Jump to content

Oljeskift etter innkjøring av Honda 30 HK 4-takt

bkv

Recommended Posts

Hei, jeg har bestilt en båt med en 30 HK 4-takts utenbords Honda-motor. Forhandlere sier jeg skal skifte olje og oljefilter etter 10 timer når motoren er innkjørt.

Etter 10 timer ligger vel båten ennå på vannet. Må jeg ha den opp for å gjøre dette oljeskiftet? Er det praktisk mulig må gjøre det ved brygga? Har noen erfaringer å dele vedrørende dette?

-Bjørn

Hei Bjørn.

Normalt er det en sugeslange, du kan skru på en pumpe, som du kan pumpe olje ut av motoren. Tar du av motordekselet ser du en sannsynligvis svart slange som er kveilet sammen med messing tupp på. Dette kan gjøres på vannet ja. Har gjort det på en Mariner utenbord, og Mercruiser innebord. De motorene jeg har vært borti, har hatt samme gjenenippel som du skrur på pumpen. Pumpe til dette får du hos de fleste båtforhandlere. Tror biltema også kan ha slik.

La motoren gjerne ha en lunk i seg når du pumper, så suges den lettere ut.

Redigert av Bmwx1xdrive25d (see edit history)

Hvis jeg føler for å trene, legger jeg meg bare ned, og venter til det går over...

plasser en stamp/tønne under motoren og tilt den ned i vannet med tønna rundt... det burde jo funke. iallefall hvis man suger opp olja fra stampen samtidig som den renner ut :giggle:

Eller stapp en slange i tappeplugghullet når tappepluggen er skrudd ut. slangen går ned i ei tom kanne som flyter i et plastkar på vannet.. eller noe lignende.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Noen motorer har nå en løsning der tappeskrue er innfelt slik at når en åpner for drenering av olje, så renner denne ut på en slik måte at en enkelt kan samle dette opp i et kar som en holder under "renna". Dette kan du jo se på når du får motoren.

Ellers bør du høre med forhandler om det er greit at du gjør dette sjøl, i og med at motoren er under garanti. På våre Yamaha-motorer har vi fått beskjed om at oljeskift / service må dokumenteres av verksted i garantiperioden. Slik at det ved evt motorskade ikke skal kunne bli diskusjon om skift intervaller / rett mengde olje påfylt etc.

På våre Yamaha-motorer har vi fått beskjed om at oljeskift / service må dokumenteres av verksted i garantiperioden. Slik at det ved evt motorskade ikke skal kunne bli diskusjon om skift intervaller / rett mengde olje påfylt etc.

Men du sier neppe fra deg reklamasjons rettighetene (Forbrukerkjøpsloven) så lenge du kan dokumentere at du har gjort det (selv) så hold på kvitteringer og ta noen bilder med dato i så fall.

Selv ville jeg også ha byttet filter siden dette er i henhold til produsents instruks/veiledning og da er det vel ikke noe poeng i å kjøpe en sugepumpe for å suge ut oljen, eller?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Takk for rådene. Jeg får vurdere fremgangsmåten nærmere når jeg får båten og motoren. Nå frister det litt med en sånn pumpe. Biltema har en rimelig en; det er bare 1,6 lite olje i den motoren. Jeg har sett for meg all slags trøbbel hvis jeg gjør det uten pumpe: Oljen raser i vannet, pluggen glepper ut av hånden og synker til bunns. Men det kan jo være enklere enn jeg tror.

-Bjørn

Altså med en sånn oljesuger, og jeg stikker slangen ned i hullet til peilepinnen. Ifølge forhanlderen er mye av hensikten med det første oljeskiftet å bli kvitt spon eller andre fremmedlegemer som stammer fra produksjonen. Jeg tenkte meg at det ville være lettere å bli kvitt dette om man åpnet bunnpluggen, men jeg leser i bruksanvisningen til oljesugeren at man skal la motoren løpe i fem minutter først for bl.a. å la urenheter blande seg i oljen.

• 1 måned senere...
Hei igjen

jeg har tenkit å skaffe megen sånn oljepumpe og ta jobben med å skifte olje og oljefilter nå i helgen.

Jeg ser på Youtube at de tipper motoren fremover når de tar ut filteret og da kommer det ut litt olje som må fanges opp.

Bør motoren ellers være for for olje når jeg skifter fileteret? Er det noe annet jeg bør tenke på ved skifte av oljefilter?

Å pumpe ut oljen gikk fint, men oljefilteret var ikke å rikke med håndmakt. Finnes det verktøy for sånt? Jeg måtte jo fylle på ny olje. Må jeg pumpe den utigjen før jeg skifter oljefilteret, eller kan jeg ta av filteret mens det er olje i motoern?

Ser forresten at biltema har noe til å ta av oljefilter med

http://biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Tang/Oljefilteravtrekker-12976/

http://biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Olje-og-Fett/Oljefilteravtrekker-20322/

http://biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Olje-og-Fett/Oljefiltertang-191553/

Redigert av bkv (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...