Jump to content

KAD300 lader ikke. hvordan feilsøke?


KSE

Recommended Posts

Skiftet dynamoreim tidligere i sommer. Ladealarmen gikk da reime røk. Alt var ok etterpå. På vei hjem fra ferie mistet jeg ladingen, men alarmen gikk ikke. Jeg målte 12.65V (samme som batterspenning) på B+ på dynamoen i dag. Betyr det at den er kaputt? Eller kan det være kabelbrudd noe sted?

Redigert av KSE (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvis reimen er både på plass og strammet .... da er noe første sjekk vanligvis enkelt gjort.

Finnes det både + og - på dynamoen, dvs. målte du spenning direkte mellom koblingene på dynamoen?

Finnes det spenning på dashbordet, og virker ladelampen?
Husker ikke hvor lenge det tar, men i så fall burde alarmen gå etter senest 1 til 2 minutter uten ladespenning.

 

Så kan du sjekke dynamoen direkte.
Sjekk om D+ faktisk er på dynamoen og om det kommer spenning når tenningen slås på.

Hvis du har batterispenning på dynamo da kan du også bare sette spenning på D+ for et sekund mens motoren går.
Starter den så med å lade da er det noe i veien med dashbordet eller koblinger.
Starter den ikke da må du undersøke dynamoen nærmere.

 

Lykke til !

 

:seeya:
Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Det er både B+ og B- på dynamoen ja. Samt W og en til.

 

Ja, ladelampen og buzzer virker og lyser med tenning på. Men slukker når motor startes, som den skal. Kan det være at den lader litt, og at det derfor ikke går alarm?

 

Skal man kunne lese av 14,4V på B+ når alt virker?

 

Jeg lurer litt på om noen ledninger kan ha blitt skadet når reima røk tidligere i sommer. Må nok demontere dynamoen og sjekke alla kabler, for å finne ut det.

Link to post
Share on other sites

Det burde du kanskje gjøre.
Men merkelig er at dashbordet slukner.

Er du sikker på at du måler riktig?
Sjekk først multimeteren din.

Så kan du jo først -måle- om det finnes kontakt på både pluss og minus til batteriene, det er viktig.
Jeg pleier forresten ikke bare å måle men å bruke en prøvelampe når det finnes tvil.
Den pæren forteller nemlig om det virkelig går noe strøm gjennom forbindelsen.

Er dette tilfelle da er du sikker at du ikke ødelegger diodene på dynamoen.

 

Så kan du sjekke om dashbordet sender virkelige noe til D+.

Kabelen frakobles og så måler du mot minus mens noen slår nøkkelen over til start.

 

Er det greit da kan du tilkoble D+ igjen.

Start motoren, mål mellom B+ og B-
Mål mellom D+ og B-.
Det burde være nesten det samme resultat.

 

Blir det økt spenning på D+, men ikke på B+, eller omvendt,
da er det noe galt med dynamoen.

 

Skjer det ikke noe med verken den ene eller andre da ville jeg bare sette spenning rett på D+.
Kan hentes fra B+ ved hjelp av enten bare et stykke kabel, eller gjerne via en 3 - 5W lyspære hvis du har.

:seeya:
Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Du må måle mellom B+ og B- på dynamoen. Om det er den originale laderegulatoren som står i dynamoen skal du måle ca 14,5 V der. Om du måler vesentlig mindre ut fra dynamoen burde ladelampen tenne etter få sekunder.

Dersom du har skillediode mellom dynamo, forbruksbatteri(er) og startbatteri skal du måle ca 14V mellom batteri + og -, forutsatt at du måler ca 14,5 på dynamoen ( ca 0,6 V mindre på batteri ift dynamo pga spenningsfilm over skillediode )

 

Om du måler mindre enn 14,5 V på dynamoen ville jeg startet med å bytte laderegulator. Dagens regulatorer gir også litt høyere spenning ut slik at du faktisk får 14,4 V på batteriene.

Link to post
Share on other sites

Da har jeg målt litt.

 

Batteripoler er ok. Måler hvilespenning til 12.74V over polskoene.

Det er også 12.74V mellom B- og B+.

Tok av kabel på D+ og satte på tenning. Måler da 12.65V mellom B- og B+. Mellom B- og D+ er det 12.65V.

Koplet kabel til D+ igjen og startet.

Måler da 12.40V mellom B- og B+. Mellom B- og D+ er det 11.50V.

Ladealarmen går når jeg måler mellom B- og D+ ....

 

Skal legge ut et bilde av dynamoens bakside litt senere. Det er en liten kabel koplet til B+ som jeg ikke klarer å se hvor går hen ( i tillegg til kraftigere kabel som vel går til startmotor).

 

Defekt dynamo?

Link to post
Share on other sites

Så sant den blir kvitt spenningen skulle dynamoen ha alt den trenger.
Da er det sannsynlig noe galt med den.

Men det kan være så enkelt som slitne børster, eller en fjær som henger,
dvs. reparasjon er ofte mulig.

Lykke til!

 

:seeya:
Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

HDKN. (Hiv-driten-kjøp-ny :-) )

Eller få den diagnostisert/reparert :-)

Her er en: http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=26444629

en til: http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=42753141

Søket på finn: http://www.finn.no/finn/torget/resultat?keyword=dynamo+penta&SEGMENT=0&ITEM_CONDITION=0&SEARCHKEYNAV=SEARCH_ID_BAP_ALL&categories=90&sort=5&periode=

 

det tar ca 1 time å bytte. pass på å flytte over reimskiva også. Ellers blir turtelleren din tussete.

 

 

Mvh

bavaria32sport

Redigert av Bavaria32Sport (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Den lyse (gule?) ledningen som kommer ut av dynamoen og som er koblet til B+ er senseledningen. Denne kan med fordel kobles fra og forlenges til pluss på batteribanken. Dynamoen vil da kompensere for spenningsfallet mellom dynamo og batteri.

 

Det ser ut som om du har grei tilkomst til dynamoen. Jeg ville tatt meg bryderiet med å skru ut børstene for å sjekke disse. Om det er disse som er slitt vil et bytte være vesentlig billigere enn å bytte hele dynamoen. Og om ikke annet får du se hvordan det ser ut inni der. Husk å koble fra pluss på batteriet først slik at du ikke risikerer å kortslutte.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke skrudd på denne typen før, men jeg antar at du må fjerne det sorte dekselet etter først å ha løsnet alle ledningene. Under dekselet sitter børstene festet med to skruer, enten i en seperat holder eller som en del av regulatoren.

 

Er børstene slitt bytter du hele holderen, eller om du er gjerrig som meg kjøper du løse børster som du monterer med loddebolt. Sistnevnte variant trenger ikke koste mer enn en hundrelapp.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Hvordan ser jeg om børstene er slitt? Det er vel slik at de skal i kontakt med noe, og at "gapet" blir for stort mellom kontaktflatene om de er for slitt?

 

Har sjekket priser på byttedynamoer. Ligger på 2-3000. Men da skal de jo ha inn den gamle originale. Hadde ikke lyst til å gi fra meg den... Jeg får uansett se om jeg får demontert regulator/børster først, og sjekke om det kun er det som skal til.

Link to post
Share on other sites

"Normalt" stikker børstene sikkert 10 - 15mm ut, det finnes nye med opp til 27mm lengde.

Slitasjegrensen for regulatoren din ligger trolig på omtrent 5 - 7mm.
Du ser i hvert fall hvis det bare er korte stumper som stikker ut, da er det på tide uansett.

Sjekk da også om den fjærer tilbake når du trykte dem inn.

Obs hvis det er veldig skittent.
Da kan det hende at en børste "hang" før du demonterte men stikker ut nå.
Sjansen er relativ liten men mulig.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Tenkte bare å avslutte denne.

 

Det endte med at jeg kjøpte en byttedynamo til kr 2.250,-. 70A, ellers helt lik den gamle, inkludert sensekabel som kan strekkes til batteri. Tror jeg vil prøve å få til det. Trenger vel ikke så tykk kabel for det?

 

Ny original dynamo kom på 4-5000 fra VP forhandler. Ny regulator ble dyrere enn ny byttedynamo...

Link to post
Share on other sites

Omtrent kr. 400,- til 700,- inkl. mva. for en komplett regulator med kullbørster (f.eks. Cargo) er vel ikke dyrere enn byttedynamoen?

:seeya:
Jørg

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Jeg betalte ca 80 kroner for ny børster til dynamoen til bilen. Og selv jeg som er utrent med bruk av loddebolt klarte å bytte disse selv.

 

Så om man får tak i de riktige børstene kan det være mulighet til å spare noen kroner.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Vel vel,, nå har jeg i hvert fall helt ny dynamo. Og den gir 10A mer enn den gamle. :-)

Og kanskje også en terskel mer spenning, sier vi 14,5V/+?

Ser du mer enn 14,4V burde du sjekke databladet til batteriene og om den er beregnet for det.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...