Jump to content

Forbina 40 - hvilket bud bør jeg satse på?


Christian_V

Recommended Posts

Så får man selv vurdere om man vil ha en nyere billig, kjip Golf eller en velholdt høykvalitets Mercedes, om man skal bruke dine egne ord. For det er forskjell, stor forskjell. Man må bare vite hva man vil ha og hva man kjøper.

 

Men som bruktbåtkjøper er det jo samme hva båten kosta som ny. Det er hva man får for penga i dag som betyr noe tenker jeg. Princess er norges mest solgte merke i den klassen og kanskje ett av de minst uttrygge båtkjøpene man kan gjøre i dag.

 

 

Forbina 42 gjør 32-34 knop med 2x225 hk. NordWest 420 trenger 2x350 hk for å nå samme farten. Så kan man undres hvorfor, og hvordan dette påvirker båt og mannskap.

 

Vi har alle ulike preferanser. Jeg overvar en samtale på en båtmesse for noen år siden der et ektepar utalte at Bavaria 35 var den flotteste båten de visste om med nyyydelig treverk og utsøkt finnish inne. Jeg konkluderte da med at de enten ikke visste om så mange andre båter, eller at vi hadde svært ulik smak. Trolig det siste :smiley:

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det at en nyere Princess 42 taper seg vesentlig er hevet over enhver tvil, men når 2000/2001mod. P40 har kommer ned på samme prisnivå som en 2008 Forbina 40 så kan man også spørre seg hvem av båtene som vil ha det største verdifallet i de kommende år. Jeg er ikke i tvil om at Forbina vil tape seg mer da det i utgangspunktet er en nyere båt og båter taper seg mest de første 10 årene.

 

Når det gjelder løft så er det et spørsmål om hvor du bor og om det kan være flere i havna som kunne tenke seg å omgå begrensningen på 10 tonn. En 70-90 tonn mobilkran koster ca Kr. 2000,- pr. time og når den er rigget løfter den 4-5 båter i timen om dere er flinke til å hjelpe hverandre. Vi får kran til Drammen fra Asker og løfter i snitt 15 båter pr. gang. Prisen pr. båt ligger da på ca. Kr. 700,- pr. løft.

Dette vil selvfølgelig koste en del mer inntill dere er mange nok i havna som trenger mobilkran og forutsetter at den har tilhold ikke for langt unna.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Bitteliten:

Selvfølgelig er det forskjell, og den bør være vesentlig med den prisforskjellen som ny. Nå synes jeg vel ikke Princess er så mye "tøffere" enn Forbina, så kjip er vel ikke det rette ordet. Forbina går raskt i plan, og det finnes båter med 2x260 som gjør 40 knop!! Det er kult :)

Utstyret på en 2001 modell er vel ikke helt rått heller, noe som betyr litt for en utstyrsfreak som meg...

 

Princess er behagelig i sjøen, og det smeller ikke på samme måte. Samme med Nord West selvfølgelig. Det er ingen tvil om at de er bedre i sjøen.

 

Skulle ønske vi tok denne diskusjonen for 3 måneder siden... Ingen som var så fast bestemte på dette da...

Redigert av Knutzen1 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Poenget mitt er at vi har så ulike preferanser her inne at man selv må gjøre seg opp sin mening. Ut og prøve i dårlig vær, finn den stilen du liker. Jeg liker ikke inliner i innredninge, synes Princess er litt stil løse inni, og jeg liker mye tre. Andre synes NordWest er som en uthula trestokk og drit kjedelig. For meg er teknisk kvalitet vikitg, og jeg synes Windy har mye penere motorrom enn NordWest.

 

Meningene var nok de samme for tre måneder siden også :smiley:

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hva som er det beste kjøpet av Forbina og Princess, skal jeg ikke begi meg inn på. Men det faktum at du så klart ønsker en Princess skal du ta på dødsens alvor. Om du er flink og tar all service selv, så er det ikke så stor forskjell mellom drev og aksling. MEN hvis det skjer noe, så renner det på mer kostnader med drev. Og da reiser det fort 10 000 ekstra. Det rekker vel til ca. 500 nm ekstra ?

Link to post
Share on other sites

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Begge to-kabinere, vi må ha tre.

 

Mitt inntrykk er at Forbina er hakket over Ardea vedrørende kvalitet, så dette var ikke særlig gode alternativer.

 

Galeon har jeg såvidt kikket på. Spennende båter, men trenger tre kabiner, og da blir det nok over mitt budsjett.

 

Link to post
Share on other sites

10.000 eksta på et drev? Det er jo ingenting. Vann i drevet, bytte kryss går vel fort løs på det dobbelte?

 

Ulempen med aksel er økt forbruk samt større skader ved grunnstøting. Men slik holder vi jo ikke på med :wink:

Tenkte å være nøktern. :smiley: Innkjøp av 2 stk. eksosbend f.eks. koster ca. 8000. Også kommer jobben.

Personlig har jeg funnet ut at jeg er mye flinkere til å fylle diesel, enn å reparere drev :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Begge to-kabinere, vi må ha tre.

Da forstår jeg ikke hvorfor du driver og sammenligner med P40. Du må opp i P45 for å få tre kabiner i en Princess. Evt. Fairline Phantom 46, som gjerne er enda dyrere.

Av eldre Princess-modeller finnes f.eks. 430 og 440 med tre kabiner, men det blir litt for gamle båter for deg, har jeg forstått.

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

Link to post
Share on other sites

Klarer du deg med å re opp i salongen for å få de 2 siste sengeplassene så duger en P40. Det kom faktisk en til salgs nå som ikke var så hakkande gale prisa og greit med utstyr.

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=43321933&WT.synd_type=agent

 

6 faste sengeplasser kan man få i Fairline Ph 46 som KeyFreak nevner og der er alternativer innen ditt budsjett til salgs. Personlig synes jeg disse er noe av det fineste man får i denne klassen. Her får du et stort akterdekk som også er en plass man oppholder seg mye på de dagene det normalt er flest av i Norge.

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=42906393

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Tilbake til der tråden starter, ang bud. Har du noen båter i lik prisleie, er det bare å bruke din makt som kjøper. Jeg fikk prutet nesten 30%. Tyn de skikkelig før du reiser og kikker, så har du et godt utgangspunkt. Så tar du resten av prutingen etter visning. Sett deg skikkelig inn i båtannonsen, ta en telefon og vær veldig seriøs og åpen på at du har en pott penger å bruke på båt. Og at du vurderer flere objektver. Om de vil ha dine penger, så må de også godta at dine grenser kanskje ikke er der selger sine grenser er. Lykke til

 

 

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Link to post
Share on other sites

Enig med All in.

Det er mye som kan gjøres med pris om man spiller kortene rett og opptrer seriøst og bestemt.

 

Selv har jeg en litt annen taktikk. Jeg diskuterer aldri pris før etter besiktigelse, prøvetur og teknisk sjekk.

har jeg bestemt meg for at det er en båt jeg vil ha, kommer jeg med et konkret bud og forhandlingene starter.

Da vet selger at jeg er seriøs samtidig som han vet at jeg forsvinner på et blunk om han sikter for høyt.

 

Mange veier til Rome :-) Lykke til!

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Synes det blir rart å sammenligne Princess/Fairline og Forbina. Det blir som å teste en Golf mot Mercedes.

Sammenlign med en båt som er like stor, og koster like mye ny. Da får du en fair sammenligning, der jeg mener Forbina kommer best ut uansett.

 

Ja, den er nok av høyere kvalitet, men driftskostnadene og verditapet per år er enorme. Vi snakker nærmere 500.000 per år med normalt bruk. De mange Princess båtene jeg har sett på har ligget vel så lenge som Forbinaene på Finn, og det er vel heller markedet, enn båten det er noe feil med. Det er rett og slett svært få kjøpere!

 

Er vel i overkant å hevde at driftskostnadene er enorme her. Min erfaring med D6/435 tilsier at servicekostnadene for motorene har vært 100% begrenset til det manualen foreskriver. Noe som gjør at du fint servicerer hver motor for 5-6 000 tkr/stk. årlig inkl. oljeskift/filter om du gjør jobben selv og kjøper originale deler fra VP. Og jobben er på ingen måte komplisert. Hverken sinkbytte, olje/oljeskift, luftfilter, veivhusvent. filter, kjølevæske etc. er vanskelige ting å utføre på D6.

 

De to bagatellmessige feilene jeg har hatt på motorene har vært 10 minutter easy fix (bytting av ladetrykkssensor dekket gjennom servicebulletin) og har følgelig ikke kostet meg en krone.

 

Drivstofforbruket velger du selv men man kan si at båten ikke er gunstig til ren transportfartøy med flere tusen nautiske mil selias pr. sesong. Men det var heller aldri filiosofien bak konstruksjonen.

 

Verditapet er alltid stort på nye båter og det blir ikke mindre i kroner og øre av å doble inngangsprisen men for flere av disse båtene har første eier tatt hovedsmellen og da er mye gjort. Fordelen er at både en Princess og en Fairline er blant de mest anerkjente merkene i denne klassen og ingen stiller spørsmålstegn med kvaliteten. Det er derfor også enklere å fastslå hva som er en korrekt pris for båten da man har en langt større base av fartøyer å sammenlikne med.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...