Jump to content

Heving av motor "jackplate" noen erfaringer?


KMV-mannen

Recommended Posts

Hvor mye vil man egentlig få ut av det fartsmessig ved å heve motoren noen mm / cm? Trenger man da ikke en grei "overflate" propell også, raker eller ballistic, kanskje noen andre?

Vil prøve å lage litt fartsbåt ut av RIB'en min, går ca. 29 knop nå med 25 hk motor, vurderer å oppgradere til større motor også, men først og fremst å prøve meg litt frem ved å heve motor, ny propeller osv.

 

Er det noen Norske som forhandler "jackplate" tenkte først og fremst i utgangspunktet på manuelle sådanne.

Link to post
Share on other sites

Man kan få endel høyere toppfart hvis motoren står for langt ned i utganspunktet.

På 12fots Maxen min fikk jeg 4 knop høyere toppfart ved å bygge opp akterspeilet slik at antikavitasjonsplata på motoren står litt over bunnen på båten.

 

Skal du bruke cleaverpropell må motoren heises mye mer for best effekt,og da må du montere lavt vanninntak på motoren.

Link to post
Share on other sites

Hei ved å heve motoren med "heis" vil du øke turtall, noe som igjen gir høyere hastighet (hvis du ikke har turtallssperre).

Men ulempem er at båten blir tregere å få i plan, og du vil miste vann til kjøling. Derfor har hurtiggående båter som ønsker dette hydraulisk heis, og bygger om til lavt vannintak. Raker og Ballistic propellene er ikke noe utpregede overflatepropellere.


eksempel på ombygd vanninntak :smiley:https://baatplassen.no/bildearkiv/32/32466/c-1.enginearona.jpg

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...