Jump to content

Beskrivelse av lei gjennom Rakkebåene

Lazyjack

Recommended Posts

Indre leia over Rakke ble merket ferdig i 2012. Et oppdatert kart til plotteren vil vise alle de nye stakene som er plassert der.

http://knbf.no/archives/2012/08/indre_lei_pa_ra.php

Jeg skulle akkurat til å referere til tråden din hvor du hadde samme bilde SAP_2000, men der kom du meg i forkjøpet :lol:

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Kortere om du kommer fra Stavern, mindre strøm og mindre sjø (men også mindre marginer i dårlig vær), men mest av alt fordi det er gøy :-)

trodde rakke var beryktet for dårlig farvann jeg. Utenfor rakke har jeg bare hatt gode dager. For min del tror jeg det er raskeste og korteste vei til Jomfruland

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Den innerste leia er kun kortest om du skal til Nevlunghavn.

Å gå den innerste leia hvis du kommer fra utløpet mellom Stråholmen og Jomfruland er høl i hue. Blir en omvei.

Ved å gå Herregards leia sparer du hele 1 nm :lol: (ca.17 vs 16 nm)

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Om du kommer fra Jomfruland og skal til Stavern da Mariell :wink:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Ikke mye å "spare" på indre lei.Vokste opp med båt i Mathola, fikk først lov til å dra ut alene når vi hadde klart å gå gjennom kanalen som går tvers gjennom Kraaka uten å berøre land to ganger (innefra og ut, utefra og inn). Den turen anbefales som jolleseilas. Må nok likevel innrømmet at når jeg kommer dit nåtildags gjør jeg bestikk godt av land, sør for alle potensielle kalamiteter. Men håper jo at neste generasjon skal melde seg på "manndomsprøven" gjennom Kraaka.

Laholm

Ok, jeg har altid følt at å gå utenfor har vært en real omvei, men det skal sies at jeg også altid har lagt turen om Nevlunghavn. Synes man unngår mye sjø på den måten.

Stor og stor fru Blom, mine eks, er via Nevlunghavn.

Men har sett mange slite seg rundt i litt sjø

Enig i det, er ikke de største forskjellene å snakke om, vurderte å skrive "stor" :giggle: .

Stavern -rundt bøya - Nevlunghavn - Rødskjær - Nordre pynt av Jomfruland snaue 20nm

Korteste vei Stavern - Nord pynt av Jomfruland ca. 16nm

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Trodde fritidsbåtfolket gikk disse merkede ledene stort sett for opplevelsens skyld når de er på tur og ikke fordi den ene er 1 nm lengre eller kortere enn en annen rute :-)

Den indre leia forbi rakke er laget for fritidsbåter og lokalbefolkningen i første rekke. Mange synes det er ubehagelig å gå langt fra land, selv i godt vær.

Mange hytter ligger også mellom stavern og nevlunghavn. Tipper disse er glade for at de har nå fått en merket led å gå.

Selv gikk jeg der fordi jeg synes det var artig.

Mvh. SAP

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...