Jump to content

Diesel i eksosen, Mercruiser 320

Qrt

Recommended Posts

Har nå gått til innkjøp av ny båt og ser spøkelser på høylys dag etter en heller dårlig avslutning på forrige båteventyr.

La merke til at det kom litt diesel bak båten da jeg startet opp, både når motoren var kald og ved varm motor. Kom opp av vannet, så min antagelse er at det kommer ut eksosen.

Har noen andre opplevd dette, og hva kan det komme av?

Motoren starter lett, går som den skal og viser ingen tegn på at noe er galt.

bilde

Mest sannsynlig en dyse som ikke forstøver helt 100%. Men for alt jeg vet kan det være helt normalt for disse motorene å ikke forbrenne 100% av dieselen på tomgang og uten belastning. Neppe noen grunn til bekymring, men følg med på situasjonen og ta en dysesjau om det forverrer seg over tid.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Du sier ikke hvor gammel motoren er og antall timer den har gått. Er det en 4.2L Mercruiser og allt er iorden skal det ikke være noe diesel fra eksos i vannet. Har du slitte dyser vil du kanskje få litt røyk ved start av kald motor. Sjekket timingen ?

Det kan være andre feil som lager problemet. Har du sjekket drevet og at det ikke er lekkasje der ? Blir en film på vannoverflaten om litt olje

lekker ut.

Redigert av Chris284 (see edit history)

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

bruk 2t olje i dieselen, alle dieselmotorer som ikke har commonrail system, trenger mer smøring av dieselpumper og dyser, dagens diesel er for "ren" og mangler smøre egenskaper til eldre dieselsystemer

Jaha? Den var ny. Da burde det ikkje vært mange båter eller biler med dieselmotor igjen å sjå. For så vidt så er det common rail motorer som treng best mulig smøring på grunn av det store trykket som dieselpumpa pumper med.

Den skal på land for en skikkelig vask snart. Jeg skal få sjekket drevet da, men er rimelig sikker på at det som kommer er diesel. er for tynt til at det er drevolje.

Skal først prøve en dyserens som jeg fikk tips om her. Det skader jo ikke uansett. Gangtimer på motoren er 650 timer og drevet er et Bravo 3x. Det er den gamle sorte som står i båten, og ikke den hvite som kom med Cummings. Jeg skal få sjekket eksakt spesifikasjon senere i dag når vi skal ut å prøve å lure kveita.....

Hvorfor anbefaler da produsenter med common rail motorer (spesielt VP) at enn bruker tilsetning i dieselen for økt smøring? Eg er maskinist på en båt der vi har hjelpemotorer som er vanlig å bruke til framdrift på lystbåter. Desse har nå passert 20000 timer uten tilsetninger i dieselen, og vi bunkrer akkurat samme diesel som dere bruker.

Eg tror at ingen motorer tar skade av en liten dæsj 2T olje, men eg har egentlig liten tro på at enn vil merke noen forskjel på slitasje på en vanlig dieselmotor uten CR.

Om det ikkje er røyk fra motoren, så tror eg ikkje dette kan vere diesel. Du bør sjekke om du har lekkasje i drevet eller på styringa om du her drev.

• 2 uker senere...

Tok litt tid dette, men motoren er en 2004 modell MerCruiser 4,2 MI med 650 gangtimer.

Du sier ikke hvor gammel motoren er og antall timer den har gått. Er det en 4.2L Mercruiser og allt er iorden skal det ikke være noe diesel fra eksos i vannet. Har du slitte dyser vil du kanskje få litt røyk ved start av kald motor. Sjekket timingen ?

Det kan være andre feil som lager problemet. Har du sjekket drevet og at det ikke er lekkasje der ? Blir en film på vannoverflaten om litt olje

lekker ut.

Hei, jeg hadde samme problemet for et par år siden og det var forårsaket av at den ikke tente på en sylinder. Manglet derfor noe effekt samt ujevn gange ved litt pådrag. Årsaken hos meg var sprekk i sylinderforing samt punkterte hydrauliske ventilløftere. Kildeårsaken var lekkasje i toppakning hvor det hadde kommet kjølevann i en sylinder.

• 4 uker senere...

2004 Mercruiser 4.2l 300hk

Har lignende problem, trykktestet olje/vann kjøler og fant at denne var lekk.

Små olje/diesel lignende roser kom ut eksosen, olje nivået sank ikkje veldig de første månedene før det eskalerte.

Billig og grei sak den kjøleren... :-/

Høres plausibelt ut. Har etterfylt litt olje i år, men ikke noe illevarslende.

Har nå hørt med forrige eier, og den har vært slik de siste 5 år i følge han. Han sjekket at det ikke var lekkasje på drev og motor siste vinter. Alle oljer fine, og ikke noe vann i oljen. Blir vel trykktesting av Olje/vannkjøler i vinter. Noe må man jo holde på med :)

. Blir vel trykktesting av Olje/vannkjøler i vinter. Noe må man jo holde på med :)

Bytt og anodene, en sitter oppe i forkant på intercooler og den andre sitter på varmeveksler under ved oljekjøler.

Om det ikke har vært anoder, kan det ha forårsaket korrosjon i ett eller flere rør i varmeveksler.

Anodene har ikke lang levetid og bør byttes etter hver sesong.

En annen ting er hydraulikk olje fra trim armer, kan lekke ut fra foring.

Turbo kan og ha dårlig sim ring og lekke olje ut i eksos, om jeg ikke tar helt feil.

Feil på oljekjøler kan og være årsak, som nevnt over. Men ikke lett å trykkteste bare oljekjøleren.

Lettere på ferskvanns siden, der kan du sette på trykk via påfylling eller overtrykk slangen.

Redigert av Chris284 (see edit history)

2004 Mercruiser 4.2l 300hk

Har lignende problem, trykktestet olje/vann kjøler og fant at denne var lekk.

Små olje/diesel lignende roser kom ut eksosen, olje nivået sank ikkje veldig de første månedene før det eskalerte.

Billig og grei sak den kjøleren... :-/

Er litt usikker på om varmeveksler/kjølere er lik som på BMW sin 3,6l motor. (165 og 180 hk) Men hvis vannkjøler og oljekjøler sitter i samme hus, kan det være tetningene mellom disse kjølerne som lekker olje ut i sjøvannet. Har akkurat hatt samme symptomer på min motor, og der var det disse O-ringene som lakk. Dette skjedde ganske plutselig etter en start, og jeg fikk mye olje i kjølevannet. Demonterte og pakket om O-ringene med godt med vannfast fett mellom, og monterte igjen. Det så ikke veldig bra ut til å begynne med, da det nok var en del fett som løsnet og ble med ut, men etter noen timers kjøring, er oljeflekkene så godt som borte.

Det hadde også minket en del på oljenivå før jeg oppdaget dette.

Se forøvrig på bildet under, er det lignende typer kjølere, så ser du sporene som O-ringene skal sitte i øverst på den ene kjøleren. Det er tilsvarende på den andre også, bare større diameter, slik at disse går inni hverandre.

bilde

Er helt andre kjølere på Mercruiser, de er runde.

Oljekjøler sitter under ferskvannskjøleren og det eneste som kan skrus av er endelokkene. Da kan rørene inspiseres.

Innvendig kan intet byttes, Er det feil her så må man plugge igjen det kjøle røret som lekker.På ferskvannssiden kan man ifølge Mercruiser

plugge inntil 3 rør før man må bytte hele vv.

Oljekjøler er jeg ikke sikker på hvor mye som kan plugges, men et par rør går vel bra.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...