Jump to content

Holdbarhet på plastbåter


ERIKRL

Recommended Posts

Hei dere

 

kunne dere ha hjelpt meg med noen ting jeg lurer på ang plast båter?

 

Lurer på hvor gammel en plast båt kan bli før den er ødelagt? marex - elwar - skarpnes.

har hørt med noen som sier at marex båtene har tykkere skrog og derfor holder lenger en elwaro og skarpnes. Eller er de like? Er det noe man kan behandle de med slik at de holder lenger??

Skal kjøpe ny båt og ser på disse tre, men har ikke råd til de nyeste så det blir tidlig 80 talls båt på meg.

 

Noen som vet??

Link to post
Share on other sites

Den ødelegges jo ikke av alder vanligvis, så plastbåter fra 50/60-tallet eksisterer jo fortsatt.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Hvorvidt et glassfiberskrog klarer seg uten å sprekke delamineres eller svekkes strukturelt avhenger av grunnarbid som er gjordt da skroget ble støpt, samt hvor forsterkninger spant og skott er plassert. Andre faktorer er jo de ytre som f.eks sol salt og hvordan skrog/overbygg er behandla og vedlikeholt. En hviss byggekontroll har det jo sikkert vært hos de første glassfiberbåtene, men jeg vil tro at tykkelsen kan variere en del fra bt til båt, og hvor nøyaktig hver enkelt båtbygger var..

 

det finnes jo mange plastbåter den dag i dag som er 25-30 år og det er som regel teknisk utstyr pakninger gjennomføringer og motor som tar kvelden lenge før selve glassfiberen.. Moderniserer man dette har man båt i enda 30 år, om det er et mål...

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

2 eksemplarer fra midten av 60-tallet http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=43206290 og http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=42696378

 

Og ikke minst denne Hatteras 53 som må være en av de aller største plastbåtene fra 60-tallet og dermed en av de mere spesielle båtene på finn vil jeg tro http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=41523634

 

bilde

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

80-talls båter var vel stort sett solide saker. Har selv en -84 Windy og de har ikke akkurat spart på hverken glassfiber eller finish.

 

Vedr. eldre båter.. se opp for plastpest :smiley:

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...