tresjarken Startet 13.August.2013 Del på Facebook Startet 13.August.2013 Det er nå skikkelig stilig når de legger til med seil! Ikke ofte en ser det. Tyder på god kontroll, eller? (Svaret er vel ja!) http://www.stordnytt.no/2013/08/flagsporsmal-resulterte-i-interessant-seglbatsoge/?utm_source=dlvr.it&utm_medium=facebook&utm_campaign=flagsporsmal-resulterte-i-interessant-seglbatsoge Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Framtia Svart 13.August.2013 Del på Facebook Svart 13.August.2013 (redigert) Med passende vind og retrettmulighet er ikke dette spesielt vanskelig. Men man har lite å gå på i tilfelle trøbbel, og oppleves mer som "show off" enn godt sjømannskap synes jeg. En nabo i havna vår prøvde seg i fjor sommer med det resultat at han kolliderte med flere båter.... Er man viderekommende kan man jo prøve å gå til kaia med spinnaker i kastevind: http://www.youtube.com/watch?v=sQIrMSI9YBo&list=PL59742EAEE7597902&index=2 Redigert 13.August.2013 av Framtia (see edit history) Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post Share on other sites More sharing options...
pacuare Svart 13.August.2013 Del på Facebook Svart 13.August.2013 Ikke veldig vanskelig. Tipper 90% av gangene jeg har gått til og fra kai har vært for seil. Trent mye i båter under 30 fot, det var for mye pes å starte motoren. DS 37 som brukes i match seiling har ikke motor om bord, den er så tung at det krever litt erfaring (37 fot). I kuling skal en ikke gjøre mye feil. Større båter går jeg til og fra kai bare under optimale forhold. Ref videoen over, har prøvd det for en del år siden men fra kai. Hadde plan ut havna i en Soling. Helt udramatisk en hverdag i desember (men små marginer). Neste tur ut i kastevind var uten spinnaker. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
-morten- Svart 13.August.2013 Del på Facebook Svart 13.August.2013 Dette har jeg nevnt før her på BP Da jeg var i Marinen og vi lå i Bergen kom det inn en seilbåt ca 27-30 fot en mann ombord.. Jeg gikk borttover for å ta i mot tampene, som jeg gjør altid enten det er båter fra marinen eller sivilt... I det jeg begynner å gå ser jeg at denne seileren slettes ikke trenger hjelp. 2-3 meter før bryggekanten droppes seilene og båten legger seg fint intil bryggene.. Tampene hadde han jo gjort klart så her trengtes ikke hjelp. Båten var fast før jeg kom. det var den mest stilfulle tillegging jeg hadde sett ihvertfal. Helt fantastisk!! Hadde jeg vært seiler skulle jeg ha prøvd på dette. Manhe synes sikkert dette er bare tull, men så er nok jeg lit konservativ og gammeldags og synes bra sjømannskap og stil er noe som hører med båtlivet..kansje har min tjeneste i marinen gjort at jeg er enda mer bevisst på dette.. Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post Share on other sites More sharing options...
quantumduck Svart 13.August.2013 Del på Facebook Svart 13.August.2013 Absolutt noe å øve på, plutselig får man bruk for det ... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Framtia Svart 13.August.2013 Del på Facebook Svart 13.August.2013 bra sjømannskap og det å være flink til å legge til er ikke alltid det samme. Ta f.eks en motorbåtfører som har trent seg opp til å kunne fra stor fart slå bakk akkurat slik at båten legger seg pent ved kaia. Det kan se imponerende ut, men den dagen noe av teknikken feiler så blir det fort mindre elegant. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post Share on other sites More sharing options...
avmønstret5 Svart 13.August.2013 Del på Facebook Svart 13.August.2013 Enig i att alle med seilbåt bør lære seg å manøveren med bare seil, men å bruke det som "sjekktriks" er noe risikabelt. Jeg er også enig i at en bør da ha retrettmulighet dersom det ikke klaffer. Jeg har gjort det en del ganger, men av "nød" (motortrøbbel) og det har godt bra bortsett fra en gang...hmm. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Euklid Svart 13.August.2013 Del på Facebook Svart 13.August.2013 Hadde to ufrivillige forsøk på tillegging med seil i sommer, i forbindelse med at varmeveksleren var potte tett. Heldigvis var forholdene ved begge anledninger veldig greie (ellers hadde jeg tilkalt assistanse), med medvind helt inn og lite vind og strøm inn mot brygger med god plass. Det var bare å rulle inn litt forseil av gangen for å roe farten, for så å stoppe båten med et spring. Hjertet var ganske langt oppe i halsen ved begge anledninger, men det endte godt i begge tilfeller. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
avmønstret5 Svart 13.August.2013 Del på Facebook Svart 13.August.2013 I det fleste tilfeller ( litt avh. av båtype) er det best å bruke bare storseilet. Farten kan da lett reguleres ved å slippe ut luft av seilet og faktisk bremse med det, Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Jawik Svart 13.August.2013 Del på Facebook Svart 13.August.2013 Legge til og forlate kai med seil er jo et nødvendig onde dersom motoren svikter - eller i mangel av motor, men en skal være obs på at vinden også kan svikte i siste del mot ei kai og er det strøm så kan en ende der en ikke ønsker seg. Trening gjør jo mester som det så fint heter og da er det jo bare å hive ut en fender med en lett dregg og trene på å legge til denne med full seilføring. Noen runder med dette uten å ta knekken på fenderen så kommer følelsen av å beherske noe alle seilere burde ta seg tid til før en tar sikte på ei kai - for motor (motoren svikter). Spesielt når en overtar "nye" båter og må gjøre seg kjent med båtens luner og egenskaper. Glem ikke samtidig å trene på å bakke båten for seil. Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post Share on other sites More sharing options...
Euklid Svart 13.August.2013 Del på Facebook Svart 13.August.2013 I det fleste tilfeller ( litt avh. av båtype) er det best å bruke bare storseilet. Farten kan da lett reguleres ved å slippe ut luft av seilet og faktisk bremse med det, Har tenkt tanken, og ville muligens gjort det slik på en annen vindvinkel. Ved begge anledninger hadde vi nær platt lens hele veien inn, og jeg hadde ikke noe ønske om å ende opp med å plutselig måtte jibbe inne i havnebassenget, i tillegg til at mulighetene for å bremse med storseilet ville være svært begrensede, og det er noe herk å få seilet ned gjennom lazy-jacks uten å gå opp mot vinden. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hakkannen Svart 13.August.2013 Del på Facebook Svart 13.August.2013 Så lenge det var vind la jeg inntil kun med seilene i ungdommen da jeg seilte BB11 (ca. 20', uten motor), men håper i det lengste jeg slipper å gjøre det med det droget jeg har nå. Er en god del lettere å hanskes med en mindre båt, i alle fall alene.. BB11'en var fin og lett å manøvrere, men et mareritt de gangene det var vindstille og med kun en padleåre ombord.. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Vestkystseiler Svart 14.August.2013 Del på Facebook Svart 14.August.2013 Bruker storseilet dersom vinden kommer forfra, ellers brukes fokka. Seilet droppes/rulles inn når en kommer til det punkt at en kan gli inn på den farten man har. Bremsing kan foretas ved å veksle raskt mellom fullt styrbord og fullt babord rorutslag. Det anbefales å trene på dette med motoren igang, men frikoblet, slik at en er fortrolig med manøveren den dagen en virkelig har bruk for den. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
bc45 Svart 14.August.2013 Del på Facebook Svart 14.August.2013 (redigert) Da vi lå på Læsø i ferien kom det to regattabåter seilende inn i en lett overfylt havn. Det blåste forholdsvis friskt. Den første båten bråsnudde opp mot vinden i det den hadde passert moloåpningen. Mannskapet dro ned storseilet i en fei, snudde båten og lenset videre innover havnebassenget i god fart. Jeg var sikker på at det kom til å smelle og havnesjefen sto og bannet på brygga. Plutselig tok båten nok en 180 grader, fokka gikk ned og båten stoppet pent inntil en annen båt. Perfekt landing. Båt nr 2 hadde allerede tatt ned storseilet før de kom inn i havnebassenget. Styrmannen hadde tydelig vanskelig for å bestemme seg for hvor han skulle. Båten krysset frem og tilbake inne i havnen flere ganger før den også lenset videre innover og tilslutt landet perfekt ved siden av kompisene. Må ærlig innrømme at det disse seilerne gjorde var utrolig imponerende, rent teknisk sett. Men de hadde også flaks. Det var ikke en eneste annen båt som kjørte rundt i havnen for å lete etter plass eller var på vei ut. Utfallet av denne, etter min oppfatning, ansvarsløse seilingen kunne fort ha blitt en helt annen. Redigert 14.August.2013 av bc45 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Jawik Svart 15.August.2013 Del på Facebook Svart 15.August.2013 Utfallet av denne, etter min oppfatning, ansvarsløse seilingen kunne fort ha blitt en helt annen. Hvordan vurderte du at dette var ansvarsløs seiling siden du selv ikke var ombord i disse to båtene. De gutta seiler jo ikke med bind foran øynene og vet godt hva både båt og seil tåler. Som jeg nevnte ovenfor så ligger det mye trening i dette "stuntet" med å beherske båt, seil og vind. Skal en seile - ja da seiler en. For mange år siden trente min kone på dette i lang tid mot en fender og ved første forsøk mot ei kai gikk det noe vel fort da hun ventet for lenge med å bremse farten. Heldig for henne var jeg forberedt på dette og fikk ei løkke rundt en pullert og bremset opp båten (36 fot) som la seg pent til kaia. Hun ble meget irritert på seg selv, men neste gang gikk det som smurt og en må ta i betraktning at det var frisk bris i vinden. Ansvarsløst - piss preik... Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post Share on other sites More sharing options...
quantumduck Svart 15.August.2013 Del på Facebook Svart 15.August.2013 Men de hadde også flaks. Det var ikke en eneste annen båt som kjørte rundt i havnen for å lete etter plass eller var på vei ut. Ikke vet jeg, men det var vel nettopp mangelen på trafikk som gjorde at de vurderte det som greit, kanskje? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Svart 15.August.2013 Del på Facebook Svart 15.August.2013 Pøh. Alle med Volvomotor i båten behersker da dette. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
bc45 Svart 15.August.2013 Del på Facebook Svart 15.August.2013 Hvordan vurderte du at dette var ansvarsløs seiling siden du selv ikke var ombord i disse to båtene. De gutta seiler jo ikke med bind foran øynene og vet godt hva både båt og seil tåler. Som jeg nevnte ovenfor så ligger det mye trening i dette "stuntet" med å beherske båt, seil og vind. Dette handler ikke om hva båt og seil tåler, og heller ikke bare om sikkerhet for disse seilernes egne båter. I Læsø havn er det ofte svært mye trafikk med både joller og store og små lystbåter som kjører rundt i havnen. Det var som sagt veldig fullt i havnen og 10-12 ms vind, så selv båter som kom inn for motor hadde nok med å legge til på en trygg måte. Hva hadde skjedd hvis det var full trafikk i havnen når disse båtene kom seilende inn og begynte krysse frem og tilbake i god fart? Det er ikke godt å si, men jeg er ihverfall glad for at jeg lå godt fortøyd og slapp å måtte vike for en kryssende seilbåt inni der. Seilerne kunne neppe vite på forhånd at det ikke var trafikk i havnen. Havnekontoret hadde de ikke ringt, for havnesjefen sto på brygga ved siden av båten min og bannet. Han virket ikke spesielt imponert over dømmekraften deres. Det er forøvrig umulig å vite når det er trafikk og ikke i en havn der det ligger nesten 200 båter. Dette er etter min oppfatning uansvarlig og ikke god sjømannskap. Pisspreik er det ihverfall ikke! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Svart 15.August.2013 Del på Facebook Svart 15.August.2013 Ja det er svært uansvarlig og dårlig dømmekraft og dårlig sjømannskap og minst fire andre skap. Alle vet at for sikkerhetens skyld må man minst ha to motorer og fire thrustere når man kommer til gjestehavn. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
bc45 Svart 15.August.2013 Del på Facebook Svart 15.August.2013 Ja det er svært uansvarlig og dårlig dømmekraft og dårlig sjømannskap og minst fire andre skap. Alle vet at for sikkerhetens skyld må man minst ha to motorer og fire thrustere når man kommer til gjestehavn. Godt argument:) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
quantumduck Svart 15.August.2013 Del på Facebook Svart 15.August.2013 Det er forøvrig umulig å vite når det er trafikk og ikke i en havn der det ligger nesten 200 båter. Dette er etter min oppfatning uansvarlig og ikke god sjømannskap. Pisspreik er det ihverfall ikke! Det er da bare å ta ned seilene og starte motoren dersom det er for mye trafikk, etter å ha stukket nesa inn og sjekket? Som du så kan det gjøres temmelig raskt. Må si jeg plages mer av folk som river med seg hesteskobøyer, rekkestøtter osv. på vei ut og inn, som ikke gidder henge ut fendre før etter at de har fortøyd osv... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
bc45 Svart 15.August.2013 Del på Facebook Svart 15.August.2013 Disse båtene hadde ikke motor, match racingbåter. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Artekno Svart 15.August.2013 Del på Facebook Svart 15.August.2013 Øh... Jeg kan jo ikke dy meg, hvis mulig, hver gang noen bruker thruster og jeg skal ut - opp med seil og avgårde uten motor! Men er det risikabelt dropper jeg det. God båthåndtering er risikominimering og vurdering i alle tilfeller. Verre med Sirkus Bavaria på Väderöarna i går kveld. Det var fullt. Flere hadde vært forbi og reist igjen. Så durer en B38 inn, smeller først ror, så kjøl, i steinbunn. Så stusser hekken en mindre båt i siden før RORMANNEN FINNER DET FOR GODT Å ÅPNE COCKPITKALESJEN!!! Etter å ha blokkert utfart og rømning hele natta forlot de havna tidlig, men rakk å gå på den samme grunnen TO ganger til. Engangsgrillen deres står vel fremdeles igjen der ute, hvis ingen andre har ryddet opp etter "Fru B...". Nei, ikke alle bør legge til for seil i trange havner. -Eller for motor, for den del.... Sorry! Måtte bare få det ut! ? Sitér dette innlegget Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150 Link to post Share on other sites More sharing options...
Jawik Svart 15.August.2013 Del på Facebook Svart 15.August.2013 De gutta seiler jo ikke med bind foran øynene og vet godt hva både båt og seil tåler. Pisspreik er det ihverfall ikke! Du bør vel ta med deg hele innlegget mitt. Siden du selv nevner at det var mye trafikk og at de krysset frem og tilbake i havna før de la til - da tyder jo dette på at de hadde full kontroll på båtene. Tror du i fult alvor at de hadde styrt seg selv inn i ulykka... Nevnte episode (bc45) gjør meg ganske så urolig da jeg får følelsen av at problemer kan oppstå, fordi en god del førere ikke kjenner til vikeplikten for en seiler - enten det er en racingbåt eller seiljolle uten motor. Det er jo ikke påbud med motor, truster eller årer, så lenge en har styringsfart med seil og vind. Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post Share on other sites More sharing options...
quantumduck Svart 15.August.2013 Del på Facebook Svart 15.August.2013 Disse båtene hadde ikke motor, match racingbåter. det forklarer isåfall hvorfor de gikk inn for seil ... hvaslags båter var det? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.