Arild81 Startet 10.August.2013 Link til dette innlegget Startet 10.August.2013 Har en Yamaha 8hk 2 takt 2005mod. Den har gått veldig greit på en AQ 265 stort sett brukt i rolig vann. Men når jeg kom ut i litt urolig sjø hoppet og danset litt i bølgene så virket det som at den ikke fikk bensin, mistet turtall og stoppet. startet igjen med en gang på tomgang. Gir gass og den bare dør, får mer turtall ved å bruke choke. hjelper ikke å pumpe. Så kan jeg la motoren stå 5-10 min så går den fint igjen og full fart, men dør i urolig sjø, men går fint på tomgang og sakte fart. Har ny tank (specter) og slange(biltema), ny bensin ca 1,5% oljeblanding. Sjekket bensin filter, åpnet lufting på tank. Noen som har noen tips? Har en liten teori om at flottøren i forgasseren spretter opp og ned i sjø og dermed klarer den ikke å holde nivået i kammeret.... En annen teori at den suger falsk luft gjennom bensin slangen da koblingen er liksom ikke helt tight og på på bensintanken, men begge er yamaha kobling. Er biltema sin dårlig tilpasset? noen som har vært borti det samme? Eller er det noen som ha en annen ide? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 10.August.2013 Link til dette innlegget Svart 10.August.2013 jeg kjøpte en biltema slange til yamaha som lakk i koblingene - var bare å demontere med en gang Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Hakkannen Svart 11.August.2013 Link til dette innlegget Svart 11.August.2013 Skal ikke den motoren ha 1% oljeblanding? Hadde ved en feiltakelse nærmere 2% på tanken til min Yamaha 9,9 fra 2005. Symptonene var forsåvidt lignende uansett om det var rolig eller bølger, men i bølger må motoren jobbe mer i oppoverbakkene. Hørte at Yamahaene er ekstra nøpne på oljeblandingen, er det litt for mye olje i sviver de ikke riktig og mister kraft ved belastning. Heiv 2%-blandingen på Chevyen (den sluker det meste, så lenge det er mye nok av det) og Yamahaen sveiv renere og fikk tilbake kraften på høyere turtall. Hvis ikke det er falsk luft kan gjerne det være en feilkilde verdt å sjekke ut? At grunnen er at flottøren spretter opp og ned høres rart ut, har nå hoppet i bølgene i alle år uten at det har påvirket effekten merkbart. Sitér dette innlegget Link to post
Arild81 Svart 11.August.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.August.2013 Ok, for gå for 1% neste gang. tenkte at litt mer kanskje bare gjorde litt godt :p Vurderer å kjøpe ny slange, mulig den suger litt falsk luft bare av og til siden koblingen ikke sitter 100% og dermed spesielt i litt sjø når det er litt bevegelse i båten. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 11.August.2013 Link til dette innlegget Svart 11.August.2013 tviler sterkt på at 1.5% kontra 1% skaper problemer , det burde i såfall merkes best om man kjører mye på dorgefart hvor den ikke klarer å forbrenne like mye olje Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Hakkannen Svart 11.August.2013 Link til dette innlegget Svart 11.August.2013 Merket spesielt at akslerasjonen ble bedre med riktig blanding på min, men sant det, det var også merkbart surere eksos ved tomgang med rik oljeblanding. Håper du finner ut av det Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.