Jump to content

Relè som kobler om f.eks kjøleskap v landstrøm, spare batterier?


dante

Recommended Posts

Hei,

Har hørt at det finnes "nettadapter" (ikke inverter) som kan slå inn og forsyne forbrukere som f.eks kjøleskap når man kobler inn landstrøm. Man kunne da koble til 12 V anlegget i den ene enden, kjøleskapet i den andre. Når man da kobler inn landstrøm vil man forsyne kjøleskapet direkte fra adapteret. Hvor får man kjøpt noe slikt, finnes det?

 

Målet er å ikke mobbe ladesyklusen på laderen når større strømkilder krever sitt hvilket igjen kan forringe batteriene når høy ladespenning slår ut og inn.

Redigert av dante (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Mange ladere, inkludert Quick, er ikke så lure at de klarer å holde float når større strømtrekk blir belastet batteriene i en kortere periode. Da skifter de til bulk og blir der en stund før de skifter til float igjen. Når et kjøleskap (jeg har to) starter og stopper kompressor relativt ofte vil dette påføre batteriene unødvendig høy spenning når de er toppladet. Dette vil jo slite mer på batteriene. Det er mer tenkt som et tiltak for å forlenge levetiden på batteriene.

Link to post
Share on other sites

Da ville jeg heller kastet pengene etter en større bedre lader.

Det har du så mye mer igjen for. :yesnod:

Laderen bør tåle mye større trekk enn et par kjøleskap og el toalett før den går ut av float.

 

Sant nok! - Jeg har akkurat montert inn et Victron BMV-600 for bedre kontroll. Skal forske mer på batteritilstand og om problemet med float kan ligge andre steder. Skulle tro "Quick sbc 501 adv plus" taklet dette på en batteribank med 280 Ah?

Link to post
Share on other sites

Jeg ser at Quick laderen min skal gå "next step to Absorption phase" når strømtrekket overstiger 20% av max output (50A). Det betyr at den går ut av float straks jeg passerer 10A i strømtrekk! :worry: - Da gjenstår det å forske mer på hvor lenge den faktisk står med kostant "absorbption voltage" for den går i float for å se hvor stort problemet egentlig er. Som sagt er jeg ute etter å finpusse opplegget. Må være bedre med denne til kr 645,- enn ny lader vel? http://www.seatronic.no/kjoleskap-kjolebokser-c-236_78/kjoleskapet-kjoleboksen-p-3103


 

Så veldig fin ut den, men synes jeg trenger mer uttak - har tre i dag, ett til hver motor og ett til forbruk. Kunne trengt parallellbelastning på 20A, det hadde nok vært passe - ser ut til at jeg kun har 10A nå.

Link to post
Share on other sites

Forsket litt mer på dette i dag... Når begge kjøleskapene fyrer trekker de ca 8 A og ved å sette på noe lys så går laderen ut av "float" til "absorbption" når strømmen overstiger 9 A (jeg har visstnok bare 45 A lader). Det rimer med de 20% nevnt over. Når den går i "absorbption" måler jeg at den kompenserer for forbruk på 9 A pluss legger til 5 A. Så laderen gir 14 A og spenningen viser konstant 13,9 V i denne tilstanden. Vil ikke tro det er skadelig på helgeturer og ferie? Vil gjerne ha noen synspunkter på det. Det mest irriterende er at vifta på laderen går konstant i "absorbption"fasen.

Link to post
Share on other sites

Hei,

Tenkte ikke på flere kjøleskap. Så lenge vi snakker om ferie og helgeturer tror jeg du kan være trygg, men ville ikke ligget kontinuerlig på landstrøm. I vår marina blir strømmen slått av og på pga sikringer som ryker osv , så jeg ligger ikke kontinuerlig på landstrøm pga samme problemstilling.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...