Jump to content

Johnson 30HK fra tidlig 90-tallet. Stopper når du setter den i fri


DeVerSion

Recommended Posts

Hallo alle båtfrelste

 

Jeg har en Johnson 30hk fra tidlig 90-tallet. Hadde motoren på service i fjor, der forgasser og motor blei tatt service på.

Motoren starter som ei klokke. Men etter at jeg har kjørt litt på høyere turtall og senker farten litt for å legge til, og setter den i fri for å gli de siste meterne inn. Så stopper motoren. Og jeg må starte den igjen.

Dette er jo ganske upraktisk som dere skjønner. Så hadde håpet å kanskje fått løst dette problem ila helga.

 

Ser på forgasser at jeg har en svart skrue som kan stille. Hva stiller du egentlig med denne.

 

Alle tips og triks mottas med stor takk!

Link to post
Share on other sites

Kan jo være så mangt. Sviver båten greit på tomgang uten choke på når du starter den? Eller er det kun etter at du har kjørt den varm den ikke vil svive på tomgang?

 

Hadde sett på 3 ting. Evt prøvd med litt kondensfjerner eller drenert flottørkammer for å være sikker på at ikke det ligger noe vann i bunn av flottørkammeret. Evt om det kan ligge noe gørr i flottørkammer som stenger for tomgangsdyse. drenere og evt rense dyser og alle små kanaler i forgasser. Siste jeg kan tenke er at høyde på flottør kan lage problemer, hvis denne er for lav kan det skape problemer på tomgangskjøring.

 

Håper du finner ut av, interessant å høre hva problemet var hvis du finner ut av det.

Link to post
Share on other sites

Har testet litt idag, så virker som om det er forgasseren som er problemet. Stilte litt på blandings skruen som står på forgasseren. Og ser nesten ut som jeg akkurat har fyllt bensin, når man ser i vannet etter at den har stått og gått litt.

For stiller man at den skal ha magrere blanding hoster og harker akkurat som om den hadde fått influensa. Men skal prøve å sjekke de tinga du nevner over. Se litt an været imorra. Frister lite å skru båt i fin været. Skal holde dere oppdatert =)

Link to post
Share on other sites

Vanligvis stilles blandingsskrue ved å skru helt inn, for så å skru denne 2 til 2,5 omdreininger ut. Evt prøve å justere litt inn eller ut ettersom du synes motoren sviver best. Hadde jo vært enkelt hvis det går an å kurere "pasienten" med dette. Ellers går det jo an å forsøke å stille tomgangen til litt høyere turtall, og se om dette hjelper.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...