Jump to content

Hurra, har blitt båteier (Saga 27)


Catch22

Recommended Posts

Etter mye tråling på Finn.no gjennom sommeren, og diverse prøveturer, fant vi en båt som passer smak, pris og forsåvidt område, selv om en hentetur også har sin sjarm. Håper værgudene velsigner oss med en Indian summer, og andre guder og avguder gir oss mange problemfrie turer. Kast loss

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=42183094

Link to post
Share on other sites

Gratulerer fra meg også, håper ikke du er blitt lurt av mine kommentarer til valg av akkurat den båten.

Lars H. :flag_sw:
webcam fra båten

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

13knop er nok ljugeknop. Jeg har omtrent samme årgang Saga27 med samme motor, dog uten turbo og med 44Hp. Jeg klarer max 7,5knop på fullt turtall, så kanskje med 55Hp opp mot 9knop. I dag var jeg faktisk oppe i godt over 8knop i et sund her på svenskekysten, men da hadde jeg 1knop medstrøm!

Lars H. :flag_sw:
webcam fra båten

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Takk for hyggelige tilbakemeldinger

13 er ljugeknop ja, men virket som eier faktisk trodde på det selv. Hadde ikke knopmåler i båten, og jeg ville ikke ødelegge gleden han hadde når han ga gass ved å fiske fram mobilen og vise ham GPS målingen....

Virker som en ryddig og grei båt som vil bli veldig fin med litt olje, lakk og vinylfornyer.

Lars, du skal på ingen måte ta skylda for å tippe meg i en retning eller en annen. La oss si at blir jeg misfornøyd lar jeg det forbigå i stillhet, blir jeg fornøyd, ja så er jeg deg og andre Sagaentusiaster takknemlig.

Link to post
Share on other sites

Du er vel klar over at jeg driver et eget forum for oss med Sagabåter, sagaforumet.com? Der (og selvfølgelig også her) treffer du andre ihuga Sagabåt-elskere med mye kunnskap om Sagabåter.

Samtidig må jeg få reklamere litt for vår egen klubb for Sagabåter, sagaklubben.no med flere lokalavdelinger som blant annet arrangerer treff for Sagabåter. Vi har tenkt å avslutte sommerferien i vår Saga27 med å delta på Sagabåttreff på Oscarsborg i Oslofjorden siste helgen i ferien vår, 23 - 25 august.

Lars H. :flag_sw:

pt. på Svenskekysten
webcam fra båten

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Gratulerer med en klassisk og pen snekke. I mylderet av båter på sjøen om sommeren er Saga 27 en av de en legger merke til, i positiv forstand.

 

I Norge er Lars sitt Sagaforum (pluss BP) en god kilde for kunnskap om Saga 27. I tillegg har du et internasjonalt forum med overraskende mye trafikk, samt et dansk forum med mye trafikk og spesielt mye diy prosjekter (gjør det selv, danskene liker sånt :-)), men som nordmann er du dessverre nektet på det danske forumet.

 

Tror vel du har kjøpt den snekketypen som det er enklest å finne diverse informasjon om på nett. Ble jo solgt mange av disse.

Link to post
Share on other sites

Tror vel du har kjøpt den snekketypen som det er enklest å finne diverse informasjon om på nett. Ble jo solgt mange av disse.

 

Saga27 kom i 1969 og gikk vel ut av produksjon i 2005 etter at det var blitt produsert ca. 6000 eksemplarer!

 

Lars H. :flag_sw:

webcam fra båten

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Akkurat kommet hjem etter en lang og fantastisk dag på Oslofjorden. Gikk fra Slependen til nærheten av Ulvøya og lå der på anker, badet og koste oss. Blåste opp til litt ruskevær på tilbaketuren, så fikk prøvd båten i litt sjø da vi rundet Nesodden. Opplevdes som svært trygg og god. Da vi kom i havn ville den ikke stoppe.... Ringte opp selger som ble stressa og ikke hadde noe godt svar. Fant løsningen her inne på forumet selvfølgelig , gåen solenoid. Så inntil videre må den stoppes med pekefingeren :)

Link to post
Share on other sites

Ja ja, noen problemer kommer du nok til å oppleve med gammel båt, men forhåpentligvis ikke alvorlige. At det blir problemer med solenoiden, er ikke ukjent. Men er den gåen? Min var en gang løs og fikk derfor ikke dratt til stopparmen. En annen gang var det dårlig forbindelse fra ledningen inn til den. Da pusset jeg kontakten, og alt OK igjen. Stoppknappen kan også være dårlig.Så prøv med en ledning rett fra batteriet og inn på solenoiden før du bestiller ny. Bestillingsnummer har jeg et eller annet sted dersom du likevel må kjøpe ny.

Lars H. :flag_sw:
webcam fra båten

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Ser ut som du har fått en flott båt til en fornuftig pris, gratulerer så mye!

 

Funderer litt over at den blir avertert som en cabincruiser, men det er da en vanlig snekke?

Er også overrasket over at den er produsert i så mange eksemplarer, har alltid hørt at Nidelv 24

er den mest produserte med litt over 3.000 stk, men det må altså være feil?

Link to post
Share on other sites

He he, joda det er en helt vanlig plastsnekke. Så i løpet av sommeren at det var veldig mange "feilplasserte" båter på finn. Enkelte er jo kanskje vanskelig å kategorisere, men jeg gikk "glipp" av mange Sagaer, Sandviker og andre snekker som lå under daycruiser, skjærgårdsjeep/landstedsbåt når jeg filtrerte søkene.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Gratulerer med flott båt :smiley: Kjøpte selv båt for første gang i fjor høst, av samme type som deg; Saga 27. På sagaforumet.com kan du lese min erfaring som førstegangs båteier i denne tråden: http://sagaforumet.com/phpBB2/viewtopic.php?t=1462&sid=bf04d966ae4ffaf43006859c49113557

 

Vi (2 voksne og 2 barn på 4 og 8) brukte båten i 4 uker, hele juli på tur og med det været som var i år var det en fantastisk opplevelse for oss, som stort sett ha tilbrakt somrene noen kjølige uker på fjellet.

 

Jeg kjøpte også en Maritim jolle nå nettopp som barna kan lære seg å ro med, vil også skaffe en liten 3-4 hk motor til den etterhvert. Vi har hjemmehavn på Leangbukta, så vi er kanskje ikke så langt fra hverandre og kanskje vi treffes på sjøen i nærområdet :wink: Alltid gøy å møte likesinnede som man kan utveksle erfaringer med, er jo nok av ting å ta tak i på slike godt voksne båter :-)

xLandkrabbe... nå på 8. sommer på sjøen  

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...