Jump to content

Volvo dph-drev girer ukontrollert


Amafine

Recommended Posts

Høres pussig ut?

 

Justering av disse er vel så enkelt som å passe på at EVC'en er på og at aktuatoren er i fri, deretter justeres mutterdingsen på vaieren slik at den passer med girveksleren på drevet når dette står i fri.

 

Hvis ingenting beveger seg unormalt utenfor drevet, og problemet er inne i drevet, så er det nok noe annet enn lite olje ville jeg tro, da jeg ikke har hørt noe om at DPH drevene hopper ut og inn av revers ved for lite olje?

Det er vel bare å sjekke oljenivået og eventuelt fylle på mer dersom det er lite olje for å se om det er problemet.

Link to post
Share on other sites

Det kan være mer enn én årsak, men sjekk om gearvaieren er blitt veldig treg.

Du kan koble den av på aktuatoren og dra den med håndmakt. Da får du en indikasjon på tilstanden.

 

Oljefilmen i vannet bør utredes kjapt da en lekkasje i drev eller drivknutebelg kan bli dyrt om det går endel tid.

Ofte er det en liten lekkasje i en styre- eller trimsylinder pga sliten simmerring.

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Jeg er IKKE motorekspert, men dette er hvad min mekaniker fortalte:

 

Hvis du har en læk i drevet så vil der komme vand i olien. Efter nogen tid bliver vandet og olien emulgeret - som mayonnaise. Dette gør at drevet har vanskeligheder med at komme ind og ud af gear.

 

Jeg oplevede netop dette på min Forbina, da jeg sejlede op til Nord West for at aflevere den. Da jeg skulle lægge til i havnen lystrede gearet ikke. Jeg mente, at det måtte være gearwiren, som jo er et kendt problem på tidlige drev, men NW opdagede, at der var vand i drevet.

 

Hvis du fjerner splitten på kablet hvor det sidder fast i aktuatoren og sætter fx en skruetrækker ind i øjet på kablet, så kan du mærke om du kan bevæge kablet frem og tilbage. Det kan være lidt besværligt, men det bør glide nogenlunde let. Hvis ikke, så kan du enten have kabelproblemer eller måske vand i drevet.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...