Jump to content

Beskrivelse av lei gjennom Rakkebåene

Lazyjack

Recommended Posts

Artig Roger-Jo :-)

Minner meg om det håndtegnede kartet over svenner. Det har gått i arv her i familien siden opphavet fikk tak i et på begynnelsen av 80-tallet.

Leia på kartet ditt er vel den helt innerste mulige når man kommer fra Stavern. Har hørt om den, men aldri turd å prøve. Virker som du er lokalkjent i området. Hvordan er denne ruta å gå, samt hvor store båter kan gå der trygt (på en fin dag med blankt vann og utkikk i baugen)?

Mvh. SAP

Artig kart :thumbsup:

Dette var "lekeplassen" vår da jeg jeg hadde hytte i Naverfjorden. Den samlingen av holmer lengst vest i kartet byr på mange muligheter om man har skjærgårdsjeeep. Vi pledie å gå på innsiden, men det kan være litt lite vann med større båt enkelte steder der.

Ellers er ruta som er tegnet opp helt greit med større båter SAP, men det fordrer finvær. Med din utforskertrang og fint vær kan du også gå inn mellom de østligste av holmene der !

Jeg ser det er "prikka" litt, men langs østsiden av den største holmen er det farbart med stor båt ved "flatt hav". Det er stor forskjell på dybdene der inne og det fordrer utkikk i baugen da det varierer fort, men der det er dypt, er det mer enn dypt nok. Den siste oppdateringen/oppmålingen som ble gjort av Kystverket er fantstisk bra og når jeg sammenlignet plotter med faktiske forhold fant jeg ingen feil( i hvert fall ikke der jeg var, men jeg har ikke utforsket hver eneste krik & krok).

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Artig Roger-Jo :-)

Minner meg om det håndtegnede kartet over svenner. Det har gått i arv her i familien siden opphavet fikk tak i et på begynnelsen av 80-tallet.

Leia på kartet ditt er vel den helt innerste mulige når man kommer fra Stavern.

Ikke lokalkjent, gikk der med Marexen.

Med dybde på 4m vann vil jeg si at stikker en mindre enn 2m har en bra margin i bra vær .

Siden du nevner Svenner og det er nesten Rakke, har disse,

Har du ditt kart enda?

bilde

bilde

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Takker Vanntro og RogerJo

Om været klaffer neste gang jeg er nedover på de kanter er det en mulighet for at vi prøver oss ;-)

Ja. Har Svenner kartet. Men ikke fargelagt Sikkert en kopi fra eldre tider... Det jeg har er som det nederste. Originalen er i A3 format mener jeg og signert et navn jeg ikke husker fra Stavern eller Larvik.

Har gått flere av løpene der med båt i tilsvarende størelse som jeg har nå. Det ville jeg nok ikke prøvd meg på uten dette kartet, men fordrer flatt, klart vann og utkikk i baugen. Klart en fordel med FB båt da man står høyere og lettere får øye på Terra firma :-)

Mvh. SAP

• 3 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...