Jump to content

Volvo Penta 2002 tungstartet, tips?


eehgil

Recommended Posts

Hei,

 

Har nylig kjøpt meg en Comfortina 32 med en Volvo Penta 2002, 18hk fra 1984. Motoren var orginalt sjøvannskjølt, men er omygd til ferskvannskjøling med VP sitt ombyggingskit, dette tror jeg var gjort ganske tidlig.

 

Motoren er tungstartet når den har stått en stund, og blir værre des lengre den har stått. Når den først er startet går den fint, og ryker normalt, når den er varm starter den på et blunk. Hvis motoren har stått i flere dager må jeg kjøre den på starteren lenge før den starter. Hvis den bare har stått en dag starter den lettere, kanskje kjøre den på starteren halvparten av tiden i forhold til hvis den har stått flere dager. Derfor tror jeg ikke dette har noe med temperatur å gjøre.

 

Det er en manuel "nikkepumpe" på dieseltilførselen, den starter ikke lettere om jeg pumper på denne før jeg prøver å starte, pumper så jeg hører at returen renner tilbake i dieseltanken.

 

Disse motorene skal vel ha en slags kaldstartsmekanisme som aktiveres ved å dra ut stopphendelen mens man har en del pådrag. Jeg gjør dette, men vet ikke om den fungerer. Er det noen måte man kan sjekke om denne fungerer? Hva gjør denne mekanismen? Den kan vel ikke gjøre noe annet enn å gi fullt pådrag? Når jeg prøver å starte motoren bruker jeg fullt pådrag.

 

Min teori er at brennstoffventilene lekker når motoren er stoppet, slik at ventilene og etterhvert høytrykksrørene fylles med luft. Er dette sannsynlig/fysisk mulig?

 

Andre tips til hva som kan forårsake problemet?

 

På forhånd takk for svar.

 

 

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde lignende problem men her var det elendig diesel med mye vann i som var problemet. Begynn uansett med å sjekke vannutskiller (om du har). Er brennstoffet og filtrer ok kan se på andre ting.

Jeg gir full gass, trekker ut/inn 2 eller 3 ganger med stoppen før jeg starter.

Link to post
Share on other sites

Har du lest "owners manual" ? Neppe, da motoren krever spesiell startprosedyre. "Owners manual" ligger lett tilgjengelig for nedlasting på nettet.

 

Motoren har en kaldstartsanordning som må aktiveres ved riktig bruk av gasshendel og stoppknapp. En slik anordning virker slik at motoren får " full gass pluss moms". Det vil si at den får ekstra mye dieseltilførsel i startøyeblikket. Det krever den nok ettersom der ikke er noen form for gløding.

 

Prosedyren er slik: Full gass på hendelen (som må være fridd ut9, dra ut stopperen og skyv den inn igjen. Kjør startmotor til motor starter.

 

Om dette ikke funker kan du prøve med varmluft direkte i innsuget. Om dette er nødvendig for å få start tyder det på at noe må repareres.

Redigert av TMe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk for mange svar

 

Det er korrekt at stopphendelen skal brukes. Trekk den ut (stopp) men skyv den sakte tilbake. Sett gasshendelen i fullt pådrag ( i fri). Skal funke da.

 

PS. Ser noen var før meg her.. men here goes : Min prosedyre er: Sett gasshendel i fri og gi ca halv gass, trekk ut stopphendelen, vri om nøkkelen mens du sakte dytter inn stopphendelen.. da starter min med en gang! Lykke til!

Jeg har gjort det i henhold til manualen, og kun dratt ut stopphendelen og trykt den tilbake før jeg har prøvd å starte motoren. Men jeg skal prøve deres teknik neste gang jeg er ombord, for å se om det utgjør noen forskjell.

 

 

Har du lest "owners manual" ? Neppe, da motoren krever spesiell startprosedyre. "Owners manual" ligger lett tilgjengelig for nedlasting på nettet.

 

Motoren har en kaldstartsanordning som må aktiveres ved riktig bruk av gasshendel og stoppknapp. En slik anordning virker slik at motoren får " full gass pluss moms". Det vil si at den får ekstra mye dieseltilførsel i startøyeblikket. Det krever den nok ettersom der ikke er noen form for gløding.

 

Prosedyren er slik: Full gass på hendelen (som må være fridd ut9, dra ut stopperen og skyv den inn igjen. Kjør startmotor til motor starter.

 

Om dette ikke funker kan du prøve med varmluft direkte i innsuget. Om dette er nødvendig for å få start tyder det på at noe må repareres.

Hvis det er meg du svarer:

Har du lest inlegget mitt skikkelig? Neppe. Da hadde du sett at jeg prøver denne startprosedyren. Jeg har lest litt forskjellig angående hvor mye gasspådrag man skal ha for å aktivere kaldstartfunksjonen. Men jeg har prøvd med full gass, halv gass og mellom 1/2 og 3/4 uten at det utgjør noen forskjell.

Hva mener du jeg skal få ut av / finne ut av ved å bruke varmluft direkte i innsuget? Som skrevet i første innlegg er det stor forskjell på hvor tungstartet motoren er om den har stått en dag eller flere dager, derfor tror jeg ikke feilen er temperaturavhengig.

 

 

 

kan og vere bare batteriet som er begynt og yte lite, hadde selv ein båt eingang som var treg og starte når den var kald, satt i nytt batteri og starteren fekk mer futt med ein gang og motoren startet med ein gang

Tror ikke det er batteriet. Det virker som den får veldig bra turtall med starteren, og den holder samme (høye) turtallet konstant selv under lange startforsøk. Det er også som sagt stor forskjell på hvor tungstartet motoren er om den har stått en dag eller flere dager, det skulle det vel ikke vært hvis problemet var at den fikk for lite fart under start.

 

 

 

 

Er det noen som har en god tegning og/eller teknisk beskrivelse av regulatoren og hvordan den, og kaldstartsfunksjonen fungerer? Det er vel sikkert noe leamikk inni der som kan være skiplet etter 29 år?

 

 

Hvor tungstartet/lettstartet skal en Volvo Penta 2002 være hvis man ikke bruker kaldstartsfunksjonen i vanlig norsk sommervær (15 grader) og den ikke har vært startet på noen dager?

Redigert av eehgil (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei

 

Du har helt rett i at dyserørene tømmes for diesel om du hører at det sildrer i tanken etter du har stoppet, er mest sansynlig "stigrøret" på returen i tanken falt av i tanken, om der noen gang har vert stigrør.

Viktig! der skal være rør som går fra tanktopp til bunnen av tanken både på tur og retur! da ungår du nettopp dette.når dysene begynder å bli slitt og lekker

Link to post
Share on other sites

Motoren vil ikke starte om den mangler innsprøytning. Den vil heller ikke starte om den mangler kompresjon. Trolig har den begge deler, men starter ikke likevel. Blir det ikke varmt nok til at forbrenningen starter eller blir ikke drivstoffet nok finfordelt til at forbrenning starter. Det er dette det hele dreier seg om. Dersom den starter om man kjører varmluft inn i innsuget så er det et problem enten med innsprøytning eller kompresjon. En eller begge av disse holder ikke mål og må på et eller annet vis utbedres. Verre er det ikke. Tips: Ta en kompresjonsmåling og se om den er innenfor spec. Ta en kontroll og trykktest av innsprøytningsventilene. Sjekk at der ikke er unormalt spenningsfall i starterkretsen. Sørg også for at lavtrykksdelen er fri for luft og lekkasjer. Er du på tynn is kan du rigge deg til med en prøvetank som ligger eks. 1m over motoren. Da vil det stå trykk på lavtrykkssiden konstant og du kan eliminere at det er luft i systemet. For å finne lekkasjer er systematisk feilsøking med vakuumpumpe og gjennomsiktig slange det eneste som duger. Bruk riktig startprosedyre. Står der full gass så er ikke dette 1/2 eller 3/4.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...