Jump to content

VP 4-syl. bensin fra 80-tallet, temp. øker vesentlig over 4000rpm


Torsen67

Recommended Posts

Hei

 

Edit: båt er ifra 80-tallet mens motor er ca 10 år gammel tror forrige eier.

 

En kamerat kjøpte en billig 22 dc vi vet er ifra ca midten av 80-tallet.

En overhalt Volvo Penta 4 sylindret bensin på 150 hk ble montert for tre år siden. På drevet står det Volvo Penta 280. Har kun gått 18 timer etter dette. Vi kjenner forrige eier som nå er 70 år og ikke kan ta seg av båten lengre og vi stoler på informasjonen fra ham.

 

For å ta det viktigste først:

Motoren starter som ett skudd og går meget pent, men når vi drar den over 4000 omdr. så øker temperaturen betraktelig. Hvor tempen er i utgangspunktet er vi heller ikke sikre på da tempmåleren spretter opp på ca 35% når tenningen skrus på når motoren er kald.

 

- Tempmåler skal byttes, men må vi da også bytte giveren?

- Hvis dette vedvarer med ny måler/giver er det da impelleren som må byttes?

 

 

 

Takker for svar.

Redigert av Torsen67 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvis du lurer på om ting som impeller, plugger, stift, oljer osv. bør byttes, så bytt det med en gang. Dette er slitedeler som skal byttes regelmessig.

 

Du spør nok litt generelt og kanskje litt tidlig her, det første som må være i orden er selvfølgelig temperaturmåleren slik at man er sikker på at motoren virkelig blir varm, med mindre den koker, og årsaken til eventuell varmgang kan være så mange forskjellige ting at det er vanskelig å svare på, alt fra tett vanninntak i drevet, slange fra transom til drev som ikke sitter på og kun drar luft ved høye turtall, dårlige toppakninger, tette eksosmanifolder, dårlige pumper, egentlig det meste ?

Link to post
Share on other sites

Motoren har sikkert en kabelstokk som inneholder alle ledninger som kommer fra givere og går videre til instrumentene. Sammen med disse går det vanligvis også en minuskabel som alle instrumentene er tilkoblet for at de skal fungere. Hvis denne minuskabelen har dårlig kontakt et sted mellom motor og instrumentpanel vil tempmåler oppføre seg slik du beskriver. Om kabelen kobles bort stiger faktisk måleren helt til topps.

Den enkleste feilsøkingen, uten måleinstrumenter, er og koble en ledning fra batteri minus og opp til tempmålerens minuskontakt. Vær 100 % sikker på at du har god kontakt med batteri minus, og ikke bare en tilfeldig bolt på motoren. Ingen av de eksiterende ledninger trenger å kobles fra under testen. Faller tempen ned da, er det den originale minuskabel som er dårlig. Hvis ingen bedring er det trolig giveren til tempmåler som er defekt.

Men nytt instrument eller giver hjelper altså ikke hvis den originale minuskabel har dårlig kontakt, så sjekk det først av alt.

Redigert av hegra (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Du trenger ikke tykkere kabel enn den som allerede er der. Det finner du ut når du skal koble deg på tempmålerens bakside.Det er jo bare strøm til instrumentene den skal gi, og det er ikke mye. Men det er bare bra om du går for litt tykkere om du ønsker det.

For og finne ut hva som er minuskabelen på tempmåler er det best med koblingsskjema hvis du har. Hvis ikke så kjennetegnes kabelen med at den går innom alle instrumentene. Det gjør også + kabelen, men den kommer fra tenningsnøkkel så den klarer du sikkert finne.

I tillegg går ledninger til instrumentbelysning innom alle, men disse vil du se går til pærene i instrumentene.

Ledninger til givere går ikke over til naboinstrument.

Så da er det bare og forsikre seg om at det er riktig minuskontaktpunkt, før du kobler til minus på batteri, så du ikke ødelegger noe.

 

Og hjelper ikke dette så må du finne giveren ja, men hvor vet jeg ikke, for jeg kjenner ikke motoren. Volvo har som regel også egne givere til tempalarm og lavt oljetrykk også, så det kan være 4-5 stk. Men koblingsskjema har fargebetegnelse på ledningene så har du det finner du det ut der.

 

Sjekk også at ledning som er tilkoblet giveren ikke berører gods, og at det er rent på giverens kontakt. Skitt og fuktighet kan føre til krypstrøm over den lille isolatoren på giveren, og da viser måleren for høy temp slik du beskriver.

 

Hurtigkobling på kabelstokk (hvis du har) er også sjekkpunkt for irr og dårlig kontakt. Og hvis heller ikke noe av dette hjelper så tror jeg det er ny giver som må til, og trolig mest sannsynlig den som er synderen.

 

Lykke til :smiley:

Redigert av hegra (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tror jeg har funnet ut av det. Er nok en overhalt AQ151. Er vel fra 80-tallet? Skal se om jeg får tatt bilde.
Holder til i Paddehavet. Hvor er nærmeste VP forhandler?

 

Nærmest VP forhandler (deler) finner du på butikken på Padda. Er du heldig er hans som er på jobb tidligere mekaniker. Har fått mye god hjelp der!

 

Her finner du forresten alle delenummer til denne motoren:

http://www.marinepartseurope.com/en/volvo-penta-cat-7744660.aspx

Redigert av Jørn-75 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...