Jump to content

Forbina 40 - hvilket bud bør jeg satse på?


Christian_V

Recommended Posts

Båtfolk,

 

Skal rundtom den kommende uken og kikke på Forbina 40'er som ligger til salgs. Jeg ser at det er et prisspenn på disse båtene, alt fra rundt 1,7 og opp til 2,2 (2006-2009 modeller).

 

Jeg ser også at man kan få P40 under 2,0 nå, og jeg antok at P40-serien var noe mer kostbar ved ny ift Forbina. Jeg har skjønt at sistnevnte visstnok skal ha god kvalitet.

 

Hva er realistisk pris for denne båttypen nå? Ser at det kommer stadig flere til salgs, mulig å gjøre et godt kjøp? Jeg vet også at to av båtene jeg skal kikke på i morgen har ligget til salgs siden våren 2012.

 

På forhånd takk for svar.

 

mvh Christian

Link to post
Share on other sites

Forbinaene so ligger til salgs har ligget lenge og forhandlerne som averterer de har gjort det så regelmessig i sommer at jeg har lagt spesielt merke til det.

De bør kjenne sin besøkelsestid, Forbina 40 har ikke den verdien de tror ! Disse båtene er lave under dekk og har iike det volumet man forventer i en 40 foter.

De er også veldig "flatbunnede" og ikke spesielt gode i sjø. Dette gir dem dog fin økonomi hva gjelder nm. pr. liter.

Jeg har sett bare en Forbina 40 blitt solgt i år og det var til et BP medlem.

 

Ser du på P40 ligger disse langt høyere i pris når man tar årsmodellen i betraktning. De fleste er 99, 2000 og 2001 modeller.

Selv ser jeg mindre verdifall og enklere omsetning på disse enn Forbina 40. Dette bør du ta med i regnestykket når du vurderer båt.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Ifølge denne testen fra 2011 er Forbina 40 rene drømmebåten for oss som ikke er over 180 iallefall :smiley: Til rett pris vel og merke.

 

http://www.klikk.no/motor/baat/battester/article668055.ece

 

Antar de har bomma litt på bredden.. den er vel 395.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Du har ikke D5L sertifikat vel? http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=43070475 :smiley:

 

LITT større båt for pengene... (litt større forbruk også kanskje). Morsom sak på badeplattformen.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Har faktisk kikket på denne på finn.no, og har D3. Ligger dessverre over budsjett, samt at jeg har lest mye rart om maskineriet.

 

LITT større båt for pengene... (litt større forbruk også kanskje). Morsom sak på badeplattformen.

Redigert av Christian_V (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Medlemmet Knutzen1 herinde var ham, der købte en Forbina. Send ham en IM og hør! Selv har jeg haft Forbina 10000. (36) og var egentlig ret tilfreds. Men jeg er nok enig i at der kan forhandles på de priser. I dagens marked kan du få en Nord West 390 for lige over 2 mio. og det er altså alt andet lige en bedre båd,

Redigert av MajorAndy (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Forbinaene so ligger til salgs har ligget lenge og forhandlerne som averterer de har gjort det så regelmessig i sommer at jeg har lagt spesielt merke til det.

De bør kjenne sin besøkelsestid, Forbina 40 har ikke den verdien de tror ! Disse båtene er lave under dekk og har iike det volumet man forventer i en 40 foter.

De er også veldig "flatbunnede" og ikke spesielt gode i sjø. Dette gir dem dog fin økonomi hva gjelder nm. pr. liter.

Jeg har sett bare en Forbina 40 blitt solgt i år og det var til et BP medlem.

 

Ser du på P40 ligger disse langt høyere i pris når man tar årsmodellen i betraktning. De fleste er 99, 2000 og 2001 modeller.

Selv ser jeg mindre verdifall og enklere omsetning på disse enn Forbina 40. Dette bør du ta med i regnestykket når du vurderer båt.

Er uenig i flere av dine betrakninger ang Forbina.

Har du vært nede i en Forbina 40? Den er svært romslig, og jeg har sett flere på samme størrelse, som har mindre sengeplasser og plass.

Det relevante her blir jo å sammenligne hva man får for 2 mill. En gammel princess fra 90 tallet/tidlig 2000, eller en "ny" tilsvarende størrelse båt fra den svenske solide fabrikken Forbina.

Svaret bør være enkelt i mine øyne. Båtene som ligger på Finn er dermed ikke overpriset, men veldig underpriset. Båtene kostet 3,5 mill nye + ettermontert utstyr etc.

Annonsørene fra Stavanger som har 1 båt liggende (med dårlig historikk), har lagt ut båten i 3 ulike annonser for å blåse opp interessen. Det virker heller useriøst og motsatt i mine øyne. De ødelegger for andre, og de rapper til og med forsidebilder til sine annonser fra marinetraffic/google etc. Mitt inntrykk av de gutta er svært negativt dessverre.

 

Dårlig i sjøen er den ikke. Krapp motsjø på en halvmeter er den eneste bøygen, og da smeller det litt. Men det finnes en fin mekanisme som heter trimplan, og da pløyer den flott igjennom motsjøen.

I kuling er den vel så bra, og kanskje mer stabil enn andre konkurrerende båter pga skroget. At den kjører på halvparten av forbruket til en P40, er vel ok for den som skal se litt gjennom sommeren.

Link to post
Share on other sites

Noen liker mora, andre dattera.

Jeg sier bare at det er omsatt flere P38/49 Ph38/40/42 i år, mens det er omsatt en Forbina 40 og det er ditt kjøp. Synes det er verdt å merke seg når man skal ha båt.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Båtene jeg har vurdert har overraskende liten prisdifferanse vedrørende Forbina:

 

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=43102639

 

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=42466755

 

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=43146397

 

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=42794780

 

Ingen av disse er fra 90-tallet. Mitt poeng er om Princess er priset for lavt, eller Forbina for høyt? Trodde det var en viss forskjell på disse båtene. Ift pris så er det ikke det.

Link to post
Share on other sites

Nå er vel dette en real avsporing, men Forbina er, litt flåsete sagt, en flatbunnet båt med aggregat, bygget i Karlstad for at "medelSvenson" skal ha en rimelig inngangsbillett til båtlivet og komme seg rimeligst mulig fra A til B på sjøen. Forbina har omtrent samme målene som P40, men veier 8000 kg i forhold til P40 sine 11.500 kg. Det MÅ bli en forskjell på både sjøegenskaper og soliditet.

For øvrig er Forbina en pen båt å se på og gir sikkert valuta for pengene. Jeg ville dog ikke budt over 1.700.000,- for noen av båtene som er avertert på FINN, men det er min mening da.....

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Dette var et uttrykk Båtmagasinet brukte da de sammenlignet Forbina og Nord West og i den sammenheng så stemmer utrykket bra......

Her er for øvrig en test av Forbina 40 da den kom i 2003 og avløste 1180 :http://www.batmagasinet.no/bladarkivet/test-forbina-40-family-cruiser

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Jeg var og så på to eksemplarer idag (Forbina). Likte løsningene godt, spesielt med bysse nede og forholdsvis åpen løsning mellom bysse og salong. Minus var sovekabin nummer 3 som var veldig trang. I utgangspunktet er vi på jakt etter Forbina (og lignende båt, men vet ikke om det finnes), spesielt da med hensyn til alder, vekt og forholdsvis fornuftig vedlikehold.

 

Likevel undrer jeg meg litt over "standarden" i båten, som er tilfredsstillende bra, men som ikke kan måles med Princessene jeg har vært om bord i. Jeg fikk vel egentlig bekreftet mine synspunkt vedrørende prisnivå på disse, da med henblikk på at de kan virke noe overpriset i dagens marked. Ellers likte jeg modellen godt.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Ja, aller helst skulle vi gjerne hatt en Princess. Dessverre er vi ikke villig til å ta med oss driftskostnadene på en slik båt. Derfor er vi nok heller der at vi gjør et kompromiss vedr størrelse og pris samt driftskostnader.

 

Vi har hatt ganske mange runder om dette i heimen.

Link to post
Share on other sites

Kloke ord fra Zandra.

Ett lite problem med drev eller D-motor og du har spist opp forskjellen i driftkostnadene i all overskuelig fremtid.

Om man regner med alt, tror jeg diesleutgiftene er et fluepiss i havet for de fleste som har en nyere, hurtiggående båt i 40-forts klassen.

 

Slikt sett er P og F 38-40-42 med 2 x VP 63p et tryggere valg i mine øyne. Ikke minst for at dette er båter som folk vil ha også senere. Høy kvalitet og finish samt anerkjent merke, og du finner neppe bedre sjøbåter i denne klassen.

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Jeg er nok enig i at Princess generet er sat bedre sammen end Forbina. I øvrigt er jeg også enig i at service på to drev er dyrt og at dette nok udligner ekstraomkostningerne i forhold til brændstofforbrug.

 

I kan jo selv gøre meget for at nedbringe forbruget. Hvis I altid sejler med 22 knob, så løber tanken hurtigt tør. Men hvis i tilbringer mere tid i 6 knob så bliver forbruget et helt andet. Det kan REM og Ebonita tale med om.

 

Lav et realistisk regnestykke med forsikring, service og brændstof. Og tag det som udgangspunkt for en forhandling i hjemmet. Min erfaring er, at man skal gå efter det mest ideelle hvis man kan. Nogen gange skal man over en mellemstation, men kan I, så er der penge at spare ved at gå efter drømmen nu i stedet for at skifte igen om tre år.

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Når det gjelder forbruk, så ligger Forbina på 2,1 l/nm, mens P40 ligger på 4,5 l/nm.

 

Når det gjelder vedlikeholdskostnader, så ser jeg for meg at det er rimeligere å holde 2xVP D4 enn f eks TAMD 63/71.

 

Jeg har for øvrig fri tilgang til kran i båtforeningen, men begrensningen er 10 tonn. Om jeg skal ha båten på land hos marina, koster dette slik jeg har forstått det alt fra kr 4 000 til kr 6 000 per gang.

Link to post
Share on other sites

Synes det blir rart å sammenligne Princess/Fairline og Forbina. Det blir som å teste en Golf mot Mercedes.

Sammenlign med en båt som er like stor, og koster like mye ny. Da får du en fair sammenligning, der jeg mener Forbina kommer best ut uansett.

Se for eksempel på denne:

http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?trel=freetext_resultpage_clicked_item&finnkode=43245240&keyword=43245240&save_term=true

 

Den har hatt et verditap på 3 millioner på 5 år!!

3 år til, så ryker enda en million.

Ja, den er nok av høyere kvalitet, men driftskostnadene og verditapet per år er enorme. Vi snakker nærmere 500.000 per år med normalt bruk. De mange Princess båtene jeg har sett på har ligget vel så lenge som Forbinaene på Finn, og det er vel heller markedet, enn båten det er noe feil med. Det er rett og slett svært få kjøpere!

Redigert av Knutzen1 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...