ERIKRL Startet 8.August.2013 Del på Facebook Startet 8.August.2013 Hei dere kunne dere ha hjelpt meg med noen ting jeg lurer på ang plast båter? Lurer på hvor gammel en plast båt kan bli før den er ødelagt? marex - elwar - skarpnes. har hørt med noen som sier at marex båtene har tykkere skrog og derfor holder lenger en elwaro og skarpnes. Eller er de like? Er det noe man kan behandle de med slik at de holder lenger?? Skal kjøpe ny båt og ser på disse tre, men har ikke råd til de nyeste så det blir tidlig 80 talls båt på meg. Noen som vet?? Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 8.August.2013 Del på Facebook Svart 8.August.2013 Det er ingen som veit kor lenge en plastbåt kan holde. Pr. dags dato er det ingen plastbåter som har råtnet eller blitt nedbrutt ;) Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 8.August.2013 Del på Facebook Svart 8.August.2013 Den ødelegges jo ikke av alder vanligvis, så plastbåter fra 50/60-tallet eksisterer jo fortsatt. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
HansKS Svart 8.August.2013 Del på Facebook Svart 8.August.2013 Har sett hevdet teoretisk levealder på glassfiber/plastskrog være oppgitt til noe sånt som 3000-25000 år her på forumet tidligere. Sitér dette innlegget Link to post
Kjetil1 Svart 8.August.2013 Del på Facebook Svart 8.August.2013 Det er vel neppe selve glassfiber/plastskroget som blir dårlig først. Det er alt som er satt oppi/på. Tekniske ting, motor/gir div utstyr og treverk/innredning... Kjetil S Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
ERIKRL Svart 8.August.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.August.2013 Takk for det, men er det forskjel på tykkelsen i skrågene til disse tre?? Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 8.August.2013 Del på Facebook Svart 8.August.2013 Hvorvidt et glassfiberskrog klarer seg uten å sprekke delamineres eller svekkes strukturelt avhenger av grunnarbid som er gjordt da skroget ble støpt, samt hvor forsterkninger spant og skott er plassert. Andre faktorer er jo de ytre som f.eks sol salt og hvordan skrog/overbygg er behandla og vedlikeholt. En hviss byggekontroll har det jo sikkert vært hos de første glassfiberbåtene, men jeg vil tro at tykkelsen kan variere en del fra bt til båt, og hvor nøyaktig hver enkelt båtbygger var.. det finnes jo mange plastbåter den dag i dag som er 25-30 år og det er som regel teknisk utstyr pakninger gjennomføringer og motor som tar kvelden lenge før selve glassfiberen.. Moderniserer man dette har man båt i enda 30 år, om det er et mål... Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Polar 17 Svart 8.August.2013 Del på Facebook Svart 8.August.2013 Min Polar 17 er fra begynnelsen av 60-tallet, og er still going strong. Fast og fin i formen.... Sitér dette innlegget Snipe - Serious sailing - Serious fun Link to post
tb55 Svart 8.August.2013 Del på Facebook Svart 8.August.2013 Er vel redd for at den som er oppi båten går i myra leeeeeeenge før båten... Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 8.August.2013 Del på Facebook Svart 8.August.2013 (redigert) 2 eksemplarer fra midten av 60-tallet http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=43206290 og http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=42696378 Og ikke minst denne Hatteras 53 som må være en av de aller største plastbåtene fra 60-tallet og dermed en av de mere spesielle båtene på finn vil jeg tro http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=41523634 Redigert 8.August.2013 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
ERIKRL Svart 8.August.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.August.2013 Så bra, da tror jeg at jeg pent kan overtale kjæresten min til og kjøpe en "80" talls båt, he. Takker for alle svar, tips og meninger! Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 8.August.2013 Del på Facebook Svart 8.August.2013 (redigert) 80-talls båter var vel stort sett solide saker. Har selv en -84 Windy og de har ikke akkurat spart på hverken glassfiber eller finish. Vedr. eldre båter.. se opp for plastpest Redigert 8.August.2013 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.