Jump to content

skal kjøpe foldepropell hva er bra og hvor lønner det seg å kjøpe.


leopard

Recommended Posts

Vi har hatt to båter med Gori 3 bladet foldepropell og har vært veldig fornøyde med dem. Det som skiller Gori fra de fleste andre merkene er vel at den har en overdrivefunksjon, med andre ord to gir. Det høyeste giret bruker man ved motorseiling. Du kan da oppnå samme fart ved lavere turtall og dermed lavere drivstofforbruk, eventuelt høyere fart ved normalt turtall. Det finnes mange forhandlere av Gori. Du bør ringe litt rundt for priser. I og med at du har Bavaria kan du prøve Lunde båt, eventuelt Lasa båt og motor eller Seatronic.

Redigert av bc45 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har også Gori 3 bladet foldepropell og er veldig fornøyd. Den bir bla et solid moment også når man bakker. Ved siden av det bc45 nevner kan overdrivefunksjonen også brukes når man går for motor såfremt det ikke er for mye motsjø. Min erfaring er at turtallet reduseres med ca 400 omdreininger og man får samme fart. Ulempen med denne propellen er at den koster nesten det dobbelte av VP 3 blads.

Link til propellkalkulator: http://www.gori-propeller.dk/index.asp?ID=146. Vil anbefale å sjekke om resultatet stemmer med andre som har sammenlignbar båt/propell for å unngå å bomme på størrelse.

Link to post
Share on other sites

Min erfaring er at turtallet reduseres med ca 400 omdreininger og man får samme fart.

 

Jeg mister ca 800 omdreininger hvis jeg har propellen i overdrive og ikke har seil oppe samtidig. Det blir som å kjøre med en altfor stor propell som igjen er veldig belastende på motoren. Glemte å gire ned en gang, og motoren ble fryktelig varm. Hva er maks turtall med propellen i normalstilling?

Redigert av bc45 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har Gori 3 blad (byttet fra fast Volvo 2 blad).

Det er den beste investeringen jeg har gjort så lenge jeg har hatt båt.

Pluss 1 til 1,5 knop både for motor og seil.(15-20% økning!) Bruker alltid "overdrive", både ved motorseiling og motorgange (-400 rpm,vp2003).Men,nå er den 5-6 år gammel og jeg synes den er iferd med å bli vel "skranglete"(ca1000/1500Nm i året).

Fungerer dog like godt.Betalte ca 16.000 tror jeg (16 tommer). Faller den ifra hverandre kjøper jeg nok den samme igjen.

Born to sail,forced to work. ...............Hjemmeside:
Link to post
Share on other sites

Har fått på toblader gori. Funker greit. Litt mindre krefter på lave turtall (enn toblader fast). Ellers mye det samme. For seil var det som å få ny båt. På enskrogsbåt er det selvfølgelig hakket bedre med en treblader. Men du kan gjøre mye gøy for de 10 båtlappene du sparer på å ta en toblader.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Byttet i våres fra 2 blads foldepropell til 3 blads kiwi. 36 fot, 6,5 tonn med seildrev. 27 hk Yanmar.

 

Veldig positive erfaringer. Mere effektiv. Har fått 0,5 til 1 knop höyere fart og kan dermed senke turtallet med ca 200 omdr/minutt og beholde samme fart.

Störste forskjellen er at den er like effektiv akterover som fremover.

Trekker også til styrbord ved bakking, som för, men i og med at effekten bakover er mere merkbar blir styrbordeffekten forholdsvis svakere.

Blir en tilvenning !

 

Så alt ble bra og som forventet. Overraskelsen var en litt annen lyd fra vanntrömmen fra propellen.

Redigert av Bidevind (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Byttet fra fast 3-blader til kiwi i fjor. Bavaria 39 med D2-40.

 

Akselerasjon fra stilleligge ble litt bedre

Stopp og bakking ble betydelig bedre

Seilegenskapene ble vel som med en hvilken som helst annen foldepropell, og betydelig bedre enn fast

Marsjfart og toppfart ble en tiendel eller to dårligere enn med den faste propellen.

 

Oppsummert altså bra under seil og havnemanøvre, men ikke så bra på marsj- og toppfart. Jeg tror jeg ønsker meg en Gori, men har ikke fått det inn i budsjettet ennå :)

Link to post
Share on other sites

Har en gori 3blader på min 37foter med 55hk. Marsjer lett 7,5knop både med og uten overdrive inne men med overdrive er det lavere turtall og dermed mindre/ingen vibrasjoner, dog liker jeg ikke dette med å sette inn et altfor høyt gir, hvordan er dette for motorbelastning over tid ?

Byttet forresten disse gummidemperne og det ble mindre vibrasjoner men synes fortsatt ikke det er 100% vibrasjonsfritt på høyere turtall, den er ørlitte slarkete kanskje og jeg synes det er noe skuffende på under 1000timer, jeg ville valgt en 3blads volvo foldepropell istedet. Mye billigere og ikke noe dårligere valg etter min mening.

 

Her er en test

Redigert av Enzo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...