Amafine Startet 11.August.2013 Del på Facebook Startet 11.August.2013 Oppdaget litt oljefilm ved oppstart av båten i går. Drevet er fra 2006. Går greit å sette den i gear, men når jeg setter den i fri, går den først i fri, for deretter å "hoppe" litt ut og inn av revers. Ingen ulyder. Takknemlig for forslag. Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 11.August.2013 Del på Facebook Svart 11.August.2013 Høres ut som det trengs litt justering. Vær obs på at dette også kan bety at girene ikke er skikkelig i gir ved normal kjøring, og selv om du ikke merker noe kan lengre bruk føre til et nedslitt kon. Sitér dette innlegget Link to post
Amafine Svart 11.August.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.August.2013 Aktuator og gearwire står i riktige posisjoner, det samme gjelder "arm" på drevet. Dette er noe som skjer "inni" drevet. Klarer ikke helt å forstå hvorfor. Vil for lite gearolje kunne forårsake dette? Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 11.August.2013 Del på Facebook Svart 11.August.2013 Høres pussig ut? Justering av disse er vel så enkelt som å passe på at EVC'en er på og at aktuatoren er i fri, deretter justeres mutterdingsen på vaieren slik at den passer med girveksleren på drevet når dette står i fri. Hvis ingenting beveger seg unormalt utenfor drevet, og problemet er inne i drevet, så er det nok noe annet enn lite olje ville jeg tro, da jeg ikke har hørt noe om at DPH drevene hopper ut og inn av revers ved for lite olje? Det er vel bare å sjekke oljenivået og eventuelt fylle på mer dersom det er lite olje for å se om det er problemet. Sitér dette innlegget Link to post
SR400 Svart 12.August.2013 Del på Facebook Svart 12.August.2013 Hadde samme greia med et bravo II drev. Justerte på wiren bare. Den stod å slo i reversj etter å ha satt den i fri. måtte da sette den i framover og så i fri igjen for at den skulle slutte. Justeringa fiksa den biffen :) Sitér dette innlegget http://nmbf.no http://baatene.blogspot.no Link to post
sap_2000 Svart 12.August.2013 Del på Facebook Svart 12.August.2013 Det kan være mer enn én årsak, men sjekk om gearvaieren er blitt veldig treg. Du kan koble den av på aktuatoren og dra den med håndmakt. Da får du en indikasjon på tilstanden. Oljefilmen i vannet bør utredes kjapt da en lekkasje i drev eller drivknutebelg kan bli dyrt om det går endel tid. Ofte er det en liten lekkasje i en styre- eller trimsylinder pga sliten simmerring. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Ally Svart 12.August.2013 Del på Facebook Svart 12.August.2013 Det kan være lekkasje i pakningen mellom øvre og nedre vekselhus, les denne tråden https://baatplassen.no/i/topic/97887-oljefilm-rundt-baaten-volvo-penta-d4-2004-med-dph/ Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 12.August.2013 Del på Facebook Svart 12.August.2013 Jeg er IKKE motorekspert, men dette er hvad min mekaniker fortalte: Hvis du har en læk i drevet så vil der komme vand i olien. Efter nogen tid bliver vandet og olien emulgeret - som mayonnaise. Dette gør at drevet har vanskeligheder med at komme ind og ud af gear. Jeg oplevede netop dette på min Forbina, da jeg sejlede op til Nord West for at aflevere den. Da jeg skulle lægge til i havnen lystrede gearet ikke. Jeg mente, at det måtte være gearwiren, som jo er et kendt problem på tidlige drev, men NW opdagede, at der var vand i drevet. Hvis du fjerner splitten på kablet hvor det sidder fast i aktuatoren og sætter fx en skruetrækker ind i øjet på kablet, så kan du mærke om du kan bevæge kablet frem og tilbage. Det kan være lidt besværligt, men det bør glide nogenlunde let. Hvis ikke, så kan du enten have kabelproblemer eller måske vand i drevet. Sitér dette innlegget Link to post
Ally Svart 12.August.2013 Del på Facebook Svart 12.August.2013 Og her https://baatplassen.no/i/topic/91924-vp-d-motor-praktiske-raad-til-anbefaltenoedvendige-oppgraderinger/ kan du lese om kabelproblemer... Sitér dette innlegget Link to post
Amafine Svart 12.August.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.August.2013 Tusen takk, alle sammen. Har snakket med mitt Volvo-verksted i Sandefjord, de er veldig hjelpsomme og tar opp båten for sjekk av drev i morgen:) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.