Mizar Svart 16.November.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.November.2014 (redigert) Takk, Framtida. Og her er den artikkelen som var min kilde: http://www.practical-sailor.com/blog/Cheeki-Rafiki-Loss-Puts-Spotlight-on-Keels-11428-1.html Rettelse: Det skjedde ikke i Stillehavet, slik jeg sa først. (Dårlig hukommelse.) Redigert 16.November.2014 av Propell1 (see edit history) Sitér dette innlegget Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-) Link to post
Willing and Able Svart 16.November.2014 Link til dette innlegget Svart 16.November.2014 Er ikke dreven i det heloe tatt jeg. Men jeg leser mye, og fikk med meg dette når det gjelder Wilingen. Men for kystseilas hadde jeg gått for den uten å blunke, og for langtur/offshore ville jeg ha forsterket. I hvertfall hvis man regner med å passere rev langt fra land. Vet du hvordan jeg forsterker kjølen på Willingen? Sitér dette innlegget Link to post
Mizar Svart 16.November.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.November.2014 (redigert) Vet du hvordan jeg forsterker kjølen på Willingen? Nei egentlig ikke, så langt har jeg ikke gått inn i det. Og kjølen er sterk nok, det er området bak kjølen jeg tenker på. Jeg så for meg å legge ekstra lag med glassfiberarmering. Men nå får jeg nesten litt dårlig samvittighet her, håper dette ikke har skremt deg unødig. Du har helt sikkert en veldig solid båt i Willingen, medregnet kjølen. Dette handler jo mest om at kjølen skal være en del av det man alltid skal passe godt på og ha i orden hele tiden, for å seile sikkert. Det viktigste er å ha kontroll på kjølboltene og at kjølen sitter godt fast, på samme måte som at man på forhånd har sjekket rigg, seil, ror, motor osv. for å unngå ubehagelige overraskelser. Jeg mener at særlig når du har blykjøl på din Willing(eller husker jeg feil igjen) så er det lett å føle seg trygg hvis alt er i orden. Det er mange som mener at blykjøl demper eventuelle støt bedre også. Redigert 16.November.2014 av Propell1 (see edit history) Sitér dette innlegget Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-) Link to post
avmønstret5 Svart 16.November.2014 Link til dette innlegget Svart 16.November.2014 Jeg skjønner ikke helt den bekymringen for kjølen. Man skal ikke gå på land eller på grunn med en båt. Hadde det vært meningen hadde det vært hjul under båten. Sitér dette innlegget Link to post
Willing and Able Svart 16.November.2014 Link til dette innlegget Svart 16.November.2014 Jeg skjønner ikke helt den bekymringen for kjølen. Man skal ikke gå på land eller på grunn med en båt. Hadde det vært meningen hadde det vært hjul under båten. Hehe, må si meg enig med deg. Man KAN jo ankre opp og ta gummijolla, hvis man på død og liv skal på land på hver eneste holme :-) Men er jo selvfølgelig litt urolig - og det skal man kanskje være; Respekt for naturen og kreftene som skjuler seg både over og under vann. Det gjelder vel uansett om man har langkjøl, finnekjøl, eller ingen kjøl i det hele tatt :-) Sitér dette innlegget Link to post
Mizar Svart 16.November.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.November.2014 (redigert) Jeg skjønner ikke helt den bekymringen for kjølen. Man skal ikke gå på land eller på grunn med en båt. Hadde det vært meningen hadde det vært hjul under båten. Hehe... Morroklumpen ;-) Det jeg alltid har hatt problem med å skjønne, er denne frykten for at det skal komme vann inn i båten slik at den synker. Hadde det vært meningen, hadde det jo vært hull i den. (Kunne ikke la være) Redigert 16.November.2014 av Propell1 (see edit history) Sitér dette innlegget Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-) Link to post
Willing and Able Svart 17.November.2014 Link til dette innlegget Svart 17.November.2014 Willingen har bla krysset Atlanteren: http://jordomseiling2014.wordpress.com/page/2/ (Står litt lengre ned, søk på Willing) Her er en link til en liten langtur til Færøyene og Shetland i 2002: http://www.bronnoybf.no/gammelside/Shetland.htm Hvis de hadde hatt bekymringer ang kjølen, så ville de antakelig valgt en annen båt.... Sitér dette innlegget Link to post
Fortego Svart 18.November.2014 Link til dette innlegget Svart 18.November.2014 Jeg skjønner ikke helt den bekymringen for kjølen. Man skal ikke gå på land eller på grunn med en båt. Hadde det vært meningen hadde det vært hjul under båten Nok av tilfeller med jordomseilere som har truffet på hvaler, containere eller annet rask ute på det åpne hav og fått store skader etter dette. Så kjølen kan definitivt ha betydning. Men spørs om det er det som er formålet med båten som er tenkt anskaffet i denne tråden... Sitér dette innlegget https://baatplassen.no/i/topic/107732-viking-conquest-på-nye-tokt/ Link to post
avmønstret5 Svart 18.November.2014 Link til dette innlegget Svart 18.November.2014 Ja, den bruken som en planlegger har selvfølgelig all betydning. Og er en opptatt av ha en grei turbåt som kan seiles litt i medvind, slør og halvvind, dvs bra motorseilerkarakteristikk, så de to langkjølede båtene helt OK. Eldre båter med alt det innebærer, men helt ok. Ønsker en primært å seile er selvfølgelig Willingen å foretrekke, men den er også en relativ gammel og konservativ båt som de som virkelig liker å seil neppe vil velge. Men grei nok turbåt. Så er det valget opp til spørsmålstilleren, hva er det han egentlig vil ha? Sitér dette innlegget Link to post
arkmarin Svart 1.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2014 Vi var 6 båter som seilte i lag til Skottland. På vei tilbake seilte vi vest av Skottland med kurs for Orkenøyene. Vi hadde stiv kuling inn på låringen. Vi lå først og så de andre båtene komme seilende etter oss. Det vi la merke til var at en Rasmus krenget over til begge sider, mens de andre krenget til den ene side, for deretter å rette seg nesten helt, før de krenget på nytt til samme side. Vi pratet om hvor ubehagelig det måtte være ombord i Rasmus. Du er inne på motorstørrelse og lengre turer. Vær klar over større motor bruker mer diesel. De båtene du har sett deg ut er alle solide kvalitetsbåter. Jeg falt for Willing først på 80-tallet. Syntes det en fanrastisk båt, men jeg kjøpte en Dufour 3800, som har nesten identisk innredningsløsning som Willing, men har større bredde. Den var vi fem ombord i på en fem ukers seilas til Island Færøyene og Shetland. Båten fungerte uten problemer med fem ombord. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
pacuare Svart 1.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2014 Jeg forstår rett og slett ikke bekymringen for kjølen på en Willing. Går man på grunn i 10 knop (er det mulig i en Willing?) blir kjøl og kjølinnfestning skadet. Båten vil antageligvis begynne å lekke vann, men tror ikke kjølen detter av. Dette gjelder egentlig samtlige seilbåter. Regelen jeg følger er at hvis det er risiko for å gå på grunn, hold under ett knops fart. I høyere fart skal man ikke gå på grunn (ja, jeg har gjort det en del ganger, noen av gangene har det vært dyrt). Hvis jeg hadde kjøpt Willing og skulle pusse den opp, hadde jeg tatt alle andre områder før jeg begynte på kjøl og kjølinnfestning. Ikke lag teoretiske problemer. Sitér dette innlegget Link to post
Willing and Able Svart 1.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2014 Takker for den :-) Jeg tror ikke det kom klart frem at det ikke er aksel på vår Willing som har seildrev og dermed er propell og motorganske langt bak i forhold til hvordan de med propell i akterkant av kjølen, hvis det gir en kime til mindre bekymring. Vi synes Willingen vår er en kjempefin båt :-) Jeg forstår rett og slett ikke bekymringen for kjølen på en Willing. Går man på grunn i 10 knop (er det mulig i en Willing?) blir kjøl og kjølinnfestning skadet. Båten vil antageligvis begynne å lekke vann, men tror ikke kjølen detter av. Dette gjelder egentlig samtlige seilbåter. Regelen jeg følger er at hvis det er risiko for å gå på grunn, hold under ett knops fart. I høyere fart skal man ikke gå på grunn (ja, jeg har gjort det en del ganger, noen av gangene har det vært dyrt). Hvis jeg hadde kjøpt Willing og skulle pusse den opp, hadde jeg tatt alle andre områder før jeg begynte på kjøl og kjølinnfestning. Ikke lag teoretiske problemer. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.