Sagablott Startet 18.Mars.2005 Del på Facebook Startet 18.Mars.2005 Hei. Er det noen som kan fortelle meg hvem type olje jeg kan bruke på min Perkins 4.108 motor, og på gearet. Er det noe olje jeg kan bruke som man kan få kjøpt billig på Biltema? Sitér dette innlegget Link to post
TwinCab Svart 18.Mars.2005 Del på Facebook Svart 18.Mars.2005 Er det noe olje jeg kan bruke som man kan få kjøpt billig på Biltema?Eller på Felleskjøpet?. Jeg har registrert at Felleskjøpet har en rekke ting (olje, filtere, vaskemidler, tauverk osv) som er aktuelt for båtfolk. De er rimelige/billige på mye av dette. Men er de billigere enn Biltema. Er det noen som har gjort noen sammenligninger her Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 18.Mars.2005 Del på Facebook Svart 18.Mars.2005 Jeg kjenner ikke gearet. Men hvis det er PRM så er det greit: Generelt anbfales vanlige motoroljer f.eks 10W 40 eller 15W 40. Merk at du bør bruke olje for motorer med turbo. Denne oljen tåler høyere temperatur. Slik olje får du på Biltema og andre steder. For Hulda er det anbefalt ren singlegrade 30-olje, ikke lett å få fatt i (og unødvendig for deg). Hulda har PRM gear og bruker samme oljen på motor og gear. Sitér dette innlegget Link to post
I.E Svart 18.Mars.2005 Del på Facebook Svart 18.Mars.2005 Har en Perkins 4.108 och använder 15W 40 i både motor och gear ( VP MS ) . Köpte VP:s orginal svindyra variant eftersom den var lättast att få tag i då jag behövde oljan. Gör för övrigt vecko mat inköpen på Statoil.... / Dan Sitér dette innlegget Link to post
Cirkeline Svart 18.Mars.2005 Del på Facebook Svart 18.Mars.2005 (redigert) Hei Sagablott Oljen kan du kjøpe på felleskjøpet 15W-40 Turbomotorlolje, drøye 100,- for 4 ltr. Hvis du har et Hurth gear så skal du bruke ATF-A olje. Dette er en automatolje som kan kjøpes hos Biltema eller på bensinstasjoner. Dexron II eller III kvalitet har Biltema nr: 36-275 eller 36-340. Verre er det ikke.Et oljeskift kommer da på ca. 150,- pluss oljefilter. Sven Arild Redigert 18.Mars.2005 av XD3P (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jonas Svart 18.Mars.2005 Del på Facebook Svart 18.Mars.2005 (redigert) Hvis du har et Hurth gear så skal du bruke ATF-A olje. Dette er en automatolje som kan kjøpes hos Biltema eller på bensinstasjoner. Dexron II eller III kvalitet har Biltema nr: 36-275 eller 36-340. Verre er det ikke.Et oljeskift kommer da på ca. 150,- pluss oljefilter. Hei. Ser du skriver at du skal bruke ATF-A olje, men det er (var) ikke det samme som Dexron. ATF-A, type A, suffix A er en annen type olje som for eks. hos Shell heter Donax TM, (tror jeg det er), og det står også på boksen som selges på shellstasjoner i 1 literbokser. Rettelse: ATF-A = Donax TM, Shell. Redigert 18.Mars.2005 av Jonas (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jonette Svart 18.Mars.2005 Del på Facebook Svart 18.Mars.2005 (redigert) For en båt som brukes i sommerhalvåret har ikke viskositeten ved lave temperaturer noe betydning (tallet foran W) Det siste tallet angir viskositetskrav ved driftstemperatur. For Hulda er det anbefalt ren singlegrade 30-olje <{POST_SNAPBACK}> Kan du ikke bruke en lettere tilgjengelig multigrade, f.eks 10W - 30 el. 15W - 30 som har riktig viskositet ved de temperaturene som er aktuelle i sommerhalvåret. Redigert 18.Mars.2005 av Jonette (see edit history) Sitér dette innlegget /MS Link to post
Cirkeline Svart 18.Mars.2005 Del på Facebook Svart 18.Mars.2005 Kanskje jeg formulerte meg litt feil så vi prøver igjen. Donax TM er en ATF A olje. ATF-A oljen er ikke så lett å få tak i lenger (Shell kan ha det). Det er kommet bedre produkter i handelen som bla. Dexron II og Dexron III. Hurth kasser av HBW betegnelse kan bruke ATF-A olje uten problemer. Dex II og III har høyere kvalitet og kan også benyttes. Shell Donax TM, Shell Donax TA, Statoil Transway DX II/III, Mobil ATF, Esso ATF D2/D3, Castrol TQ Dexron III og Valvoline ATF Type D er oljer klassifisert av ZF i Tyskland. Biltema har også to kvaliteter som nevnt tidligere. Utvalget er stort. SA Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 18.Mars.2005 Del på Facebook Svart 18.Mars.2005 Kan du ikke bruke en lettere tilgjengelig multigrade, f.eks 10W - 30 el. 15W - 30 som har riktig viskositet ved de temperaturene som er aktuelle i sommerhalvåret. Joda, jeg vet hva viskositetsangivelsen står for. 10W 30 er underkjent av GM for denne motoren ved temperaturer høyere enn 16 grader C. SAE 30 har sterkeste anbefaling, mens 15W 40 kan brukes. For en motor med høy driftstemperatur vil 15W 30 gi for lav viskositet. Av en eller annen grunn er single grade 30 meget temperaturbestandig. Etter at motoren er innkjørt, skal jeg vurdere å skifte til syntetisk 5W 50. Sitér dette innlegget Link to post
Tine IV Svart 18.Mars.2005 Del på Facebook Svart 18.Mars.2005 Sagablott prøv den på Ola Normann , koster 89- for 4 liter . Har prøvd den jeg og lest litt om den , ser ut for meg at den er ok nok til en " gammel og slitt motor " . Prøv den du , tipper den er helt ok . PS: Hva med forsterkeren , hypp på den da eller ? Tine II Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
Jonette Svart 21.Mars.2005 Del på Facebook Svart 21.Mars.2005 For en motor med høy driftstemperatur vil 15W 30 gi for lav viskositet. Av en eller annen grunn er single grade 30 meget temperaturbestandig. <{POST_SNAPBACK}> Jeg vil ikke kverulere, men det du sier her er merkelig. Enten så tilfredstiller oljen SAE 30, eller så gjør den ikke. Det betyr bare at viskositeten skal være innenfor et bestemt intervall ved driftstemperatur (100gr. C). En multi grade olje som f.eks. tilfredstiller både SAE 15W og SAE 30 og skulle normalt ha en høyere viskositetsindeks enn en single grade SAE 30. Hvorfor? Jo, en single grade olje er lite temperaturbestandig og klarer derfor ikke kravene til både en vinter-grad og sommer-grad. /M Sitér dette innlegget /MS Link to post
Poseidon Svart 21.Mars.2005 Del på Facebook Svart 21.Mars.2005 Joda, jeg vet hva viskositetsangivelsen står for. 10W 30 er underkjent av GM for denne motoren ved temperaturer høyere enn 16 grader C. SAE 30 har sterkeste anbefaling, mens 15W 40 kan brukes. Statoil leverer en egen variant av Dieselway 30 som er merket med GM og visstnok er spesielt tilpasset disse motorene. Jeg vet det etter som jeg en gang bestilte mine sedvanlige 200 liter med 'vanlig' Dieselway 30 - og oppdaget først etter at jeg var kommet hjem at den var av GM-varianten..... mvh Poseidon Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Hulda Svart 21.Mars.2005 Del på Facebook Svart 21.Mars.2005 Jeg vil ikke kverulere, men det du sier her er merkelig. Enten så tilfredstiller oljen SAE 30, eller så gjør den ikke. Det betyr bare at viskositeten skal være innenfor et bestemt intervall ved driftstemperatur (100gr. C). En multi grade olje som f.eks. tilfredstiller både SAE 15W og SAE 30 og skulle normalt ha en høyere viskositetsindeks enn en single grade SAE 30. Hvorfor? Jo, en single grade olje er lite temperaturbestandig og klarer derfor ikke kravene til både en vinter-grad og sommer-grad. /M <{POST_SNAPBACK}> Det er ikke Hulda som hevder, det er Total Elf. Så vidt jeg skjønner med støtte av Volvo yrkesmotor. Den oljen det er snakk om her har ikke behov for lavtemp.egenskaper. Når jeg sjekket med US Ford og GM, så gjelder oljen fra 0 grader C og oppover. Motoren til Hulda kommer aldri til å se en eneste minusgrad under oppstart, jernfokka lever sitt behagelige liv ikke under 5 plussgrader. GM har SAE30-oljen som øverste anbefaling, mens Ford likestiller SAE30 og SAE15W-40. Der sistnevnte anbefales ned til ca. 15 kalde grader. GM-varianten av Dieselway 30 er sikkert ikke noen dårlig olje det heller. Mener, i hvert fall før i tiden, at Detroit hadde spesielle krav (V-motor og Rootes Blower (?)). Prøvde en gang en hjullaster med slik motor. Ga passe gass, og tingen flytta seg ikke i det hele tatt. Tråkka ned så jeg var sikker på at det hylende jernet bak ryggen min skulle komme inn i kupeen. Da trivdes motoren og jobbet som en hest. Utrolig hard gange under vanvittig lydnivå, trolig tilsvarende krav til oljen. Sitér dette innlegget Link to post
Mats Svart 22.Mars.2005 Del på Facebook Svart 22.Mars.2005 Statoil leverer en egen variant av Dieselway 30 som er merket med GM og visstnok er spesielt tilpasset disse motorene. mvh Poseidon <{POST_SNAPBACK}> Dieselway DD 30 =detroit diesel Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 22.Mars.2005 Del på Facebook Svart 22.Mars.2005 For en motor med høy driftstemperatur vil 15W 30 gi for lav viskositet. Av en eller annen grunn er single grade 30 meget temperaturbestandig. Jeg vil ikke kverulere, men det du sier her er merkelig. Enten så tilfredstiller oljen SAE 30, eller så gjør den ikke. Det betyr bare at viskositeten skal være innenfor et bestemt intervall ved driftstemperatur (100gr. C). En multi grade olje som f.eks. tilfredstiller både SAE 15W og SAE 30 og skulle normalt ha en høyere viskositetsindeks enn en single grade SAE 30. Hvorfor? Jo, en single grade olje er lite temperaturbestandig og klarer derfor ikke kravene til både en vinter-grad og sommer-grad. Ser ut som Hulda her rett. SAE30 tåler bedre høye temperaturer enn en multigrad 10W-30. Faktisk bedre enn 10W-40 også ihht tabellen under. Referanse: http://www.chris-longhurst.com/carbibles/e...ble.html#return Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 24.Mars.2005 Del på Facebook Svart 24.Mars.2005 Referanse: http://www.chris-longhurst.com/carbibles/e...ble.html#return <{POST_SNAPBACK}> Her var det mye god informasjon om oljer og additiver blant annet. Mye å lære Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Sagablott Svart 24.Mars.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Mars.2005 Takk for alle svar. Dette sparte meg for mange hundringser God Påske alle sammen Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.