Jump to content

Noen som har erfaring med Windy 40 Bora/grand bora?


Amblek

Recommended Posts

Har akkurat solgt min bavaria 35, vurderer nå å kjøpe en Windy 40 Bora. Er det noen som har noe erfaring med denne båten?

Tenker da på innvendig/utvendig plass, stuverom og sjøegenskaper. Har ikke vært ombord i en enda, men på bildene kan det se ut som om det er litt lavt under targabøylen ute(jeg er 195cm).

Takker for tips og erfaringer.

Link to post
Share on other sites

 

Har akkurat solgt min bavaria 35, vurderer nå å kjøpe en Windy 40 Bora. Er det noen som har noe erfaring med denne båten?

Tenker da på innvendig/utvendig plass, stuverom og sjøegenskaper. Har ikke vært ombord i en enda, men på bildene kan det se ut som om det er litt lavt under targabøylen ute(jeg er 195cm).

Takker for tips og erfaringer.

 

 

Det er jo en lang og smal båt med begrenset plass. Det er begrenset med stuverom og takhøyden under dekk er begrenset ift moderne (hus)båter. Det har imidlertid gått veldig fint med 1 mnd sammenhengende tur i sommer med to voksne og to barn.

 

Jeg er svært fornøyd med byggkvalitet og sjøegenskaper. Den føles veldig trygg i sjøen. Jeg hadde tidligere en noe mindre finsk båt (med offhoreklassefisering C?). I ettertid, etter å ha kjørt Bora, ser jeg at denne passer best i rolige vann og med liten bølgehøyde.

 

Mitt største savn med båten er at den ikke finnes som hardtop-modell.

Link to post
Share on other sites

Sjøegenskaper er nok en av hovedgrunnene til at jeg vurderer en slik båt, liker også at det er 2 faste lugarer til normalbruk, og at en kan legge ned bord fremme dersom flere er med på tur. Men dersom jeg ikke kan stå oppreist noen steder i båten må jeg jo vurdere noe annet i stedet. Vi er 2+2 vi også, og tilbringer ca 3 uker i båt hver sommer.

Hadde en searay tidligere, der kom det vann inn alle veier når du marsjet i regnvær, er bora også slik? Eller er den tett og fin når du kjører i litt ruskevær?

Link to post
Share on other sites

 

Sjøegenskaper er nok en av hovedgrunnene til at jeg vurderer en slik båt, liker også at det er 2 faste lugarer til normalbruk, og at en kan legge ned bord fremme dersom flere er med på tur. Men dersom jeg ikke kan stå oppreist noen steder i båten må jeg jo vurdere noe annet i stedet. Vi er 2+2 vi også, og tilbringer ca 3 uker i båt hver sommer.

Hadde en searay tidligere, der kom det vann inn alle veier når du marsjet i regnvær, er bora også slik? Eller er den tett og fin når du kjører i litt ruskevær?

 

 

Det er vel ca 2 meter under targabøyle. 190-192cm under kalesje helt i forkant hvor den går ned til vindskjerm. Ellers er båten tørr i sjøen (lite sprut) og kalesjen er bra bortsett fra vinduene i forkant av presenningen som kan tas ut med en egen glidelås. Dette er greit i pent vær med i dårlig vær med mye sjø begynner det fort å lekke gjennom glidelåsen. Uten glidelås hadde egentlig vært best.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...