Jump to content

Tohatsu 9.9 merkelig problem


bergan01

Recommended Posts

Hei folkens,

 

Vi har en 9.9 (tatt ut plomba) tohatsu

 

Funket smertefritt tidligere i år, plutselig ble den slik

 

Jeg kan beskrive problemet slik:

 

Starter alltid på første draget, går smertefritt på tomgang, går villig på turtall i fri

 

Under kjøring går den fremdeles flott på tomgang og frem til 2/3 gasspådrag

Og gir man jernet for å komme opp i plan så begynner sirkuset, det høres omtrent ut som den krangler med seg selv og får ikke noe mer kraft. Vanligvis gjør båten 22knop men den vil ikke engang i plan.

I mine ører høres det ikke ut som den drukner eller får for lite bensin, men jeg kan jo ta feil. Det høres mer tenningsrelatert ut.

Nesten så jeg tror den kun plutselig går på 1 sylinder under fullt pådrag. Merkelige lyder rett og slett

 

Dette er hva jeg har gjort og feilsøkt:

 

-Har sterk og bra gnist på begge plugger

-Hatt av forgasser, plukket den fullstendig frahverandre og renset alt.

-Membran "pumpa" på siden av gasseren ser hel og fin ut

-Tømt hele systemet, rensa gasser og prøvd med frisk bensin, samme problem

-Testet kompresjon, Sylinder 1 ga 145psi og sylinder 2 ga 140psi så skal vel være godt innenfor normalen ifølge servicebok

 

I utgangspunktet har den altså kompresjon, gnist og bensin. Og det stemmer jo ifh til at den går flott på tomgang og frem til 2/3 gasspådrag. Men hva kan problemet som oppstår da være?

 

Har noen noe lure tips eller tester jeg kan gjøre? Motor er nå på land og jeg får ikke testet den med motstand.

 

Mvh. Bo

 

Link to post
Share on other sites

Sikkert ikke aktuelt i ditt tilfelle, hvis du mener motoren "krangler med seg sjøl".

 

Men bare et innfall: Det er ikke propellen som slipper i vulking (gummi rundt propellboss)? Har opplevd før at folk tror det er noe feil med motoren, men det viser seg å være propellen som spinner i vulking når en vil ha båten i plan og motor jobber hardt.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...