Jump to content

Hvilken havseiler av Willing 31, HR Monsun eller HR Rasmus

Mizar

Recommended Posts

Takk, Framtida. Og her er den artikkelen som var min kilde: http://www.practical-sailor.com/blog/Cheeki-Rafiki-Loss-Puts-Spotlight-on-Keels-11428-1.html

Rettelse: Det skjedde ikke i Stillehavet, slik jeg sa først. (Dårlig hukommelse.)

Redigert av Propell1 (see edit history)

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Vet du hvordan jeg forsterker kjølen på Willingen?

Nei egentlig ikke, så langt har jeg ikke gått inn i det. Og kjølen er sterk nok, det er området bak kjølen jeg tenker på. Jeg så for meg å legge ekstra lag med glassfiberarmering.

Men nå får jeg nesten litt dårlig samvittighet her, håper dette ikke har skremt deg unødig. Du har helt sikkert en veldig solid båt i Willingen, medregnet kjølen. Dette handler jo mest om at kjølen skal være en del av det man alltid skal passe godt på og ha i orden hele tiden, for å seile sikkert. Det viktigste er å ha kontroll på kjølboltene og at kjølen sitter godt fast, på samme måte som at man på forhånd har sjekket rigg, seil, ror, motor osv. for å unngå ubehagelige overraskelser.

Jeg mener at særlig når du har blykjøl på din Willing(eller husker jeg feil igjen) så er det lett å føle seg trygg hvis alt er i orden. Det er mange som mener at blykjøl demper eventuelle støt bedre også.

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Jeg skjønner ikke helt den bekymringen for kjølen. Man skal ikke gå på land eller på grunn med en båt. Hadde det vært meningen hadde det vært hjul under båten.

Hehe, må si meg enig med deg. Man KAN jo ankre opp og ta gummijolla, hvis man på død og liv skal på land på hver eneste holme :-)

Men er jo selvfølgelig litt urolig - og det skal man kanskje være; Respekt for naturen og kreftene som skjuler seg både over og under vann.

Det gjelder vel uansett om man har langkjøl, finnekjøl, eller ingen kjøl i det hele tatt :-)

Jeg skjønner ikke helt den bekymringen for kjølen. Man skal ikke gå på land eller på grunn med en båt. Hadde det vært meningen hadde det vært hjul under båten.

Hehe... Morroklumpen ;-)

Det jeg alltid har hatt problem med å skjønne, er denne frykten for at det skal komme vann inn i båten slik at den synker. Hadde det vært meningen, hadde det jo vært hull i den.

(Kunne ikke la være)

Jeg skjønner ikke helt den bekymringen for kjølen. Man skal ikke gå på land eller på grunn med en båt. Hadde det vært meningen hadde det vært hjul under båten

Nok av tilfeller med jordomseilere som har truffet på hvaler, containere eller annet rask ute på det åpne hav og fått store skader etter dette. Så kjølen kan definitivt ha betydning. Men spørs om det er det som er formålet med båten som er tenkt anskaffet i denne tråden... :tongue::smiley:

Ja, den bruken som en planlegger har selvfølgelig all betydning. Og er en opptatt av ha en grei turbåt som kan seiles litt i medvind, slør og halvvind, dvs bra motorseilerkarakteristikk, så de to langkjølede båtene helt OK. Eldre båter med alt det innebærer, men helt ok. Ønsker en primært å seile er selvfølgelig Willingen å foretrekke, men den er også en relativ gammel og konservativ båt som de som virkelig liker å seil neppe vil velge. Men grei nok turbåt. Så er det valget opp til spørsmålstilleren, hva er det han egentlig vil ha?

• 2 uker senere...

Vi var 6 båter som seilte i lag til Skottland. På vei tilbake seilte vi vest av Skottland med kurs for Orkenøyene. Vi hadde stiv kuling inn på låringen. Vi lå først og så de andre båtene komme seilende etter oss. Det vi la merke til var at en Rasmus krenget over til begge sider, mens de andre krenget til den ene side, for deretter å rette seg nesten helt, før de krenget på nytt til samme side. Vi pratet om hvor ubehagelig det måtte være ombord i Rasmus.

Du er inne på motorstørrelse og lengre turer. Vær klar over større motor bruker mer diesel.

De båtene du har sett deg ut er alle solide kvalitetsbåter. Jeg falt for Willing først på 80-tallet. Syntes det en fanrastisk båt, men jeg kjøpte en Dufour 3800, som har nesten identisk innredningsløsning som Willing, men har større bredde. Den var vi fem ombord i på en fem ukers seilas til Island Færøyene og Shetland. Båten fungerte uten problemer med fem ombord.

Jeg forstår rett og slett ikke bekymringen for kjølen på en Willing. Går man på grunn i 10 knop (er det mulig i en Willing?) blir kjøl og kjølinnfestning skadet. Båten vil antageligvis begynne å lekke vann, men tror ikke kjølen detter av. Dette gjelder egentlig samtlige seilbåter. Regelen jeg følger er at hvis det er risiko for å gå på grunn, hold under ett knops fart. I høyere fart skal man ikke gå på grunn (ja, jeg har gjort det en del ganger, noen av gangene har det vært dyrt).

Hvis jeg hadde kjøpt Willing og skulle pusse den opp, hadde jeg tatt alle andre områder før jeg begynte på kjøl og kjølinnfestning. Ikke lag teoretiske problemer.

Takker for den :-) Jeg tror ikke det kom klart frem at det ikke er aksel på vår Willing som har seildrev og dermed er propell og motorganske langt bak i forhold til hvordan de med propell i akterkant av kjølen, hvis det gir en kime til mindre bekymring. Vi synes Willingen vår er en kjempefin båt :-)

Jeg forstår rett og slett ikke bekymringen for kjølen på en Willing. Går man på grunn i 10 knop (er det mulig i en Willing?) blir kjøl og kjølinnfestning skadet. Båten vil antageligvis begynne å lekke vann, men tror ikke kjølen detter av. Dette gjelder egentlig samtlige seilbåter. Regelen jeg følger er at hvis det er risiko for å gå på grunn, hold under ett knops fart. I høyere fart skal man ikke gå på grunn (ja, jeg har gjort det en del ganger, noen av gangene har det vært dyrt).

Hvis jeg hadde kjøpt Willing og skulle pusse den opp, hadde jeg tatt alle andre områder før jeg begynte på kjøl og kjølinnfestning. Ikke lag teoretiske problemer.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...