Jump to content

Volvo penta aq145 får ikke bensin


Arildo85

Recommended Posts

hei! motoren min startet å gikk fint igår, men da eg skulle starte motor igjen etter havnebesøk, ville den ikkje starte, til slutt startet den men stoppet igjen, sånn holdt den på hver gang eg fekk start, stoppet den igjen. tok ut 2 plugger å sjekket gnist, gnistret som bare det men pluggene var knusk tørre, merkelig etter å ha kinnet opp et helt batteri og pumpet på gassen.tok ut forgasserene og sjekket dem, såg nye ut så regner me de er i orden.prøvde å kinne uten forgasserene på for å se om bensinpumpa leverer, å den spruter ut bensin som bare det. noen tips?

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde liknende symptomer en gang. Gnist på tennpluggene. Bensin til forgasseren og tørre tennplugger. Fikk ikke start i det hele tatt. Det viste seg at registerreima hadde hoppet over en del hakk etter at drevet til akselen som driver fordeleren hadde løsnet.

Link to post
Share on other sites

Hatt også tilsvarende problem på en OMC motor engang. Da var det kommet rust flak og drit inn i forgasseren, som tettet dyse på vei inn til flotør. Kammeret fyller seg sagte opp, motor starter, bruker opp bensinen, motor stopper. Stod litt, samme skjedde. REnset gasser og monterte filter, båten var i orden. Dette var dog en gammel motor og båt.

Hvis jeg føler for å trene, legger jeg meg bare ned, og venter til det går over...

Link to post
Share on other sites

Ok takk for svar :) prøvde å koble en annen tank til inntaket på bensinpumpa, samme problem fortsatt, tørre plugger, motor starter men stopper igjen. Kan d være at bensin pumpa leverer for lite siden forgassarenene ser bra ut? Når eg gir gass mens motorer sviver så dør den med en gang...

Link to post
Share on other sites

Obs, de øverste dysene som er skrudd inn på siden av forgasserne er tomgangsdyser. Hvis du skruer dem for hardt inn blir de deformerte og ødelagt. De er IKKE å få kjøpt lenger!!! Så her må du være forsiktig.

Har du service manualen til VP?

Livet er for kort til å kjøre diesel

Link to post
Share on other sites

Akspumpene er ikke kritiske ved rolig pådrag. Det er ved mye/raskt pådrag de kommer med en liten sprut. Hvis du holder fingeren foran akspumpedysen når du gir gass (uten at moter er i gang) vil du bli litt bensinvåt på fingerne, slik vet du at akspumene leverer. Når du ser ned i innsuget/forgasser vil du ved pådrag (motor i drift) se en relativt kraftig stråle fra hoveddysene, her vil evt. feil vise seg hvis det ikke er bensin nok... har du sjekket flottørkamrene? Som jeg forstår kom denne feilen plutselig/overnatten. Da er det nærliggende å tro at det er noe rusk i forgasserne eller noe feil med bensintilførselen. Men ikke glem tenningen, fortenning justeres jo etter pådrag, kan det være noe dær?

Livet er for kort til å kjøre diesel

Link to post
Share on other sites

Hei bodehode og takk for god hjelp og svar, skal sjekke fortenninga og rengjør forgasserene skikkelig å ta ut dyser å blåse gjennom kanaler med trykkluft. Merkelige greier for motoren har fungert fint når eg har brukt den med jevne mellomrom, med en gang eg har vært vekke en ukes tid har d vært problemer igjen....Aks pumpene virker nok da for d kommer en god sprut fra begge forgasserene når eg gir gass.ser ingen sprut fra hoveddysene når eg gir mer gass, skal dette være synlig asså?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...