Jump to content

Lakk og belger til Volvodrev


Lars Hansen

Recommended Posts

Jeg har 290 DP drev fra -87.

De har tidligere vært stoffet, me det har flasset av ganske mye. Kunne tenkt meg å fjerne det gamle bunnstoffet, men uten å fjerne eller skade originallakken som er under.

Er det noen som har gode tips ang. dette, eller er det bare å gå på med grovrengjører.

Da blir nok lakken under også berørt. Må det brukes spesiell lakk etterpå da, for å unngå tæringsskade? (Vet jeg må holde meg unna kobberbasert o.l)

 

På det ene drevet har det også vært en liten lekkasje med vann, selvom det var nye belger og godt rengjort før montasje. Er det mulig å ha på noe under monteringen, for å få det sikrere tett?

 

Alle gode svar mottas med takk!

Link to post

"negerkuse"

Det høres mye bedre ut med "negerkrus", også overlater det mer til fantasien... Skal man smøre aggregatet har man i utgangspunktet tapt originallakken.

 

Hvor vannet kommer inn er vanskelig å si. Simmerring på motor- eller propellaksel er nærliggende å tro, men eventuell O-ring på peilestav eller simmering på girsjalteaksel i vått område kan også være synderen.

 

Lykke til!

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post

Beklager, jeg forklarte meg nok litt for dårligt...

Lekkasjen er i belgen på drevet, og ikke inn i selve drevet!

 

Er det mulighet for å ha på noe, f.eks lim, vannfast fett etc. for å få det tett?

 

Jeg er heller ikke bekymret for utseendet på drevet. Jeg er bekymret for å fjerne originallakken, slik at det kan begynne å korrodere.

Har for meg at originallakken er bedre enn den jeg får tak i. (Eloksering og pulverlakkering?)

Link to post

Jeg har 290 DP drev fra -87.

De har tidligere vært stoffet, me det har flasset av ganske mye. Kunne tenkt meg å fjerne det gamle bunnstoffet, men uten å fjerne eller skade originallakken som er under.

Er det noen som har gode tips ang. dette,

<{POST_SNAPBACK}>

 

Hei, nesten rart du spør om dette for akkurat den operasjonen gjorde jeg igår;

 

Bruker skrujern og skraper til jeg ser mannen med ljåen. Høres brutalt ut, men orginallakken er ganske hard og skades ikke. Å unngå skader er imidlertid viktig, ettersom lakken er en del av korrosjonsbeskyttelsen. Skades den, bør den flekklakkes som en reparasjon.

 

Etter at rur og det aller meste av drevstoffet er borte vaskes det med aceton i flere runder. Drevet blir omtrent som nytt, og er ferdig avfettet for en ny runde med stoff.

 

Selv bruker jeg Selvpolerende SeaJet 034 (tror det var 034 den het) Penta-Grå. Er godtfornøyd med SeaJet, lite groing.

 

Vær klar over to ting: Drevet bør absolutt mattes ned med smergelpapir for å få god heft før du påfører drevstoffet.

Dessuten må det være fettfritt. Acetonen, evt lynol eller rødsprit sørger for dette.

 

Tok noen bilder igår.

Bilde

Bilde

 

 

Lykke til

M/Y Ellen Marie

Redigert av M/Y Ellen Marie (see edit history)
Link to post

Hvis du har haft en lekage i bælgen - skal den selvfølgelig skiftes - den kan ikke repareres. Det anbefales at skifte den hvert andet år.

Men når du har haft vand i bælgen kan knutekrydsene også være beskadiget og skal evt skiftes - hvis du kan mærke slør skal de skiftes. Hvis der er monteret den type med smøre nippel kan du prøve at pumpe fedt ind og se om der kommer vand ud- du kan købe uoriginale kryds til ca 1/3 af VP pris. Se i VP værksstedsmanual ( evt. her på siden ) hvordan du skifter dem.

Du bør også checke om der er kommet vand ind i lejet ved udgangsakselen i drevet (fra motoren) da det i såfald vil ruste og gå evt gå istykker og evt skade dit lejehus.

 

Du siger at bælgen var næsten ny. Den kan gå i stykker hvis den ikke er monteret korret med mærket "UP" da kardannen da kan gribe fat i spiral fjederen. Hvis du har kørt med mange omdredninger under uptiltning, eller startet motoren med drevet tiltet up, kan kardannen give slid på indersiden af bælgen - specielt hvis den er slidt eller lejet på udgangsakslen er slidt.

Det er også vigtigt at alle spændebånd sidder rigtigt da de ellers kan gnave hul i bælgen.

 

Jeg er igang med at fjerne gammel bundstof på mit drev og har brugt masse af accetone til at tørre det af med indtil jeg kom ind til den origanle lak. Nu vil jeg pussse den mat og nedslibe evt små skader. Derefter får den 1-2 strøg med Hempel Light primer for at få en tæt overflade og derefter et bundstof. Da drevet ikke er helt adskildt er det svært at give light primer over det hele, men de steder har jeg heller ikke slebetned og de står med originallak.

Link to post

Beklager, jeg forklarte meg nok litt for dårligt...

Lekkasjen er i belgen på drevet, og ikke inn i selve drevet!

 

Er det mulighet for å ha på noe, f.eks lim, vannfast fett etc. for å få det tett?

 

<{POST_SNAPBACK}>

Slik jeg oppfatter Larshans1 så er det mulig at lekkasjen er i overgangen mellom belg og drev, eller mellom belg og skjold. Riktig?

 

Hvis så, er dette vanlig, og hva gjør man i så fall med det?

 

Spørsmålet kan også være hvor mye korrodering tåler skjold\drev i overgangen før det begynner å lekke. Kanskje rekker det ikke med stålbørste og rensing av flater\spor?

 

mvh

 

M.

Marna

Link to post

Der kan godt komme vand ind i bælgen ved overgang mellem drev eller motor hvis:

a) bælgen ikke sidder rigtigt i sporet eller hvis spændebåndet er gledet under montering og derfor ikke trykker på vulsten/sporet. Hvis man ikke passer på at styre spændebåndet under montagen kan det sidde lidt skævt og senere evt gå løs

b) spændebåndet er ikke spændt korrekt

c) Korrosion på anlægsfladen/sporet.

Jeg har tidliger prøvet at bruge marinesilicone til undervandsbrug for at sikre en tætsamling mellem vulst/spor. Det virker fint - MEN det er svært at få sporet gjort helt rent for gammle silicone når man skifter bælg. I følge VP er det ikke noget man anbefaler eller skulle være nødvendigt. Men sporet /anlægsfladen kan være så dårlig at det er den eneste måde at få det tæt på.

Link to post

Når det gjelder bunnstoff så er min erfaring at det gror mindre på mørke farger. Jeg bunnsmurte drevet for 2 år siden med International Prop O Drevspray av sort farge og dette virker ganske holdbart. Jeg skrapet først av all løs lakk/bunnsmøring og primet med tokomponent etch-primer (veldig viktig). Det er flere typer grunning (etch-primer) for aluminium og dette er eneste måten for å få noe til å sitte på aluminium. Brukte det samme på propellene også men der satt det ikke så godt.

Redigert av saga (see edit history)
Link to post

Beklager, jeg forklarte meg nok litt for dårligt...

Lekkasjen er i belgen på drevet, og ikke inn i selve drevet!

 

Er det mulighet for å ha på noe, f.eks lim, vannfast fett etc. for å få det tett?

Jeg har fått forklart at litt vannfast fett er fint der belgen festes på skjoldet. Prøvde det i fjor og hadde ingen lekkasjer. Var litt skeptisk til om belgen ville kunne "gli" når en hadde fett under, men den satt som støpt. Hva gjør dere andre?

Redigert av Swande (see edit history)
Link to post

Er der skader på bælgen? slidmærker ? eller direkte hul? Kan Du se på indvendigside af bælgensanlægsfladerne hvor vandet er kommet ind - evt små aflejringer. Hvor meget vand kom der ind - det er ikke bare kondens?

 

Hvis det er en original bælg skal det ikke være nødvendigt at anvende tætningsmateriale på anlægsflader, men det er vigtigt at spændebåndet ikke glider væk fra vulsten under fastspænding. Jeg plejer at spænde dem til med alm håndkraft. Jeg har tidliger brugt silicone på et tæret drev - men det er næsten umuligt at få gjort rent ved bælgskift.

Link to post

Hvor meget vand var der i bælgen? Var den fuld eller bare et par dråber. Jeg har selv haft et par bælge med lækager, men der var altid tydelig hul pga af slid fra slidt kardanaksel/leje eller kardanakselen havde taget fat i spiralfjederen da jeg startede med motoren tiltet for meget( alm. dumhed fra min side). I alle disse tilfælde var bælgen fuld af vand. Hvis det bare er et par dråber tror jeg at det er kondens, når alt er spændt korrekt og der ikke er vand i olien i drevet.

Teoretisk kan vandet komme inde fra motoren hvis den har været oversvømmet eller der er et tærringshul eller revne i svindhjulskåbens udgang gennem transompladen.

Hvis lejet i udgangsakslen er slidt kan det gnave hul i materialet omkring lejet og så kan der komme vand ind den vej - kan du mærke slør i akslen ? Hvordan ser fedtet ud der kommer ud når Du presser nyt fedt i til akslen gennem fedtnippelen inde i båden - er det fyldt med vand ?

Link to post

Jeg har selv haft et par bælge med lækager, men der var altid tydelig hul pga af slid fra slidt kardanaksel/leje eller kardanakselen havde taget fat i spiralfjederen da jeg startede med motoren tiltet for meget( alm. dumhed fra min side).

Jeg har alltid tiltet drevet ganske mye opp når jeg kjører inn for å legge til i naturhavner som jeg ikke er kjent i, dog alltid med tomgangs turtall...

 

Er det mulig å skade belgen ved å tilte drevet for mye opp?

Hvordan kan jeg vite hvor mye jeg kan tilte?

Har jeg misforstått hvordan man skal bruke tilten?

 

mvh

 

Kent Eriksen

Link to post
Jeg har alltid tiltet drevet ganske mye opp når jeg kjører inn for å legge til i naturhavner som jeg ikke er kjent i, dog alltid med tomgangs turtall...

 

Er det mulig å skade belgen ved å tilte drevet for mye opp?

Hvordan kan jeg vite hvor mye jeg kan tilte?

Har jeg misforstått hvordan man skal bruke tilten?

 

Der er forskel på tilt og trim.

Trim kan bruges i hele omdrejningsområdet.

Tilt må kun bruges ved lave turtall og helst kun tomgang som Du gør.

Hvis det er et 280 drev med mekanisk tilt er det vist ikke beregnet til brug under sejllads da Du ikke kan gå i bak uden at drevet vipper op og banker til bage i transumpladen med stor kraft. Hvis det er hydraulisk trim/tilt kan Du sejle med lave turtall uden for trimområdet. Normalt har man en trim indikator som viser hvor meget drevet er trimmet/tiltet. Og afhængig af om det er et DP eller SP drev er der forskellige gradetal mellem max ind og ud.

Den fejl som jeg gjorde var at starte motoren med drevet tiltet helt op og med flere omdrejninger end tomgang og pga af den stærkt vinklede kardan som samtidig ligger tæt på bælgen greb spiralfjederen fat i kardanleddet og rev bælgen op - jeg opdagede det ved at der kom vand ind i båden gennem udgangsakslen. Det kostede en ny bælg, nye lejer og pakninger i udgangsakslen og nye pakninger til transum/svinghjulskåbe og samtidig er det nødvendigt at løfte motoren eller tagen den helt ud. Små ting men meget arbejde. Heldigvis var der ikke kommet vand i drevet.

Redigert av juhl (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...