Tjompen Startet 13.August.2013 Del på Facebook Startet 13.August.2013 Hei. Kan noen fortelle meg forskjellen på vanlig stål og høyglanspollerte propeller? Vurderer om jeg skal opp en størrelse på Bravo 3 så lurer jeg på om jeg skal bruke noen kroner ekstra på høyglans pollerte. Er det verd det? Kommentar fra moderator: Høyglans pollert eller ikke Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
adeneo Svart 13.August.2013 Del på Facebook Svart 13.August.2013 (redigert) De fleste propeller er nok laget i aluminium, og det du ser på som høyglanspolert er sannsynligvis rustfritt stål. Aluminium er et bløtt men lett metall, mens rustfritt stål er et mye tyngre og et svært hardt metall. Det sies at rustfrie propeller øker risikoen for skader på drevet dersom man kjører på noe med propellen, ettersom aluminium gir mer etter osv, men propeller har gummihub som tar seg av dette, så det er nok mest en myte. Den store forskjellen ligger i metallenes egenskaper, og hvordan propellen kan formes ut i fra de egenskapene. Propeller i aluminium og kompositt har gjerne tykke propellblader, noe som er nødvendig for å oppnå nok styrke i propellene, mens propeller i rustfritt stål kan lages med langt tynnere propellblader og kan også formes og bøyes bedre uten at de mister styrke. Tynnere propellblader "kutter" gjennom vannet mer effektivt, og gir høyere akselerasjon og en del andre fordeler. Det at rustfrie propellblader ofte kan "bøyes" mer, eller cuppes, betyr at man ofte kan bruke mindre propeller enn tilsvarende i aluminium. Redigert 13.August.2013 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Tjompen Svart 13.August.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.August.2013 Så stål er stål, enten di er pollert eller ikke? Har ikke høyglanspollerte nå. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
adeneo Svart 13.August.2013 Del på Facebook Svart 13.August.2013 Stål er stål, og stål ruster som fytterakker'n, så propeller, i det minste til et Bravo drev, er laget i enten aluminium, kompositt eller rustfritt stål, og sistnevnte kan sikkert også lakkeres men ettersom det kan poleres blankt uten ytterligere overflatebehandling (vanlig sort stål forkrommes) er det mest vanlig. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 13.August.2013 Del på Facebook Svart 13.August.2013 stålpropeller er ofte lagd i 15-5 rustfritt. "satin" kontra "polished": https://www.google.no/search?client=opera&q=polished+vs+satin+propeller&sourceid=opera&ie=utf-8&oe=utf-8&channel=suggest Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Svart 13.August.2013 Del på Facebook Svart 13.August.2013 (redigert) Propeller til Bravo 3-drev fås i rustfritt stål upolert eller høyglanspolert utgave. Det ser naturligvis flottere ut med høyglanspolert men det har ingen fartsmessig betydning. Mulig det kan gro litt på de upolerte om man aldri bruker båten Det finnes meg bekjent ikke propeller til Bravo 3 i andre materialer enn rustfritt stål (det er vel syrefast vil jeg anta). Her mine upolerte Bravo 3 (4+3 blad som stort sett har overtatt for 3+3 blad) Polert utgave Solas har også et alternativ. På bildet ser det iallefall ut som de er polert: Redigert 13.August.2013 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
Tjompen Svart 14.August.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.August.2013 Er du fornøyd med 4x3 propellen? Hvilken forskjell? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Svart 14.August.2013 Del på Facebook Svart 14.August.2013 (redigert) Skulle gjerne ha kunnet fortelle om forskjellen men har ikke hatt båten i drift siden jeg kjøpte de propellene der. Hadde gamle 20P propeller, men solgte dem og kjøpte de som er 20P 4+3 blad i 2010. Fant nå denne informasjonen vedr. de "nye" propellene og en oppdatering på dem http://forum.chaparralboats.com/index.php?showtopic=10107 http://www.mercurymarine.com.au/home/news/news-items/bravo-three-redesigned-for-improved-performance.aspx http://www.mercurymercruiser.com/mercury-mercruiser/en/news-and-events/News.aspx?id=5525 http://www.mercurymercruiser.com/media/49892/bravo%20three_sellsheet.pdf Mine er nok ikke den oppdaterte versjonen. Det var nok en grunn til at de var på "salg" den gangen samtidig med at de oppdaterte var satt i produksjon. Ser ut som første generasjon av disse kom i salg i 2005 (Bravo 3 XR propellene) : "In 2003 Mercury Racing began redesigning the Bravo 3 propellers. The reason is broken down in a long post I made many months ago on this board.I remember it like yesterday. I was still at Merc Racing when we started mating 500 EFI's to Bravo 3 drives on sport cruisers. We would burn though (literally) a set of B3 props in 7 hours. The process took some time but there is currently a new offering of B3 XR propellers available from Mercury Racing! The set comes with a 4 blade front and a 3 blade rear." http://www.offshoreonly.com/forums/prop-talk/109854-bravo-iii-xr-prop-set.html Redigert 14.August.2013 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 14.August.2013 Del på Facebook Svart 14.August.2013 mener Volvo Penta brukte 4+3 da de kom med duoprop drevet på 80-tallet. Det skulle ha fordeler mtp. vibrasjon ble det sagt. (Kanskje de har hatt patentbeskyttelse på den konfigen , som nå er gått ut?) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
Dolviking Svart 14.August.2013 Del på Facebook Svart 14.August.2013 (redigert) Har et sett med pitch 30 til salgs om det rett størrelse for deg. Finn kode 42857931. Redigert 14.August.2013 av Dolviking (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Svart 14.August.2013 Del på Facebook Svart 14.August.2013 (redigert) 30 pitch på en Bayliner 2855? da må det vel stort maskineri til Eller hvorfor ikke 4 + 4 blad ? http://hillmarine.com/four-by-4-merc-four-blade-set-20-pitch.html 9 omtaler nederst http://hillmarine.com/review/product/list/id/1904/category/37/ Redigert 14.August.2013 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
Tjompen Svart 15.August.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.August.2013 Kjører med 24p nå, skal prøve 26p neste uke. Greier 35kn med 24 propellene. CM 4,2 350hk er maskin. Hvorfor er ikke båten på vannet da teerex? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Svart 15.August.2013 Del på Facebook Svart 15.August.2013 (redigert) Håpet du ikke skulle spørre om det Motor i deler i kjeller etter veivhavari, båt på land i båthavna i x antall år. Har kjøpt mindre båter og brukt de siste 3-4 årene. Men i høst/vinter, ja da skal motor skrus sammen, ny veiv m.m. har ligget klar i årevis. Er kjempelei av å tenke på vær og vind før man skal på båttur Og Windyen fyller 30 år til neste år (motor 15 år/700 timer, drev 10 år/50 timer), da er båten veteran og fritatt for årsavgift Kanskje veteranforsikring.... ? Redigert 15.August.2013 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
Tjompen Svart 15.August.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.August.2013 Hehe, ja du får bruke vinteren på å få det greit til våren;) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Dolviking Svart 15.August.2013 Del på Facebook Svart 15.August.2013 (redigert) Har samme motor Tjompen og 4 T båt, men gikk ned til 4+3 blader med stigning P27 da jeg hadde 300 o.min for lite på topp. Du tåler nok større stigning. Redigert 15.August.2013 av Dolviking (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Tjompen Svart 16.August.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.August.2013 Hvilken stigning hadde du fra før da? Ganske dyre disse 4x3 så greit å ikke gjøre så mange bomm kjøp:) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Svart 16.August.2013 Del på Facebook Svart 16.August.2013 (redigert) Går som regel greit å få solgt dem på finn.no hvis man har bomma litt. Forøvrig er jo prisene blitt lavere etterhvert når man har alternative produsenter, og evt. bestiller fra USA. Redigert 16.August.2013 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
Tjompen Svart 22.September.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.September.2013 Byttet fra 24p til 26p, og det utgjør bare 1 knop... Hva skyldes det??? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Svart 22.September.2013 Del på Facebook Svart 22.September.2013 lavere turtall ? Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
Tjompen Svart 22.September.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.September.2013 Nei samme, virker som jeg kansje marsjer litt fortere på 3000omd. men utgjor lite på toppfart ja. Kommer lett opp i plan som før. Om jeg skal prøve 4x3 er det da samme pitch størrelse jeg skal gå for ca??? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Svart 22.September.2013 Del på Facebook Svart 22.September.2013 Hvis du ikke har noe problem med å nå max turtall nå så kan du vel prøve samme pitch, selv om jeg tror jeg har lest at man bør gå ned 1" pga. bedre grep i vannet. Men er motoren sterk nok så er det vel ikke noe problem. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
Tjompen Svart 23.September.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.September.2013 Har du noe greie på kavitasjonsplate høyde da teerex? En som sier jeg har for mye slipp pga at kavitasjonsplaten er 2-3 cm høyere en kjøl spissen på båten. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Svart 23.September.2013 Del på Facebook Svart 23.September.2013 (redigert) 4+3 blad skal iallefall ha bedre grep enn 3+3 så det kan jo bli en bedring på det. Eller hvorfor ikke prøve 4+4 blad ? Redigert 23.September.2013 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
Tjompen Svart 23.September.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.September.2013 Ligger et sett 4x3 på Finn nå til en fornuftig pris. Ukjent merke men en propell er kansje en propell. Har bare hatt originale før:-/ Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Svart 23.September.2013 Del på Facebook Svart 23.September.2013 (redigert) kan vel ikke være ukjent merke for det er jo bare et par produsenter av slike ? Mener du Solas (som er avbildet på side 1 i denne tråden) ? Redigert 23.September.2013 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.