Jump to content

3500kg tilhenger, utvalg og kvaliteter


andersb

Recommended Posts

Hvilke hengere har dere erfaring med i denne klassen?

 

brendrup sin 8230 har 2760KG i nyttelast og er 9.15 meter lang, pris ca 52k

svela marine B35max har 2605KG i nyttelast,10.1 meter lang pris ca 70k

tiki marine, bp3500drb, har 2670KG i nyttelast, 8.15 meter lang, pris ca 32k

pongratz 3500 bpa, 2805KG nyttelast, 7.8meter lang, pris ca42k

hss 3500 long ew, 2506KG nyttelast, 9.15 meter lang, pris ca 58k

tysse 2446, 2760KG nyttelast, 8.05 lang pris ca 56k

bk hengern 3526, nyttelast 2760KG, 8.2 meter lang, pris ca 49k

 

tredal.. skulle skrive noe her, men de har bare småhengere, synd, da de jo er eneste med dempere?

 

Har dere noen generelle erfaringer å komme med? jeg favoriserer nødvendigvis høy nyttelast, og bra lengde, men bør være ok bak bilen.

 

brendrup ser jeg har smart tilkobling for flushing av bremser, på så stor henger som dette, må hele skiten under på opptak og utsett.

 

har før hatt en brendrup 8226 av eldre årgang, og ymse hss, noen tysse... ingen har utpekt seg veldig positivt/negativt, deletilgang på bendrup når litt lys gikk og reservehjul osv var knall.

 

skal sies at prisen på tiki saken jo selvfølgelig frister, men vet ikke om støttene/rullene er like gode?

 

alle hengerne tilfredstiller vektbehovet, og lengde, men vil bli endel utstikk som må merkes evnt.

 

Link to post
Share on other sites

Hei

Har ein BK 3526 med den nye supervuggen.

 

Synes hengeren er god, og er ypperlig å kjøre min Bayliner 2655 på, men den båten er muligens litt i tyngste laget. Så må tømme den for alt som er løst før transport pluss lite diesel og tom vanntank.

 

Har ikkje kjørt med bedre henger etter ein bil før, fikk båten plassert slik at det er lavt kuletrykk.

 

Men alt er ikkje perfekt, men har utbedret endel så den er bra nå.

 

-Havarerte vinsjen. ei tann på tannhjulet innforbi sveiva rauk under stor belasting. belastning kan ha vært over i overkant av hva den skulle ha vært..

Har fått ny vinsj fra leverandør, men har valgt å bestille meg ein Goliath TS 3000 vinsj som eg montere i stede. Den er litt kraftigere.

 

I tillegg har eg satt på noen nye i midten av suppervuggen etter at de første sprakk i felgen. De nye er av ein krafigere type, så nå er nok det problemet ute av verden. Må fikse litt på anleggflatene til hjulene for å få de til å rotere lettere også.

 

Kan ikkje si annet enn at eg er godt fornøyd med hengeren og oppfølgingen til BK hengeren.

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Har du hatt den på vekta? og hva sier vognkortet ditt om last? ser på båtlengden din, at jeg nok må ha lenger henger, er ikke så tung eller høy, men lang

 

Takk for bilde, lettere å visualisere ting da. ER vel luftfulte hjul der ? jeg er tilhenger av det, når jeg leser spec og ser lengder ser det ut som nesten bare 8230 tilfrestiller kravene mine til lengde og egenvekt

 

Jeg trodde jeg hadde 3500kg på bilen, som den forrige, men måtte brått sjekke, jeg har ingenting som heter tilatt hengervekt, da bilen jo har vært C1 før, og er jukset inn via canada i gamle dager, før den ble regga ned til B, så kan ha fra 2880KG til 3480KG avhengig av hvor mye last bilen har. sært.

Link to post
Share on other sites

Jeg kjøpte hss 1800 ew i sommer, og er fornøyd med den.. Politiet har vist blitt mere nøye på bredderegler på henger og hss har derfor kommet med denne serien nå..

 

Min er riktignok mindre enn det du tenker på men var god å kjøre med en skibsplast 655 bakpå.. Mange ruller for mindre belastning på skroget..

 

Enkel lyktefjerning. Bare vipper de opp til siden, uten å ta de av..

 

 

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

har du mer info rundt bredderegel? hørt flere omtale den, også henger forhandlere, men ingen klarer vise til noe lovverk?

Skulle til å si jeg har relativt ferske lapper men tok vel lastebil for 7-8 år siden og henger for 5... :p så kan ha kommet noe nytt

 

brendrup 8230 er 221 bred, de fleste båter er jo 250-270 for trail på vei

 

hss er 252 bred ser jeg

Link to post
Share on other sites

Har ikke lovteksten, men mener det står i loven at lasten ikke skal være bredere enn Hengeren.. Det har jo vært en sjeldenhet å se båter som er smalere enn Hengeren de står på.. Hss forhandleren sa de hadde kommet med denne serien ew, nettop fordi politiet var blitt strengere på sånt.

 

Mine lapper er ennå ferskere.. Lastebil 30.03 07 og henger i vinter.

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Jeg har to 2.5 tonnsehengere, en Brenderup 8224TB med superruller og en Svela 26BX. Er fornøyd med begge, men ville uten tvil kjøpt Svala igjen om det hadde vært aktuellt med handel. Båten glir mye letter av og på med alle gummihjulene i kjølen. Det skal være mulig å få registert Svela med større bredde. Det er mulig å flytte ut baklysene, og sannsynligvis har denne utgave lenger gummiarmer på sidelys.

Link to post
Share on other sites

Tyssehengeren heter vel 6426? Jeg har lillebroren, 6425, som, hvis jeg har skjønt det riktig, er eksakt samme hengeren, bare nedregistrert for og spare noen kr. Har ikke brukt den mye, eller dratt opp båt med den (enda), men virker som en solid og godt bygd henger. Var på langtur og henta Bayliner 2355 med en kompis med denne hengeren, og den var en drøm og kjøre med.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...