ladestrømmen om det blir for varmt. Men en tommelfinger regel sier at for hver 10ende grad du går over 20 grader halverer du levetiden på all elektronikk. Men om batteriladeren brukes lite er dette ikke relevant. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Framtia Svart 8.August.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.August.2013 Manualen (har ikke studert den nøye) sier litt forskjellig som jeg uansett ikke helt klarer å oppfylle... Blant annet skal jeg visstnok ha minst 10 cm klaring på alle kanter... Har ikke fått sjekket det med cut-off el.l, Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.