Jump to content

Hvile VHF burde jeg velge? Stasjonær eller håndholdt.


Bmwx1xdrive25d

Recommended Posts

Jeg skal kjøpe meg VHF til å ha i båten. Som førstegangs bruker av dette, lurer jeg på hvilke som jeg vil ha mest bruk for/passe mitt bruk/mest vanlig.

 

-Hva bør jeg vektlegge?

 

Blir primær brukt i Oslofjorden.

Redigert av Bmwx1xdrive25d (see edit history)

Hvis jeg føler for å trene, legger jeg meg bare ned, og venter til det går over...

Link to post
Share on other sites

Har du anledning til å sette inn en stasjonær i båten så bør du absolutt gjøre det.

 

Har du en GPS, så koble disse sammen, det gir deg full utnytte av Distressknappen, om uhellet skulle være ute (krever selvsagt lisens)

En del nye har i dag innebygd GPS, så her er mye å velge i, men kjøp ett annerkjent merke, som du kan få reparert i nærområdet dit om uhellet skulle være ute.

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Link to post
Share on other sites

hei. takker for to gode svar. Da går jeg for stasjonær. Jeg ser det er noen som har noe tilbud rundt om kring nå, til en 2-3 laken. Er dette brukbare VHFer? Eller trenger enn ikke så dyre.

Noe jeg bør passe på av merker osv?

Hvis jeg føler for å trene, legger jeg meg bare ned, og venter til det går over...

Link to post
Share on other sites

Har hatt ett par stasjonære i den prisklassen du nevner. De har gjort nytten uten noen problemer. Skal kjøpe en ny til Nimbusen og da blir det en til rundt 3000,-. Kobles til plotteren for å kunne sende posisjon ved uhell.

Man behøver ikke å være lei av den gamle, for å ha lyst på noe nytt. :cheers:

Link to post
Share on other sites

Hva slags plotter har du? Hvis plotteren din støtter NMEA 2000 gir dette mye enklere oppkobling enn NMEA 183.

 

Et annet valg du bør ta stilling til hvis plotteren din støtter det er om du skal gå for en VHF med innebygd AIS mottager. Med AIS kan du holde oversikt over de store båtene i fjorden.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...