Lars Hansen Startet 17.Mars.2005 Del på Facebook Startet 17.Mars.2005 Jeg har 290 DP drev fra -87. De har tidligere vært stoffet, me det har flasset av ganske mye. Kunne tenkt meg å fjerne det gamle bunnstoffet, men uten å fjerne eller skade originallakken som er under. Er det noen som har gode tips ang. dette, eller er det bare å gå på med grovrengjører. Da blir nok lakken under også berørt. Må det brukes spesiell lakk etterpå da, for å unngå tæringsskade? (Vet jeg må holde meg unna kobberbasert o.l) På det ene drevet har det også vært en liten lekkasje med vann, selvom det var nye belger og godt rengjort før montasje. Er det mulig å ha på noe under monteringen, for å få det sikrere tett? Alle gode svar mottas med takk! Sitér dette innlegget Link to post
henboe Svart 18.Mars.2005 Del på Facebook Svart 18.Mars.2005 du har jo tydligvis en foring oppe eller nede som er ødelagt(denne holder vannet ute, og oljen inne i drevet). Det drevet som hadde hvit olje, ville jeg ha levert snarest, slik at du slipper noen problemer som f.eks havari i løpet av sommeren. Tipper ca 3000,- om du leverer det til et merkeverksted. Sitér dette innlegget Link to post
MT. Svart 18.Mars.2005 Del på Facebook Svart 18.Mars.2005 "negerkuse" Det høres mye bedre ut med "negerkrus", også overlater det mer til fantasien... Skal man smøre aggregatet har man i utgangspunktet tapt originallakken. Hvor vannet kommer inn er vanskelig å si. Simmerring på motor- eller propellaksel er nærliggende å tro, men eventuell O-ring på peilestav eller simmering på girsjalteaksel i vått område kan også være synderen. Lykke til! Sitér dette innlegget baatplassen.no Din kommunistiske hjemmehavn på nettet! Link to post
Lars Hansen Svart 18.Mars.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Mars.2005 Beklager, jeg forklarte meg nok litt for dårligt... Lekkasjen er i belgen på drevet, og ikke inn i selve drevet! Er det mulighet for å ha på noe, f.eks lim, vannfast fett etc. for å få det tett? Jeg er heller ikke bekymret for utseendet på drevet. Jeg er bekymret for å fjerne originallakken, slik at det kan begynne å korrodere. Har for meg at originallakken er bedre enn den jeg får tak i. (Eloksering og pulverlakkering?) Sitér dette innlegget Link to post
Lars Hansen Svart 20.Mars.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Mars.2005 Ingen som har noen tips her??? Sitér dette innlegget Link to post
M/Y Ellen Marie Svart 20.Mars.2005 Del på Facebook Svart 20.Mars.2005 (redigert) Jeg har 290 DP drev fra -87. De har tidligere vært stoffet, me det har flasset av ganske mye. Kunne tenkt meg å fjerne det gamle bunnstoffet, men uten å fjerne eller skade originallakken som er under. Er det noen som har gode tips ang. dette, <{POST_SNAPBACK}> Hei, nesten rart du spør om dette for akkurat den operasjonen gjorde jeg igår; Bruker skrujern og skraper til jeg ser mannen med ljåen. Høres brutalt ut, men orginallakken er ganske hard og skades ikke. Å unngå skader er imidlertid viktig, ettersom lakken er en del av korrosjonsbeskyttelsen. Skades den, bør den flekklakkes som en reparasjon. Etter at rur og det aller meste av drevstoffet er borte vaskes det med aceton i flere runder. Drevet blir omtrent som nytt, og er ferdig avfettet for en ny runde med stoff. Selv bruker jeg Selvpolerende SeaJet 034 (tror det var 034 den het) Penta-Grå. Er godtfornøyd med SeaJet, lite groing. Vær klar over to ting: Drevet bør absolutt mattes ned med smergelpapir for å få god heft før du påfører drevstoffet. Dessuten må det være fettfritt. Acetonen, evt lynol eller rødsprit sørger for dette. Tok noen bilder igår. Lykke til M/Y Ellen Marie Redigert 20.Mars.2005 av M/Y Ellen Marie (see edit history) Sitér dette innlegget . www.g-mt.no Link to post
henboe Svart 20.Mars.2005 Del på Facebook Svart 20.Mars.2005 (redigert) har du en lekkasje vil du vel bli kvitt den, men da må du jo bytte belgen. så enkelt er det, og er det f.eks drivknutebelgen som lekker må du skifte den, ellers ryker drivknuteleddet ditt ganske fort. Redigert 20.Mars.2005 av henboe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
juhl Svart 20.Mars.2005 Del på Facebook Svart 20.Mars.2005 Hvis du har haft en lekage i bælgen - skal den selvfølgelig skiftes - den kan ikke repareres. Det anbefales at skifte den hvert andet år. Men når du har haft vand i bælgen kan knutekrydsene også være beskadiget og skal evt skiftes - hvis du kan mærke slør skal de skiftes. Hvis der er monteret den type med smøre nippel kan du prøve at pumpe fedt ind og se om der kommer vand ud- du kan købe uoriginale kryds til ca 1/3 af VP pris. Se i VP værksstedsmanual ( evt. her på siden ) hvordan du skifter dem. Du bør også checke om der er kommet vand ind i lejet ved udgangsakselen i drevet (fra motoren) da det i såfald vil ruste og gå evt gå istykker og evt skade dit lejehus. Du siger at bælgen var næsten ny. Den kan gå i stykker hvis den ikke er monteret korret med mærket "UP" da kardannen da kan gribe fat i spiral fjederen. Hvis du har kørt med mange omdredninger under uptiltning, eller startet motoren med drevet tiltet up, kan kardannen give slid på indersiden af bælgen - specielt hvis den er slidt eller lejet på udgangsakslen er slidt. Det er også vigtigt at alle spændebånd sidder rigtigt da de ellers kan gnave hul i bælgen. Jeg er igang med at fjerne gammel bundstof på mit drev og har brugt masse af accetone til at tørre det af med indtil jeg kom ind til den origanle lak. Nu vil jeg pussse den mat og nedslibe evt små skader. Derefter får den 1-2 strøg med Hempel Light primer for at få en tæt overflade og derefter et bundstof. Da drevet ikke er helt adskildt er det svært at give light primer over det hele, men de steder har jeg heller ikke slebetned og de står med originallak. Sitér dette innlegget Link to post
Marna Svart 20.Mars.2005 Del på Facebook Svart 20.Mars.2005 Beklager, jeg forklarte meg nok litt for dårligt... Lekkasjen er i belgen på drevet, og ikke inn i selve drevet! Er det mulighet for å ha på noe, f.eks lim, vannfast fett etc. for å få det tett? <{POST_SNAPBACK}> Slik jeg oppfatter Larshans1 så er det mulig at lekkasjen er i overgangen mellom belg og drev, eller mellom belg og skjold. Riktig? Hvis så, er dette vanlig, og hva gjør man i så fall med det? Spørsmålet kan også være hvor mye korrodering tåler skjold\drev i overgangen før det begynner å lekke. Kanskje rekker det ikke med stålbørste og rensing av flater\spor? mvh M. Sitér dette innlegget Marna Link to post
juhl Svart 20.Mars.2005 Del på Facebook Svart 20.Mars.2005 Der kan godt komme vand ind i bælgen ved overgang mellem drev eller motor hvis: a) bælgen ikke sidder rigtigt i sporet eller hvis spændebåndet er gledet under montering og derfor ikke trykker på vulsten/sporet. Hvis man ikke passer på at styre spændebåndet under montagen kan det sidde lidt skævt og senere evt gå løs b) spændebåndet er ikke spændt korrekt c) Korrosion på anlægsfladen/sporet. Jeg har tidliger prøvet at bruge marinesilicone til undervandsbrug for at sikre en tætsamling mellem vulst/spor. Det virker fint - MEN det er svært at få sporet gjort helt rent for gammle silicone når man skifter bælg. I følge VP er det ikke noget man anbefaler eller skulle være nødvendigt. Men sporet /anlægsfladen kan være så dårlig at det er den eneste måde at få det tæt på. Sitér dette innlegget Link to post
saga Svart 20.Mars.2005 Del på Facebook Svart 20.Mars.2005 (redigert) Når det gjelder bunnstoff så er min erfaring at det gror mindre på mørke farger. Jeg bunnsmurte drevet for 2 år siden med International Prop O Drevspray av sort farge og dette virker ganske holdbart. Jeg skrapet først av all løs lakk/bunnsmøring og primet med tokomponent etch-primer (veldig viktig). Det er flere typer grunning (etch-primer) for aluminium og dette er eneste måten for å få noe til å sitte på aluminium. Brukte det samme på propellene også men der satt det ikke så godt. Redigert 20.Mars.2005 av saga (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Victora III Svart 24.Mars.2005 Del på Facebook Svart 24.Mars.2005 (redigert) Beklager, jeg forklarte meg nok litt for dårligt... Lekkasjen er i belgen på drevet, og ikke inn i selve drevet! Er det mulighet for å ha på noe, f.eks lim, vannfast fett etc. for å få det tett? Jeg har fått forklart at litt vannfast fett er fint der belgen festes på skjoldet. Prøvde det i fjor og hadde ingen lekkasjer. Var litt skeptisk til om belgen ville kunne "gli" når en hadde fett under, men den satt som støpt. Hva gjør dere andre? Redigert 24.Mars.2005 av Swande (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lars Hansen Svart 25.Mars.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Mars.2005 Vil bare si at belgene var nye når jeg satt de på i fjor, og de var montert som på bruksanvisningen. Er det mulig at jeg strammet for hardt på slangeklemmene? Hvor mange Nm er riktig? Drevene er ikke angrepet av korrosjon. Sitér dette innlegget Link to post
juhl Svart 25.Mars.2005 Del på Facebook Svart 25.Mars.2005 Er der skader på bælgen? slidmærker ? eller direkte hul? Kan Du se på indvendigside af bælgensanlægsfladerne hvor vandet er kommet ind - evt små aflejringer. Hvor meget vand kom der ind - det er ikke bare kondens? Hvis det er en original bælg skal det ikke være nødvendigt at anvende tætningsmateriale på anlægsflader, men det er vigtigt at spændebåndet ikke glider væk fra vulsten under fastspænding. Jeg plejer at spænde dem til med alm håndkraft. Jeg har tidliger brugt silicone på et tæret drev - men det er næsten umuligt at få gjort rent ved bælgskift. Sitér dette innlegget Link to post
Lars Hansen Svart 25.Mars.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Mars.2005 Nei, kan ikke se noen skader på belgene, og sjekket meget nøye at klemmene satt riktig på ved montering. Belgene var fra VP. Sitér dette innlegget Link to post
juhl Svart 26.Mars.2005 Del på Facebook Svart 26.Mars.2005 Hvor meget vand var der i bælgen? Var den fuld eller bare et par dråber. Jeg har selv haft et par bælge med lækager, men der var altid tydelig hul pga af slid fra slidt kardanaksel/leje eller kardanakselen havde taget fat i spiralfjederen da jeg startede med motoren tiltet for meget( alm. dumhed fra min side). I alle disse tilfælde var bælgen fuld af vand. Hvis det bare er et par dråber tror jeg at det er kondens, når alt er spændt korrekt og der ikke er vand i olien i drevet. Teoretisk kan vandet komme inde fra motoren hvis den har været oversvømmet eller der er et tærringshul eller revne i svindhjulskåbens udgang gennem transompladen. Hvis lejet i udgangsakslen er slidt kan det gnave hul i materialet omkring lejet og så kan der komme vand ind den vej - kan du mærke slør i akslen ? Hvordan ser fedtet ud der kommer ud når Du presser nyt fedt i til akslen gennem fedtnippelen inde i båden - er det fyldt med vand ? Sitér dette innlegget Link to post
Kent Svart 26.Mars.2005 Del på Facebook Svart 26.Mars.2005 Jeg har selv haft et par bælge med lækager, men der var altid tydelig hul pga af slid fra slidt kardanaksel/leje eller kardanakselen havde taget fat i spiralfjederen da jeg startede med motoren tiltet for meget( alm. dumhed fra min side). Jeg har alltid tiltet drevet ganske mye opp når jeg kjører inn for å legge til i naturhavner som jeg ikke er kjent i, dog alltid med tomgangs turtall... Er det mulig å skade belgen ved å tilte drevet for mye opp? Hvordan kan jeg vite hvor mye jeg kan tilte? Har jeg misforstått hvordan man skal bruke tilten? mvh Kent Eriksen Sitér dette innlegget Link to post
juhl Svart 26.Mars.2005 Del på Facebook Svart 26.Mars.2005 (redigert) Jeg har alltid tiltet drevet ganske mye opp når jeg kjører inn for å legge til i naturhavner som jeg ikke er kjent i, dog alltid med tomgangs turtall... Er det mulig å skade belgen ved å tilte drevet for mye opp? Hvordan kan jeg vite hvor mye jeg kan tilte? Har jeg misforstått hvordan man skal bruke tilten? Der er forskel på tilt og trim. Trim kan bruges i hele omdrejningsområdet. Tilt må kun bruges ved lave turtall og helst kun tomgang som Du gør. Hvis det er et 280 drev med mekanisk tilt er det vist ikke beregnet til brug under sejllads da Du ikke kan gå i bak uden at drevet vipper op og banker til bage i transumpladen med stor kraft. Hvis det er hydraulisk trim/tilt kan Du sejle med lave turtall uden for trimområdet. Normalt har man en trim indikator som viser hvor meget drevet er trimmet/tiltet. Og afhængig af om det er et DP eller SP drev er der forskellige gradetal mellem max ind og ud. Den fejl som jeg gjorde var at starte motoren med drevet tiltet helt op og med flere omdrejninger end tomgang og pga af den stærkt vinklede kardan som samtidig ligger tæt på bælgen greb spiralfjederen fat i kardanleddet og rev bælgen op - jeg opdagede det ved at der kom vand ind i båden gennem udgangsakslen. Det kostede en ny bælg, nye lejer og pakninger i udgangsakslen og nye pakninger til transum/svinghjulskåbe og samtidig er det nødvendigt at løfte motoren eller tagen den helt ud. Små ting men meget arbejde. Heldigvis var der ikke kommet vand i drevet. Redigert 26.Mars.2005 av juhl (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kent Svart 26.Mars.2005 Del på Facebook Svart 26.Mars.2005 Det var nyttig informasjon, ble meget betenkt til å bruke tilten på drevet etter å ha lest ditt tidligere innlegg. Men da er det oppklart! Takk for hjelpen! Kent Eriksen Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.