Jump to content

Etterlatt / Forlatt båt - "Berging"


JackSparrow

Recommended Posts

Hei

 

Noen som vet om det eksisterer noen regler eller lignende rundt etterlatte / forlatte båter hvor eier er ukjent?

 

Jeg vet om et "vrak" som jeg kunne tenkt meg å tatt tak i og fått gjort båt av igjen. Ut fra det lille jeg har funnet ut foreløpig, er det ingen som helt vet hvem som eier denne lille skuta. Båten har nok vært registert i det gamle båtregisteret, men reg.nummeret er helt uleselig med unntak av et halvt tall... Skal nok undersøke litt mer rundt eierskapet, men det er nokså klart at (tidligere) eier ikke har noen interesse av denne båten lenger, da denne har ligget nokså lenge...

 

I og med at eier er ukjent, og siden båten har ligget der relativt lenge, har grunneier som eier kaia der den ligger, mulighet til å selge/kaste/gi bort denne for å få ryddet opp ved kaia? Den er ikke akkurat en vakker svane der den ligger...

Link to post
Share on other sites

 

I og med at eier er ukjent, og siden båten har ligget der relativt lenge, har grunneier som eier kaia der den ligger, mulighet til å selge/kaste/gi bort denne for å få ryddet opp ved kaia?

Og eier av kaien der denne båten vet heller ikke hvem som eier båten som ligger ved sin kai?

Link to post
Share on other sites

Eierløse båter er normalt hittegods, men det stiller seg nok kanskje annerledes dersom båten ligger på privat brygge.

 

Det har vært enkelte marinaer som har solgt slike båter hvor eieren ikke har vært mulig å oppdrive, men dette er så vidt jeg har forstått ulovlig da man ikke kan selge en slik eierløs båt uten at man først har en rettslig kjennelse på eierskapet, eller at eieren mot formodning skulle dukke opp og overdra eierskapet.

 

Jeg vil tippe at Worse muligens har oversikt over reglene for dette, men jeg kan nesten garantere at du ikke bare uten videre kan "ta over" båten ?

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...