Neros Startet 13.August.2013 Del på Facebook Startet 13.August.2013 Hei. Jeg har 2 stk DP290 drev som oppfører seg identisk. Dvs når jeg legger de i revers så går de i gear med et markant smell. Ved gear forover er det intet problem, de glir i gear lydløst og momentant. Periodisk kan de gå i revers pent og pyntelig, men det hører til unntaket. Det er ingen øking av RPM før de går i revers ,så dette kan utelukkes. Jeg vet jeg har litt for mye olje på drevene, men usikker på om dette har betydning.( får ikke tappet olje før etter opptak av båten i høst). Gearveksling fra kontrollboks går uten binding av noe slag, dvs det kreves ikke større makt for å sette i revers kontra forover.. Har lest om slitte koner, men ville ikke dette påvirke gearing forover først da dette blir mest brukt..? Er takknemlig for tips ang feilsøking.... Slik stå er nå gjør jeg alt jeg kan for å unngå å settr drevene i revers, da jeg tviler på at denne dunkingen er særlig bra for drevene.. Sitér dette innlegget Link to post
jan Svart 13.August.2013 Del på Facebook Svart 13.August.2013 Skudd i blinde,men jeg var ute for at den fremste propellen ikke var skrudd helt til..hadde de samme symptonene som du beskriver...lett å sjekke ut.. Sitér dette innlegget Link to post
Neros Svart 13.August.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.August.2013 Ikke så helt på tryne Jan :-) Jeg hadde en løs sinkring en gang, og denne laget endel ugang. Men nå er alt på stell med sink og propeller... Kan det være så enkelt som en justering av senterpunkt for gearsjalter bak på drevet.. Krever en svømmetur for sjekk grunnet dypt monterte drev samt badeplattform... Sent from my Nexus 4 using Tapatalk 2 Sitér dette innlegget Link to post
Sjøga Svart 13.August.2013 Del på Facebook Svart 13.August.2013 Nå skal det smelle når de går i gir, så er vel heller forover som er problemet uten smell. Kan tyde på slitt con ja. Sitér dette innlegget Link to post
Neros Svart 13.August.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.August.2013 Nå skal det smelle når de går i gir, så er vel heller forover som er problemet uten smell. Kan tyde på slitt con ja. Øh , kan dette være riktig.. ? Går som varm kniv i smør ut/inn av gear forover, og smeller så hele båten på 6 tonn rister ved å sette den i revers... I så fall ønsker jeg meg en slitt kon for revers ;-) Kan nevne at innslagspunktet for revers på kontrollboksen varierer. Dvs at den ikke går i revers på samme mekaniske punktet på gearskifter. Dette gjelder begge drev. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøga Svart 13.August.2013 Del på Facebook Svart 13.August.2013 Er jo vanskelig å si uten å høre lyden. Men mykt som en varm kniv i smør tyder på slitt con. Det skal være ett kontant dunk når de settes i gir Sitér dette innlegget Link to post
Neros Svart 13.August.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.August.2013 Nå er jeg skikkelig i tvil.. Kan det altså være at jeg har et problem forover istedenfor? Jeg har erfaring med Alpha One drev fra tidligere, og her var det et markant dunk ved gearing. Reversgearingen på VP er med et hardere "klank" enn fra Alpha drevet. Ble helt forelsket i den myke gearingen til VP, men det skal altså ikke være slik..(?) Sent from my Nexus 4 using Tapatalk 2 Sitér dette innlegget Link to post
Maruma Svart 13.August.2013 Del på Facebook Svart 13.August.2013 Jeg har 290 DP som oppfører seg helt likt, det ble overhalt i vinter. Eneste jeg kan tenke meg er at propellene går sakte rundt på tomgang i nøytral og når man setter det revers at de vil gå andre veg. Har ingen problemer med sluring, og jeg var pinlig nøyaktig når jeg justerte gearwiren. Jeg har bensinmotor så jeg har justert ned tomgangen til rundt 6-700 omdreininger og får ikke noe smell da, bare et lite dunk. Framover er det helt lydløst. Sitér dette innlegget Link to post
HenrikOrrskär Svart 13.August.2013 Del på Facebook Svart 13.August.2013 (redigert) Synes det høres litt tynt ut at for "fin" innkobling alltid skal indikere slitt kon. Begge motorene jeg har vært borti i vår båt har alltid "slått" en god del hardere ved bakking enn ved innkobling forover.. Vår motor er nå knapt 3 år, og jeg reagerte på at etter at drevet var av for belgskift i fjor høst hos Volvo, så har innkoblingen vært om mulig enda mykere enn før.. slitt kon etter 350 timer er vel neppe årsaken til dette, da går det vel mer på justeringen av gearwire evt tomgangsturtall. Redigert 13.August.2013 av HenrikOrrskär (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Neros Svart 13.August.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.August.2013 Blir mer og mer forvirret her :-) Hva er riktig oppførsel av et DPE drev? Noen som har hatt et fra det var flunka nytt som kan gi en beskrivelse av gearskift slik det er ment å være? Jeg har 41 motorer med en tomgang rundt 550 rpm. Har ingen sluring eller treghet ved gearskift, kun et hardt smell i revers. Noen ganger er det også silkemykt, ellers kan det variere fra dunk til et hardt smell... Merker ingen forskjell om båten ligger stille, eller siger forover... Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 13.August.2013 Del på Facebook Svart 13.August.2013 (redigert) Hvor mye drevet dunker når det settes i gir har også mye med hvor tung båten er og propellen, men det er som regel alltid et lite dunk, og det er som regel kraftigere i revers ettersom det normalt vil si at konet går oppover (med mindre drevet går motsatt vei), hvor det er noe mindre smøring, og lavt oljenivå slår også mest ut på revers av den grunn. Det kan også være revers sperren som begynner å bli slitt, og drevet vil forsøke å løfte seg når det settes i revers, eventuell slakk eller feil med revers sperren kan gi ulyder. Er det et AQ290 eller er det et DP-E drev ? Redigert 13.August.2013 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
dante Svart 13.August.2013 Del på Facebook Svart 13.August.2013 Er det forskjell på om du drevet står rett eller har sving til enten babord eller styrbord? Hadde 290 DP selv sammen med en 41 B og synes ikke forskjellen var så stor. Har du overfylt med olje vil den nedre konen (forover) gå tregere i inngrep og faktisk slure hvis slitt før den kaster av oljen. Den øvre konen (revers) går tørrere. Klarer du å tappe av litt olje hvis du får noen til å stå i baugen av båten? Ville gjort det aller først og føle litt på forskjellen da. Mistenker du wire ville jeg skrudd den av innvendig og forsøkt manuell gearing med hendene. Det skal gå fint. Den vil normalt geare penere hvis man ikke er brå i bevegelsen. Er det heng i wire kan det være en slakk som blir tatt inn med makt etter et punkt hvor det henger og forårsake dunk. Du kan samtidig finne senter på drevet når det står i fri og justere om du er i tvil om posisjon. Sitér dette innlegget Link to post
Neros Svart 14.August.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.August.2013 (redigert) Dante.. Takk for info, tror du er inne på noe ang gearwire. Jeg har prøvd å koble wire fra kontrollboks og forsøkt å geare ved å trekke/skyve. Dette er nesten ikke mulig med ren håndkraft, må bruke en tang for å klare dette. Ideelt byrde jeg koble av wire i begge ender for å teste wire skikkelig, får prøve neste gang jeg er i båten. Antar at bytte av wire er umulig så lenge båten ligger på vannet(?).. Noen som vet om for mye olje vil påvirke gearskift...? Vann i olje kan vi se bort fra, da problemet var tilstede etter oljeskift. (Hadde heller ikke vann i oljen ved oljeskift) Adeno : dette er et DPE drev. Revers sperre, er dette noe som kan justeres.? Redigert 14.August.2013 av Neros (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
dante Svart 14.August.2013 Del på Facebook Svart 14.August.2013 Bytt wire! Du har sikkert brun gearwire. Kjøp ny av den "svarte" som er supersmooth, da kan du geare med fingertuppene. Det er null problem å bytte wire på sjøen. Vi byttet wire på en Windy GM i Kungshavn i sommer. Denne hadde en plattform bak som gjorde ting litt knotete. Fikk fem personer på dekket foran - en lå på magen i en gummibåt bak og skrudde. Du må være to stk når wire blir trukket på nytt da en må styre wire riktig ut gjennom drevet. For ikke at den skal lugge eller sette seg fast - tape mellom strømpe og fals på wire. Må ikke, men anbefales når du trer innenfra. Sitér dette innlegget Link to post
Neros Svart 14.August.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.August.2013 (redigert) Dante, igjen takk for info.. Tror jeg går for å bytte gearwire på begge drevene. Det er ikke brun ytterkappe på de jeg har, mener den er blå. Bytter uansett, så er i det minste dette eliminert. Skal også se om det er mulig å få byttet wire med båten på vannet. PS: har du noe produktnavn på anbefalt gearwire..? Redigert 14.August.2013 av Neros (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
dante Svart 14.August.2013 Del på Facebook Svart 14.August.2013 (redigert) Nei men tror det er en forbedret VP modell - koster ørlite grann mer. De gamle målene står på wirestrømpen. Ring Vallø Marina, prat med Kim, han vet alt om denne problematikken og sier selv at det skulle vært forbudt å selge noe annet :) Redigert 14.August.2013 av dante (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 14.August.2013 Del på Facebook Svart 14.August.2013 Jeg byttet til svarte vaiere ifjor. Himmelvid forskjell! Nå kan eldstemann på 11 gire og kjøre båten :-) Den gamle brune klarte jeg ikke med håndmakt når den lå rett ut. Den nye svarte klarte jeg med fingertuppene mens den lå i kveil. mvh Bavaria32sport Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Neros Svart 14.August.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.August.2013 OK Dante, da blir det svipptur innom Jarlsø i morgen :-) Erik: Motivasjonen for å få utbedret dette asap er nettopp at jeg ikke føler meg komfortabel med å overfører kommandoen til ungene. Ikke moro å føre en båt hvor revers/brems krangler litt.. Så her må ting skje :-) Mvh Søren Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 14.August.2013 Del på Facebook Svart 14.August.2013 (redigert) he, he.. tenkte det var deg, Søren :-) Med den avataren liksom... Innmari praktisk at ihvertfall eldstemann kan ta roret om noe går gæli.. Mvh Bavaria32sport Redigert 14.August.2013 av Bavaria32Sport (see edit history) Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.