Jump to content

Legge til kai med seilbåt uten bruk av motor, kun seil


tresjarken

Recommended Posts

Rart at man aldri ser forum-verdensmesterne i aksjon langs kysten. Har så langt aldri sett en seilbåt av litt størrelse seile til kai uten at det er gooood plass på alle kanter ved brygga. Kanskje det frister litt å være tøff i kjeften bak tastaturet?

Årets tur gikk til Danmark. Les blogg her, bla tilbake til 29. mai:

http://stjerneglimt.tumblr.com/

Link to post
Share on other sites

Tidligere seilte vi en cutter 22 inn i båtplassen. Men og seile 12 tonn inn ville jeg ikke gjort uten det var 100% nødvendig. Har heller ikke sett noen som har gjort utenom en Bavaria 33 cruiser hvor eier er faren til en kjent seilfamilie:) Men han har gjort det ofte.

Redigert av baatsman (see edit history)

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Du bør vel ta med deg hele innlegget mitt. Siden du selv nevner at det var mye trafikk og at de krysset frem og tilbake i havna før de la til - da tyder jo dette på at de hadde full kontroll på båtene. Tror du i fult alvor at de hadde styrt seg selv inn i ulykka...Nevnte episode (bc45) gjør meg ganske så urolig da jeg får følelsen av at problemer kan oppstå, fordi en god del førere ikke kjenner til vikeplikten for en seiler - enten det er en racingbåt eller seiljolle uten motor. Det er jo ikke påbud med motor, truster eller årer, så lenge en har styringsfart med seil og vind.

Hvis du leser litt nøye ser du at jeg skriver i mitt første innlegg at det var flaks det ikke var stor trafikk i havnen da da seilerne de kom. Jeg mener ikke at problemer kan oppstå fordi båtførere ikke kjenner til vikeplikten for seilende, men fordi det var veldig trangt i havnen. Hadde jeg eller noen andre med forholdsvis stor båt kjørt rundt i havnebassenget for å lete etter plass, kunne det fort oppstå en vanskelig situasjon. Det er ikke påbudt med motor eller årer og alt det der, med det er påbudt å gjøre alt man kan får å unngå sammenstøt med andre båter.

Link to post
Share on other sites

Rart at man aldri ser forum-verdensmesterne i aksjon langs kysten. Har så langt aldri sett en seilbåt av litt størrelse seile til kai uten at det er gooood plass på alle kanter ved brygga. Kanskje det frister litt å være tøff i kjeften bak tastaturet?

 

Jo har sett seilbåter i størrelse rundt 30 fot komme inn å legge til for seil noen ganger. Alle gangene har det gått fint.

Motorbåt mannen meg, blir dyktig imponert.

 

Men må være veldig kort vei fra Succes til Fiasko.

Dette har vært i havner med en god del båt dog ikke fulle.

 

Er ikke ofte å se det, nå virker det som det er like mange seilbåter med thrustere som motorbåter.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Om mulig, går jeg inn i båthavnen for storseil. Gjerne med motor igang og i fri. Bedre manøvrering med seil enn med motor.

Kan ha noe med at vi har en 5 hesters påhenger som motor på 3 tonn med båt :) Forutsetningen er stabil vind på båtplassen. Jeg skal forbi 5-6 brygger, det er 3-4 båtbredder, noen steder mindre, og jeg må ta snu på femøringen, siden min båtplass er ytterst på min brygge. Seilet går ned når jeg er inne i båsen.

 

Forøvrig er det relativt vanlig blandt sjøspeidere i armada å skulle gå til kai for seil. Om det er en firling på 24 fot/1,5 tonn, eller en seilbåt (eller skøyte) båt på 46 fot/20 tonn, har ikke så mye å si. Men vi trener på det.

EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77
Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

Link to post
Share on other sites

OK

I sommer så jeg noen norske gutter som seilte en liten (21 ft?) seilbåt helt til den innerste plassen i Strømstad havn.

De seilte helt inn i en av de nye båsene uten problemer i svak vind,

Bruk av motor var ikke et tema i den gården.

Respekt fra en motorbåtmann for deres mot og erfaring.

 

sailorBoy

Link to post
Share on other sites

det blir for dumt å forsvare seiling inne i en travel havn.

 

Det kan jo tenkes at disse folkene er bedre seilere enn du (og jeg) er. Trådstarter skrev jo at manøveren ble perfekt utført. Det skyldtes nok ikke bare flaks, men heller at disse folkene virkelig kunne kontrollere båten sin under seil. Det faktum at du ikke ser mange båter som legger til kai under seil, skyldes at 90+ prosent av seilere ikke er så dyktige, og at de innser sin begrensning. For å si det på en annen måte: Jeg ville ikke drømme om å sette utfor i Vikersundbakken, men det betyr ikke at jeg anser de som gjør det som uansvarlige tullinger. I motsetning til meg, er de så god til å hoppe på ski at de kan gjøre det på en (relativ) sikker måte.

Link to post
Share on other sites

Ærlig talt, alt etter båttype og plass så er det ikke noen stor risiko eller svært vanskelig å legge till eller fra for seil - hvis man kjenner båten sin og mestrer seiling og forhold. Min båt (4 tonn) glir lenge i lav fart den veien jeg vil. Moderne "campingvogner" gjør kanskje ikke alltid det i samme grad pga vindfang, men de er ikke umulige de heller. Har også en liten miniton med svikefull motor. Det hender stadig vi må seile inn og ut en en svært trang havn med den.

Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150

Link to post
Share on other sites

som ikke gidder henge ut fendre før etter at de har fortøyd osv...

De som kommer uten fendre får ikke legge seg utenpå meg ihvertfall, samme med de som kommer uten tauene klare eller de som kommer med piratflagg.

Det er bare en måte å lære respektløse folk folkeskikk på og det er å la deres oppførsel gå utover dem selv.

 

Å seile til havn derimot er vel ikke noe problem sålenge seileren mestrer seilingen og ikke prøver å legge til innerst inne i Østerby havn på Læsø med 16tonn båt

Link to post
Share on other sites

De som kommer uten fendre får ikke legge seg utenpå meg ihvertfall, samme med de som kommer uten tauene klare eller de som kommer med piratflagg.

Det er bare en måte å lære respektløse folk folkeskikk på og det er å la deres oppførsel gå utover dem selv.

...

 

Vi var tre seilvante familier på seiltur i leid båt i Hellas.

 

Ved en av de første tilleggingene med ukjent ankerspill, ukjent motor/drev og forholdsvis ukjent med bakking til brygge, så hadde vi husket fenderne men totalt glemt fortøyningstau akter.

 

Ble godt mottat av en engelsk jordomseiler på brygga, men han ristet litt på hodet da vi ikke hadde noe tau å rekke ham.

 

Men at dette, fra vår side, var respektløs folkeskikk er jeg ikke med på.

Link to post
Share on other sites

 

Det kan jo tenkes at disse folkene er bedre seilere enn du (og jeg) er. Trådstarter skrev jo at manøveren ble perfekt utført. Det skyldtes nok ikke bare flaks, men heller at disse folkene virkelig kunne kontrollere båten sin under seil. Det faktum at du ikke ser mange båter som legger til kai under seil, skyldes at 90+ prosent av seilere ikke er så dyktige, og at de innser sin begrensning. For å si det på en annen måte: Jeg ville ikke drømme om å sette utfor i Vikersundbakken, men det betyr ikke at jeg anser de som gjør det som uansvarlige tullinger.

 

De er helt sikkert bedre seilere enn meg, men de mangler kanskje litt på dømmekraften når havnemanøveren er helt avhengig av flaks i forhold til bevegelsen til andre båter. Jeg har seilt mange mindre seilbåter uten motor og har lagt til brygga utallige ganger for seil, men det kunne ikke falle meg å prøve med den båten jeg har i dag. 9 tonn og et solid vindfang gjør det så og si umulig uten at forholdene er skreddersydd og at det er masse plass på alle sider. De som er tøffest i tryne bak tastaturet er velkommen til å prøve med min båt så lenge de legger egenandelen på 7000.- til forsikringen på bordet.

Årets tur gikk til Danmark. Les blogg her, bla tilbake til 29. mai:

http://stjerneglimt.tumblr.com/

Link to post
Share on other sites

egentlig trenger mange litt flaks -eller fravær av uflaks kanskje -når de (les: vi :o) skal legge til for motor også, sett mange eksempler på dét ...

 

våknet av et dunk på anholt i fjor, da gikk innkommende båt tom for diesel akkurat før de rakk fram til båsen i havna og drev på meg isteden ...

Link to post
Share on other sites

Å legge til for seil er noe jeg prøver den dagen jeg . Å manøvrere en 41 fots båt for seil inn i en trang havn full av dyre båter er ikke fornuftig, selv om man mener man har kontroll. Å legge til en stor kai med god plass på begge kanter er noe annet.

Jeg hadde blitt rimelig irritert om jeg så noen som seilte inn i havna vår bare for å vise seg.

Link to post
Share on other sites

Stod en artikkel i Seilas nr 6 2010. .Finner den her, men koster 50 kroner å lese på nett.....

Stod mye fint i den artikkelen, mener jeg å huske.

 

Skipper på båten demonstrert tillegging, med han selv, og en unge om bord. Båten er vel 34-40 fot eller noe slikt.

Rulleseil og LazyJack var han vel heller ikke så begeistret for.

EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77
Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...