Jump to content

Forskjell på vanlig og høyglans polert propell?


Tjompen

Recommended Posts

De fleste propeller er nok laget i aluminium, og det du ser på som høyglanspolert er sannsynligvis rustfritt stål.

 

Aluminium er et bløtt men lett metall, mens rustfritt stål er et mye tyngre og et svært hardt metall.

Det sies at rustfrie propeller øker risikoen for skader på drevet dersom man kjører på noe med propellen, ettersom aluminium gir mer etter osv, men propeller har gummihub som tar seg av dette, så det er nok mest en myte.

 

Den store forskjellen ligger i metallenes egenskaper, og hvordan propellen kan formes ut i fra de egenskapene.

Propeller i aluminium og kompositt har gjerne tykke propellblader, noe som er nødvendig for å oppnå nok styrke i propellene, mens propeller i rustfritt stål kan lages med langt tynnere propellblader og kan også formes og bøyes bedre uten at de mister styrke.

 

Tynnere propellblader "kutter" gjennom vannet mer effektivt, og gir høyere akselerasjon og en del andre fordeler.

Det at rustfrie propellblader ofte kan "bøyes" mer, eller cuppes, betyr at man ofte kan bruke mindre propeller enn tilsvarende i aluminium.

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Stål er stål, og stål ruster som fytterakker'n, så propeller, i det minste til et Bravo drev, er laget i enten aluminium, kompositt eller rustfritt stål, og sistnevnte kan sikkert også lakkeres men ettersom det kan poleres blankt uten ytterligere overflatebehandling (vanlig sort stål forkrommes) er det mest vanlig.

Link to post
Share on other sites

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Propeller til Bravo 3-drev fås i rustfritt stål upolert eller høyglanspolert utgave.

Det ser naturligvis flottere ut med høyglanspolert men det har ingen fartsmessig betydning.

Mulig det kan gro litt på de upolerte om man aldri bruker båten :giggle:

 

Det finnes meg bekjent ikke propeller til Bravo 3 i andre materialer enn rustfritt stål (det er vel syrefast vil jeg anta).

 

Her mine upolerte Bravo 3 (4+3 blad som stort sett har overtatt for 3+3 blad)

 

bilde

 

Polert utgave

 

bilde

 

Solas har også et alternativ. På bildet ser det iallefall ut som de er polert:

 

bilde

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Skulle gjerne ha kunnet fortelle om forskjellen men har ikke hatt båten i drift siden jeg kjøpte de propellene der.

Hadde gamle 20P propeller, men solgte dem og kjøpte de som er 20P 4+3 blad i 2010.

 

Fant nå denne informasjonen vedr. de "nye" propellene og en oppdatering på dem http://forum.chaparralboats.com/index.php?showtopic=10107

 

http://www.mercurymarine.com.au/home/news/news-items/bravo-three-redesigned-for-improved-performance.aspx

 

http://www.mercurymercruiser.com/mercury-mercruiser/en/news-and-events/News.aspx?id=5525

 

http://www.mercurymercruiser.com/media/49892/bravo%20three_sellsheet.pdf

 

Mine er nok ikke den oppdaterte versjonen. Det var nok en grunn til at de var på "salg" den gangen samtidig med at de oppdaterte var satt i produksjon.

 

Ser ut som første generasjon av disse kom i salg i 2005 (Bravo 3 XR propellene) :

 

"In 2003 Mercury Racing began redesigning the Bravo 3 propellers. The reason is broken down in a long post I made many months ago on this board.
I remember it like yesterday. I was still at Merc Racing when we started mating 500 EFI's to Bravo 3 drives on sport cruisers. We would burn though (literally) a set of B3 props in 7 hours. The process took some time but there is currently a new offering of B3 XR propellers available from Mercury Racing! The set comes with a 4 blade front and a 3 blade rear."

 

http://www.offshoreonly.com/forums/prop-talk/109854-bravo-iii-xr-prop-set.html

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

mener Volvo Penta brukte 4+3 da de kom med duoprop drevet på 80-tallet. Det skulle ha fordeler mtp. vibrasjon ble det sagt.

(Kanskje de har hatt patentbeskyttelse på den konfigen , som nå er gått ut?)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

30 pitch på en Bayliner 2855? da må det vel stort maskineri til :smiley:

 

Eller hvorfor ikke 4 + 4 blad ? http://hillmarine.com/four-by-4-merc-four-blade-set-20-pitch.html

 

9 omtaler nederst http://hillmarine.com/review/product/list/id/1904/category/37/

 

bilde

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Håpet du ikke skulle spørre om det :giggle: Motor i deler i kjeller etter veivhavari, båt på land i båthavna i x antall år. Har kjøpt mindre båter og brukt de siste 3-4 årene.

Men i høst/vinter, ja da skal motor skrus sammen, ny veiv m.m. har ligget klar i årevis. Er kjempelei av å tenke på vær og vind før man skal på båttur :worry:

Og Windyen fyller 30 år til neste år (motor 15 år/700 timer, drev 10 år/50 timer), da er båten veteran og fritatt for årsavgift :giggle:

Kanskje veteranforsikring.... ?

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Går som regel greit å få solgt dem på finn.no hvis man har bomma litt. Forøvrig er jo prisene blitt lavere etterhvert når man har alternative produsenter, og evt. bestiller fra USA.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

lavere turtall ?

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Hvis du ikke har noe problem med å nå max turtall nå så kan du vel prøve samme pitch, selv om jeg tror jeg har lest at man bør gå ned 1" pga. bedre grep i vannet.

Men er motoren sterk nok så er det vel ikke noe problem.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

4+3 blad skal iallefall ha bedre grep enn 3+3 så det kan jo bli en bedring på det. Eller hvorfor ikke prøve 4+4 blad ? :smiley:

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

kan vel ikke være ukjent merke for det er jo bare et par produsenter av slike ? Mener du Solas (som er avbildet på side 1 i denne tråden) ?

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...