Christian_V Startet 10.August.2013 Del på Facebook Startet 10.August.2013 Båtfolk, Skal rundtom den kommende uken og kikke på Forbina 40'er som ligger til salgs. Jeg ser at det er et prisspenn på disse båtene, alt fra rundt 1,7 og opp til 2,2 (2006-2009 modeller). Jeg ser også at man kan få P40 under 2,0 nå, og jeg antok at P40-serien var noe mer kostbar ved ny ift Forbina. Jeg har skjønt at sistnevnte visstnok skal ha god kvalitet. Hva er realistisk pris for denne båttypen nå? Ser at det kommer stadig flere til salgs, mulig å gjøre et godt kjøp? Jeg vet også at to av båtene jeg skal kikke på i morgen har ligget til salgs siden våren 2012. På forhånd takk for svar. mvh Christian Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kire Svart 10.August.2013 Del på Facebook Svart 10.August.2013 Prute 100 til 150 båtpenger Man får vel ikke en P40 under 2 mill som er 2006-2009 vel? For meg er årsmodell også vesentlig uansett båtmerke, det skal jo selges engang også vettu Lykke til, spennende å handle båt Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
VannTro Svart 10.August.2013 Del på Facebook Svart 10.August.2013 Forbinaene so ligger til salgs har ligget lenge og forhandlerne som averterer de har gjort det så regelmessig i sommer at jeg har lagt spesielt merke til det. De bør kjenne sin besøkelsestid, Forbina 40 har ikke den verdien de tror ! Disse båtene er lave under dekk og har iike det volumet man forventer i en 40 foter. De er også veldig "flatbunnede" og ikke spesielt gode i sjø. Dette gir dem dog fin økonomi hva gjelder nm. pr. liter. Jeg har sett bare en Forbina 40 blitt solgt i år og det var til et BP medlem. Ser du på P40 ligger disse langt høyere i pris når man tar årsmodellen i betraktning. De fleste er 99, 2000 og 2001 modeller. Selv ser jeg mindre verdifall og enklere omsetning på disse enn Forbina 40. Dette bør du ta med i regnestykket når du vurderer båt. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Svart 11.August.2013 Del på Facebook Svart 11.August.2013 (redigert) Ifølge denne testen fra 2011 er Forbina 40 rene drømmebåten for oss som ikke er over 180 iallefall Til rett pris vel og merke. http://www.klikk.no/motor/baat/battester/article668055.ece Antar de har bomma litt på bredden.. den er vel 395. Redigert 11.August.2013 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Svart 11.August.2013 Del på Facebook Svart 11.August.2013 (redigert) Du har ikke D5L sertifikat vel? http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=43070475 LITT større båt for pengene... (litt større forbruk også kanskje). Morsom sak på badeplattformen. Redigert 11.August.2013 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
Christian_V Svart 11.August.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.August.2013 (redigert) Du har ikke D5L sertifikat vel? http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=43070475 Har faktisk kikket på denne på finn.no, og har D3. Ligger dessverre over budsjett, samt at jeg har lest mye rart om maskineriet. LITT større båt for pengene... (litt større forbruk også kanskje). Morsom sak på badeplattformen. Redigert 11.August.2013 av Christian_V (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
MajorAndy Svart 11.August.2013 Del på Facebook Svart 11.August.2013 (redigert) Medlemmet Knutzen1 herinde var ham, der købte en Forbina. Send ham en IM og hør! Selv har jeg haft Forbina 10000. (36) og var egentlig ret tilfreds. Men jeg er nok enig i at der kan forhandles på de priser. I dagens marked kan du få en Nord West 390 for lige over 2 mio. og det er altså alt andet lige en bedre båd, Redigert 11.August.2013 av MajorAndy (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Knutzen1 Svart 11.August.2013 Del på Facebook Svart 11.August.2013 Forbinaene so ligger til salgs har ligget lenge og forhandlerne som averterer de har gjort det så regelmessig i sommer at jeg har lagt spesielt merke til det. De bør kjenne sin besøkelsestid, Forbina 40 har ikke den verdien de tror ! Disse båtene er lave under dekk og har iike det volumet man forventer i en 40 foter. De er også veldig "flatbunnede" og ikke spesielt gode i sjø. Dette gir dem dog fin økonomi hva gjelder nm. pr. liter. Jeg har sett bare en Forbina 40 blitt solgt i år og det var til et BP medlem. Ser du på P40 ligger disse langt høyere i pris når man tar årsmodellen i betraktning. De fleste er 99, 2000 og 2001 modeller. Selv ser jeg mindre verdifall og enklere omsetning på disse enn Forbina 40. Dette bør du ta med i regnestykket når du vurderer båt. Er uenig i flere av dine betrakninger ang Forbina. Har du vært nede i en Forbina 40? Den er svært romslig, og jeg har sett flere på samme størrelse, som har mindre sengeplasser og plass. Det relevante her blir jo å sammenligne hva man får for 2 mill. En gammel princess fra 90 tallet/tidlig 2000, eller en "ny" tilsvarende størrelse båt fra den svenske solide fabrikken Forbina. Svaret bør være enkelt i mine øyne. Båtene som ligger på Finn er dermed ikke overpriset, men veldig underpriset. Båtene kostet 3,5 mill nye + ettermontert utstyr etc. Annonsørene fra Stavanger som har 1 båt liggende (med dårlig historikk), har lagt ut båten i 3 ulike annonser for å blåse opp interessen. Det virker heller useriøst og motsatt i mine øyne. De ødelegger for andre, og de rapper til og med forsidebilder til sine annonser fra marinetraffic/google etc. Mitt inntrykk av de gutta er svært negativt dessverre. Dårlig i sjøen er den ikke. Krapp motsjø på en halvmeter er den eneste bøygen, og da smeller det litt. Men det finnes en fin mekanisme som heter trimplan, og da pløyer den flott igjennom motsjøen. I kuling er den vel så bra, og kanskje mer stabil enn andre konkurrerende båter pga skroget. At den kjører på halvparten av forbruket til en P40, er vel ok for den som skal se litt gjennom sommeren. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
VannTro Svart 11.August.2013 Del på Facebook Svart 11.August.2013 Noen liker mora, andre dattera. Jeg sier bare at det er omsatt flere P38/49 Ph38/40/42 i år, mens det er omsatt en Forbina 40 og det er ditt kjøp. Synes det er verdt å merke seg når man skal ha båt. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post Share on other sites More sharing options...
Christian_V Svart 11.August.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.August.2013 Båtene jeg har vurdert har overraskende liten prisdifferanse vedrørende Forbina: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=43102639 http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=42466755 http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=43146397 http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=42794780 Ingen av disse er fra 90-tallet. Mitt poeng er om Princess er priset for lavt, eller Forbina for høyt? Trodde det var en viss forskjell på disse båtene. Ift pris så er det ikke det. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Knutzen1 Svart 11.August.2013 Del på Facebook Svart 11.August.2013 Det er forskjell på 2001/2002 og 2008... En 2002 modell Forbina hadde lett vært nede i 1,3 Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Christian_V Svart 11.August.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.August.2013 Ok, jeg ser stort sett på 05/06 modeller. Hva mener du disse bør ligge på? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Puffen Svart 11.August.2013 Del på Facebook Svart 11.August.2013 Uten å vite noe dyptgående om saken, så kan jeg ikke tenke meg at Forbina har dårligere kvalitet enn Princess. Men Forbina 40 er nok en litt trangere båt enn P40. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
VannTro Svart 11.August.2013 Del på Facebook Svart 11.August.2013 Nå er vel dette en real avsporing, men Forbina er, litt flåsete sagt, en flatbunnet båt med aggregat, bygget i Karlstad for at "medelSvenson" skal ha en rimelig inngangsbillett til båtlivet og komme seg rimeligst mulig fra A til B på sjøen. Forbina har omtrent samme målene som P40, men veier 8000 kg i forhold til P40 sine 11.500 kg. Det MÅ bli en forskjell på både sjøegenskaper og soliditet. For øvrig er Forbina en pen båt å se på og gir sikkert valuta for pengene. Jeg ville dog ikke budt over 1.700.000,- for noen av båtene som er avertert på FINN, men det er min mening da..... Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post Share on other sites More sharing options...
Knutzen1 Svart 11.August.2013 Del på Facebook Svart 11.August.2013 Medelsvenson må være velstående... 3,5 mill er etter min mening ikke for medelsvenson. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
VannTro Svart 11.August.2013 Del på Facebook Svart 11.August.2013 Dette var et uttrykk Båtmagasinet brukte da de sammenlignet Forbina og Nord West og i den sammenheng så stemmer utrykket bra...... Her er for øvrig en test av Forbina 40 da den kom i 2003 og avløste 1180 :http://www.batmagasinet.no/bladarkivet/test-forbina-40-family-cruiser Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post Share on other sites More sharing options...
Knutzen1 Svart 11.August.2013 Del på Facebook Svart 11.August.2013 Hehe ja, og det var jo en sammenligning med en båt til 5-6 mill. Det er flere gode tester på denne båten, senest på den nye Forbina 42, som bygger på samme skroget. De var meget fornøyd og båten fikk gode skussmål Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Christian_V Svart 11.August.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.August.2013 Jeg var og så på to eksemplarer idag (Forbina). Likte løsningene godt, spesielt med bysse nede og forholdsvis åpen løsning mellom bysse og salong. Minus var sovekabin nummer 3 som var veldig trang. I utgangspunktet er vi på jakt etter Forbina (og lignende båt, men vet ikke om det finnes), spesielt da med hensyn til alder, vekt og forholdsvis fornuftig vedlikehold. Likevel undrer jeg meg litt over "standarden" i båten, som er tilfredsstillende bra, men som ikke kan måles med Princessene jeg har vært om bord i. Jeg fikk vel egentlig bekreftet mine synspunkt vedrørende prisnivå på disse, da med henblikk på at de kan virke noe overpriset i dagens marked. Ellers likte jeg modellen godt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Puffen Svart 11.August.2013 Del på Facebook Svart 11.August.2013 Tror du bør sette deg ned en liten stund og tenke over saken. Slik jeg leser det du skriver så vil du heller ha en Princess. Du kommer mest sannsynlig ikke til å bli fornøyd med en Forbina,, og da vil du plage deg selv og tape penger innen du har fått byttet til en Princess Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Christian V Svart 11.August.2013 Del på Facebook Svart 11.August.2013 Hei. Ja, aller helst skulle vi gjerne hatt en Princess. Dessverre er vi ikke villig til å ta med oss driftskostnadene på en slik båt. Derfor er vi nok heller der at vi gjør et kompromiss vedr størrelse og pris samt driftskostnader. Vi har hatt ganske mange runder om dette i heimen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Zandra Svart 11.August.2013 Del på Facebook Svart 11.August.2013 (redigert) Driftskostnadene på to drev i kombinasjon med 2 hurtiggående motorer blir fort mye høyere enn på en med aksler og to saktegående motorer.... Redigert 11.August.2013 av Zandra (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
sap_2000 Svart 11.August.2013 Del på Facebook Svart 11.August.2013 Kloke ord fra Zandra. Ett lite problem med drev eller D-motor og du har spist opp forskjellen i driftkostnadene i all overskuelig fremtid. Om man regner med alt, tror jeg diesleutgiftene er et fluepiss i havet for de fleste som har en nyere, hurtiggående båt i 40-forts klassen. Slikt sett er P og F 38-40-42 med 2 x VP 63p et tryggere valg i mine øyne. Ikke minst for at dette er båter som folk vil ha også senere. Høy kvalitet og finish samt anerkjent merke, og du finner neppe bedre sjøbåter i denne klassen. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post Share on other sites More sharing options...
MajorAndy Svart 12.August.2013 Del på Facebook Svart 12.August.2013 Jeg er nok enig i at Princess generet er sat bedre sammen end Forbina. I øvrigt er jeg også enig i at service på to drev er dyrt og at dette nok udligner ekstraomkostningerne i forhold til brændstofforbrug. I kan jo selv gøre meget for at nedbringe forbruget. Hvis I altid sejler med 22 knob, så løber tanken hurtigt tør. Men hvis i tilbringer mere tid i 6 knob så bliver forbruget et helt andet. Det kan REM og Ebonita tale med om. Lav et realistisk regnestykke med forsikring, service og brændstof. Og tag det som udgangspunkt for en forhandling i hjemmet. Min erfaring er, at man skal gå efter det mest ideelle hvis man kan. Nogen gange skal man over en mellemstation, men kan I, så er der penge at spare ved at gå efter drømmen nu i stedet for at skifte igen om tre år. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Christian_V Svart 12.August.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.August.2013 Hei, Når det gjelder forbruk, så ligger Forbina på 2,1 l/nm, mens P40 ligger på 4,5 l/nm. Når det gjelder vedlikeholdskostnader, så ser jeg for meg at det er rimeligere å holde 2xVP D4 enn f eks TAMD 63/71. Jeg har for øvrig fri tilgang til kran i båtforeningen, men begrensningen er 10 tonn. Om jeg skal ha båten på land hos marina, koster dette slik jeg har forstått det alt fra kr 4 000 til kr 6 000 per gang. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Knutzen1 Svart 12.August.2013 Del på Facebook Svart 12.August.2013 (redigert) Synes det blir rart å sammenligne Princess/Fairline og Forbina. Det blir som å teste en Golf mot Mercedes. Sammenlign med en båt som er like stor, og koster like mye ny. Da får du en fair sammenligning, der jeg mener Forbina kommer best ut uansett. Se for eksempel på denne: http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?trel=freetext_resultpage_clicked_item&finnkode=43245240&keyword=43245240&save_term=true Den har hatt et verditap på 3 millioner på 5 år!! 3 år til, så ryker enda en million. Ja, den er nok av høyere kvalitet, men driftskostnadene og verditapet per år er enorme. Vi snakker nærmere 500.000 per år med normalt bruk. De mange Princess båtene jeg har sett på har ligget vel så lenge som Forbinaene på Finn, og det er vel heller markedet, enn båten det er noe feil med. Det er rett og slett svært få kjøpere! Redigert 12.August.2013 av Knutzen1 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.