Ask Startet 12.August.2013 Del på Facebook Startet 12.August.2013 Hei Eg har kjøpt ny (brukt-)båt. Den har ein 90 hk Suzuki, 4-takt, 2008 mod. Eg tenkjer å skifta olja, girlolja og bensinfiltre. Noko eg bør vera særskilt merksam på? EInkvan som har kjennskap til kva oljer som skal brukast, og kor mykje som går med? Ask Sitér dette innlegget Link to post
is_620 Svart 12.August.2013 Del på Facebook Svart 12.August.2013 1 - ville skiftet olje filter og tenn plugger også samt nye paknings skiver på gear og olje plugg 2 - sjekk og skift zink nederst på opphengs braketten , samt sjekk de 2 zink pluggene som er skrudd i toppen. 3 - etter å ha tatt av motordekselet, sjekk adkomsten for verktøy til den nederste tennpluggen. dersom du sager eller filer et lite hakk så slipper du å demontere side deksel. 4 - suzuki har en alvorlig defekt som har irritert meg grønn - merkingen på oljepeile pinnen stemmer ikke med det man ser når man peiler, etter å hatt på det foreskrevne volum, som jeg etter hukommelsen mener er 5,5 l. ( sjekk ! ) dette er for dårlig når det samtidig i instruksjons boka advares sterkt mot å fylle for mye. motoren er ellers svært bra - importøren skal jeg ikke ha sakt noe om da det i så fall ville ha blitt ±}][{¥½$............ 5 - dersom du er fortrolig med å handle på nett fra USA er det et bra firma som heter Brownpoints Marine som har alt du trenger til påhengs mye billigere enn Sandes forhandlere Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 12.August.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.August.2013 Hei Takk for raskt og godt svar. Kor lang tid tek det frå tinging, frå Brownpoint, til ein har delene? Eg har ikkje handla frå USA før, men det er vel ikkje noko hokus pokus, dersom firmaet sender utanfor Nordamerika. Viser det for mykje eller for lite på peilepinnen? Kva gjer du for å få rett oljenivå? Kvar skal ein fila hakket? Verktyet eller motoren? (Kanskje dumt spørsmål, men eg har ikkje fått båten enno.) Ask Sitér dette innlegget Link to post
Søringen Svart 12.August.2013 Del på Facebook Svart 12.August.2013 Hvis ikke du har fått med Eier Manual, bør du høre om selger har denne liggende. Her står det service-intervaller, oljemengder, anbefalt oljetyper, og ellers andre ting som kan være greit å slå opp i hvis det oppstår alarm e.l. Vet ikke om det er register reim eller kjede på disse? Hvis registerreim, er det ofte skiftintervall på hvert 5. år. I og med det er en 2008 modell, bør du sjekke om dette er gjort / må gjøres. Hvis kjede, slipper du tenke på dette. Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart 12.August.2013 Del på Facebook Svart 12.August.2013 Jeg har en Suzuki df 140..2005 modell.. Er det samme prosedyre der? Hvilken olje skal den ha? Er vel flere meninger om dette også:) Propellgrease? Er det viktig? Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Tranen2 Svart 12.August.2013 Del på Facebook Svart 12.August.2013 Zink på powertrim-pumpa MÅ (!) byttes ofte. På min så tæret pumpa istykker da zink tærte fortere opp enn vanlig. Sjekk!!! Sitér dette innlegget Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly. Link to post
abbor Svart 12.August.2013 Del på Facebook Svart 12.August.2013 Det er registerkjede på disse motorene. Her finner du beskrivelse av hvor du kan få kjøpt verkstedsmanual. Jeg kjøpte en manual fra samme sted i fjor. http://www.youtube.com/watch?v=BZOYJ3Ud5BA Sitér dette innlegget Link to post
trixie2 Svart 12.August.2013 Del på Facebook Svart 12.August.2013 Jeg ville nå også byttet impelleren i kjølevannspumpe. Her er en link til et utenlandsk forum, gjelder 200 til 250 hk, men søk oglet så finner dere sikkert noe for andre motorer også http://www.thehulltruth.com/boating-forum/221616-howto-suzuki-df-250-impeller-oil-change-lower-unit-200-hour-service.html#b Sitér dette innlegget Link to post
ibizafan Svart 12.August.2013 Del på Facebook Svart 12.August.2013 3 zink i motorblokk dem er på samme side. Sitér dette innlegget BÅT SKAL VÆRE NORSK BYGD,BÅT MED STIL IBIZASLANKE OG ELEGANTEGÅ MYKT FINT SJØEN.obs obs ibizaen min går ca 40 knop med ny suzuki df 140 learn burn stål propell må jeg ha Link to post
Mouche Svart 12.August.2013 Del på Facebook Svart 12.August.2013 Denne motoren har kjede, ikke reim, så den biten er grei. Har tenkt å bytter impeller på min 2007-model for første gang. Ny impeller koster hvis 360 kroner og tar en snau time hvis verkstedet gjør det. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
is_620 Svart 14.August.2013 Del på Facebook Svart 14.August.2013 litt mer detaljert ( jeg har forresten også 2008 - DF90 ): jeg fyller ca 5,3 liter olje og da viser peilepinnen langt over max streken. vedr adkomst med verktøy til den nederste tennpluggen er den enkleste forklaringen å løfte av motordekselet og se og prøve å skru ut pluggen. ved å lage et lite hakk (som blir liggende innenfor gummipakningen ) blir det mye enklere å få det til uten å måte demontere det nederste side dekselet. USA handel er et eget emne som jeg ikke ønsker å gå i dybden på, men www.jetcarrier.com , US mail adress, samt å få oppført US mail adress som "adresss 2 " på det kredittkortet du bruker kan være en fornuftig start. bruk litt tid på google og finn noen som kan hjelpe deg. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.