Jump to content

Jeg må ta eget kurs for å forsikre båten. Er det vanlig?

Bmwx1xdrive25d

Recommended Posts

Hadde jeg hatt en F23, tror jeg ikke den hadde klart å gå over 45 knop gitt..... :cool:

Ikke? Den trenger bare 150 hk for å greie 45kn mens de fleste ble levert med 220 hk og mange med 300 hk. Med litt sjø er du airborne mye av tiden i en slik båt. Kanskje ikke så scary akkurat men det kan være smart med litt påfyll av erfaringer fra noen som har kjørt mye i rask båt. Det er forståelig at forsikringsselskapene setter særskilte krav til forsikringstakere av raske båter, det er noe ganske annet enn å føre en snekke. I USA f.eks. er det mange båttyper du ikke får forsikret uten å ha både høyhastighetskurs og dokumentert fartstid.

Ser ikke problemet og ser nutten av kurset, det er vel ikke slik at forsikringsselsapet tjener på dette i første runde men heller satser på å vinne runde nummer 2. Er man motstander av dette er det vel enkelt og greit å finne et selskap som ikke krever kurs. Viste ikke at noe slikt fantes men absolut noe jeg ville vurdere skulle jeg kjøpe båt jeg skulle marsje i 40 knop + med. Noe jeg og anser som aktuelt at jeg skaffer eg om noen år

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Såfremt kurset er kvalitetssikret på en skikkelig måte virker dette som et fint tiltak i korrekt retning av å fremme sjøsikkerheten for brukere (og medtraffikanter) av båter i denne fartskategorien.

Hvis flere forsikringsselskaper starter praktiseringen av dette vil det etterhvert fremstå som et bransjekrav mot eierne av disse farkostene.

Man vil nok relativt raskt avdekke om kurset gir et godt faglig innehold eller ikke, men holdningsskapende virksomhet og bevissthet på faremomentene rundt bruken er noe av de viktigste tingene i en sådan kategori.

Likevel mener jeg vel at det er uholdbart at forsikringsselkapene skal bestemme hvem som må ta ekstra kurs. Dette er en oppgave som myndighetene må ta.

Hvorfor det? Selskapene som driver med forsikring av denne type båter har sikkert oversikt over hva som trenges av kunnskap for å føre dem, noe jeg ikke er like sikker på at byråkratene i staten har. Forøvrig er dette helt vanlig i statene, både når det gjelder førere av båter og småfly. Forsikringsselskapene setter krav til etterutdannelese og erfaring som går ut over minimumskravene som myndighetene setter. Disse kravene er basert på erfaringer/ulykkesstatistikk for vedkommede båt- eller flytype.

• 3 uker senere...

Da har jeg fått bekreftet kurs dato. 25-27 oktober. Det er fra 15-21 på fredag. Fra 09-19 på lørdag og sønndag. Dette kommer på 11120 kr.

Ser ut som blir lange dager, men ser positivt på dette kurset. Håper, og tror det er mye å lære om å kjøre fort med båt.

Tror det var mulighet for flere å være med på dette kurset om noen skulle ha interesse.

Hvis jeg føler for å trene, legger jeg meg bare ned, og venter til det går over...

Kurs for å forsikre båt? Latterlig uansett om du skal hente den her eller der, eller bor i nord eller sør. Skaff deg kontakt med et selskap som kan forsikre det du ber om uten noe kurs. Har forresten aldri hørt om noe kurs i den retningen.

Jeg deler ikke helt den - prisen var stiv, men utover det synes jeg det høres ut som et relativt godt tiltak - skjønt det er vel mer vanlig å gi rabatter for "risikoreduserende tiltak" av ymse slag enn å rett og slett nekte forsikring.

Det jeg reagerer mest på er at ikke webskjemaet med en gang sier ifra om at det er begrensninger for å få forsikret en så stor båt.

Det er jo også dumt dersom hvert forsikringsselskap etterhvert skal kreve at forsikringstager tar et spesifikt kurs, slik at man f.eks. er nødt til å ta Gjensidigekurset dersom man ønsker å skifte forsikring til Gjensidige, da er ikke Atlanticakurset godt nok lengre. Da har man en lock-in-situasjon, og det er ikke bra.

Redigert av tobixen (see edit history)

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Stiv pris ja, men veldig å se på det som nyttig erfaring

Jeg deler ikke helt den - prisen var stiv, men utover det synes jeg det høres ut som et relativt godt tiltak - skjønt det er vel mer vanlig å gi rabatter for "risikoreduserende tiltak" av ymse slag enn å rett og slett nekte forsikring.

Det jeg reagerer mest på er at ikke webskjemaet med en gang sier ifra om at det er begrensninger for å få forsikret en så stor båt.

Det er jo også dumt dersom hvert forsikringsselskap etterhvert skal kreve at forsikringstager tar et spesifikt kurs, slik at man f.eks. er nødt til å ta Gjensidigekurset dersom man ønsker å skifte forsikring til Gjensidige, da er ikke Atlanticakurset godt nok lengre. Da har man en lock-in-situasjon, og det er ikke bra.

Helt enig, stiv pris, men det er max 4 per båt, og 20 timer i sånn båt, er det isolert sett ikke så ille, for regner med dette er båter som sikkert bruker mye suppe.

burde absolutt stått på webskjemaet ja. de andre selvskapene stod det at jeg måtte ringe inn for pris pga for høy fart.

Hvis jeg føler for å trene, legger jeg meg bare ned, og venter til det går over...

mange moderne familiebiler greier både 200 og 250 km/t, bør det ikke da innføres et høyhastighetskurs/bevis for slike biler ?

Hadde jeg hatt en F23, tror jeg ikke den hadde klart å gå over 45 knop gitt..... :cool:

Nei monterer man propell for vannskisport og høy last så går jo toppfarta ned....

Er det den teoretiske toppfart (med lett last og optimal propell) som oppgis eller den reelle tro?

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

i Norge har vi ikke lov å kjøre over 100 km/ t, så blir sikkert ikke priroitert fra forsikringes side. Seff er det et knippe biler som er nedover kontinentet som det blir kjørt veldig fort. På skjøen kan vel nær hvem som helst kjøre så fort enn vil. Men hadde sikkert ikke vært et dumt forslag for å heve kompetansen på kjøring i høy hastighet. Forsikringen gjelder i 200 km/ t i Tyskland og.

Jeg oppgav 50 knop, slik som det stod i annonsen. Jeg vil tro det er teoretisk toppfart de vil ha. Jeg liker at alt er som det skal, og skulle jeg bytte motor, eller øke efffekt, som hever toppfart, oppgir jeg det til forsikring. Driver tett med forsikring hver dag, og er like kjedelig å fortell kunde at han/ hun har avvkorting på overkjørt kilometer, eller andre grunner til avkortningen. ( jeg driver med bilskade)

Jeg har ingen forutsetninger for å mene noe som helst om det nevnte kurset, men det høres merkverdig ut at eieren pålegges en utdannelse for å få lov til å tegne forsikring på noe han eier.

Ville ikke det bli som om enhver skipsreder måtte ha full skipsførerutdannelse og helst både maskinsjef- og stuertutdannelse i samme slengen for å få forsikret flåten?
Høres merkelig ut . . . .

Med vennlig hilsen POSEIDON

Hvis jeg hadde drevet med båtutleie måtte vel det stå meg fritt å kreve at leier skulle inneha D5 selv om ikke størrelsen krevde det. Det ville bli min forsikring for at leier hadde greie på hva han drev med. Ville de da ikke leie av meg ja så måtte de da bare finne seg moen som ikke stilte dette kravet. Det er jo ingen som tvinger trådstarter til å forsikre båten i det selskapet som krever dette kurset. Helt frivillig med andre ord

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Jeg tolker det som om kravet om kurs er et krav om at båten føres av person med nødvendig kompetanse. Tviler på at forsikringens betingelser gjelder om båten lånes ut til person uten nødvendig kompetanse eller kursing.

Ser det på lik linje med at skipsreder neppe har kompetansen til å føre egne skip, men velger å ansette personer til å føre sitt skip.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Ville ikke det bli som om enhver skipsreder måtte ha full skipsførerutdannelse og helst både maskinsjef- og stuertutdannelse i samme slengen for å få forsikret flåten?

Høres merkelig ut . . . .

Nei, men han (skipsrederen) har plikt til å forvisse seg om at mannskapet har nødvendige kvalifikasjoner.

Er en reder og fører er det naturlig.

Grensen burde hvert på 12 knop for utvidet fartsopplæring.

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...