Jump to content

Støy på VHF etter installasjon av lowrance wifi modul.

DaniB

Recommended Posts

Hei. Fikk for ett par uker siden installert ett nytt lowrance hds touch 7 kombi i båten min.

Navico hadde da en kampanje som gjor at en fikk en gratis lowrance gofree wifi modul.

Fikk denne tilsendt å installerte modulen for noen dager siden, å etter dette har vhfen blitt helt ubrukelig, bare støy uansett hvilken kanal den står på.

Med en gang jeg skrur av hds/wifi modul forsvinner støyen, å det var aldri noe forstyrrelser før wifi modulen ble installert.

Er det noe jeg kan gjøre, eller må jeg velge enten wifi modul eller VHF?

Det er en icom m91d bærbar VHF.

Det kan være en av mange typer støy, eller en kombinasjon. Prøv først om det er radiostøy (elektromagnetisk): Ha begge enhetene på, men skru av antenna for WiFi-enheten. Hvis støyen blir svakere eller borte, er radiostøy årsaken. Prøv også krysspolarisering av antennene: Den ene antennen horisontal og den andre antennen vertikal.

Det kan være elektrisk støy, eksempelvis fra en switchet strømførsyning (12V til 5 V): "Pakk inn" WiFi-enheten i Al-folie som du jorder til minus. Hvis dette hjelper kan du bygge inn Wifi-enheten i en Al-boks som jordes. Kanskje en ekstra jording av Wifi-enheten da kan redusere eller fjerne støyen.

Eller det kan være en kombinasjon av elektronikkstøy og radiostøy. VHF-mottakere er veldig følsom for radiostøy. Et alternativ i denne sammenheng kan være å sjekke med en vanlig, batteridrevet AM-radio, først nær WiFi-enheter, deretter lenger unna for å sjekke radiostøyen. Switchede strømforsyninger stråler også radiostøy.

Prøv litt, og se hva som kan være årsaken. (Kan jo være en god grunn til at disse deles ut "gratis"). Kan jo sjekke den WiFi-enheten her på lab-en, men da starter taksameteret....

Normalt skal ikke slike rutere lage støy, men enkelte Kinaprodukter der kvalitetskontroll og kvalitetstyring er fremmedord, kan jo ha sine svakheter. Generelt sagt. Derfor sier jeg at "Kan jo være en god grunn til at disse deles ut "gratis" ". Og det kan jo være et anerkjent merke hvor en hel lot har samme feil på grunn av kanskje bare én enkelt dårlig komponent som er innkjøpt engros til produksjonen.

Jeg har WiFi-1 og HDS-7 Touch (og en helg haug annet Simrad/Lowrance utstyr) på båten min. Har ikke hatt støyproblemer på hverken Standard Horizone VHFen jeg hadde tidligere eller Simrad VHFen jeg har nå. Har også brukt to forskjellige håndholdte VHFer i båten uten problemer.

Siden det er en håndholdt VHF er støyen tydligvis strålt.

Er det på noen kanaler, eller alle kanaler du har problemer?

Sjekk om støyen blir værre hvis du holder VHFen når Ethernetkablen (den med gule kontakter)

Hvor langt fra båten må du gå for at støyen skal bli borte?

Har du både +12V og jordledning som ligger tett ved hverandre hele veien til batteriet for både HDS Touch og WiFi-1?

Det trådløse akksesspunketet WiFi-1 er et vantett kvalitetsprodukt som er utviklet av Lowrance/Simrad. Det er riktignok produsert i Kina, men jeg har ikke sett noen rapporter om støy på noen av US forumene jeg følger med på. WiFi-1 har også vært delt ut som en promotionkampanje i USA ved kjøp av Lowrance eller Simrad multifunksjonskjermer, så det er etterhvert svært mange på forumene jeg følger som har WiFi-1.

Skal prøve å skru av antenner på wifi enheten å se om støyen endrer seg noe.

Både plotteren og wifimodulen har trekt opp egen +- fra batteriet (fra sikringer etter hovedstrømbryteren) å de ligger ganske tett la med mange andre ledninger.

Har lagt merke til at støyen kun kommer når hds7 er på, så om wifi modulen står på, men hds7 er avslått kommer det ikke noe støy.

Har ikke testet alle kanaler om det er det samme, men hvertfall 6-7-8 og 16 er det så mye støy på hele tiden at jeg må bare skru av vhfen. Det hjelper ikke å stille på squelch.

Skal prøve se hvor langt bort fra båten jeg må før det er støyfritt

Jeg har sjekket plotteren / ekkoloddet ditt, det har en av de to svingerfrekvensene på 455 kHz. Ulykksalig nok så har din VHF sin speilfrekvens nr. 2 på 450 kHz. Da blir det "bråk", for svingerens ene frekvens overkjører VHF-ens speilfrekvens, som ligger kloss opptil hverandre.

Forslaget blir da å prøve med en annen VHF, om du kjenner noen med et annet merke / annen speilfrekvens enn 450 kHz. Problemet er at de fleste maritime VHF-ene har denne speilfrekvensen på 450 kHz. Hvis du har mulighet til å slå av denne frekvensen på ekkoloddet, prøv det. Kanskje det hjelper med en stor 2" feritt-ring, som du trer svingerkabelen gjennom 5-10 ganger så nær plotteren som mulig.

Saken er den at frekvensen på ekkoloddet ikke er spesielt nøyaktig, det kan være snakk om 455 kHz pluss/minus 5 kHz eller kanskje opptil

±10 khz ustabilitet. For et ekkolodd betyr det ikke så mye, men for en radio er nøyaktigheten ekstremt bedre og adskillig mer følsom. Når da begge disse har samme frekvens, blir det støy.

Dataene for VHF-en fant jeg på http://www.telcom-eng.com/uploads/products/IC-M92D_M91D_npi.pdf - det som kalles "intermediate frequency". Problemstillingen er dessverre et velkjent fenomen.

Virker som du har god greie på dette Tasle.

Jeg kan bytte mellom 455 og 800 på hds7 så jeg skal sette det på 800 å se om det hjelper.

Har brukt det mye på 455 før jeg installerte wifi modulen å da var det aldri støy, så det må være noe med hva wifi modulen sender ut da.

(lowrance wifi modul sender ut data fra ekkolodd/kartplotter så en kan se det i sanntid på f.eks mobil eller nettbrett)

Siden støyen er såpass kraftig som du nevner, så er det nok signal via en kabel som fungerer som antenne. Hadde jeg vært der kunne jeg målt hvilken kabel som sender ut radiostøy, bare for å være mer nøyaktig og konkret.

Men maritim VHF er en offentlig "pålagt" oppgave. Da kan du høre med Radiostøykontrollen, de har god instrumentpark til å sjekke slike ting, og kan nok sikkert påpeke hvilken kabel / antenne som støyer. Da bruker du i første omgang en ferittring på den kabelen, evn. skjermet kabel hvis mulig. En kondensator koplet mellom + og - på strømforsyningen til støykilden vil nok også bare være en fordel.

Det er kanskje 455 kHz fra svingeren som forplanter seg inn i WiFi-en og antenna der som er synderen. Men sånt må måles for å være sikker, ellers blir det kun gjetninger.

Hvis du velger StructureScan som skjermbilde, er det enkelt å gå inn i menyen og veksle mellom 455 og 800kHz og også stoppe StructureScan (helt nederst i menyen).

Frekvensenøyaktigheten til 455kHz signalet fra HDS er sannsynligvis innen noen få titalls Herz, så det må være VHFen som har stort frekvensavvik. VHFen har en spec på max +/- 5kHz frekvensavvik for senderdelen, for mottageren står det ingen ting.

Det har med eldre Lowrance uststyr (snakker vel 3 generasjoner eldre enn HDS Touch) vært problemer med støy fra Ethernet inn på VHF, jeg vil ikke utelukke dette helt siden problemet dukket opp da Ethernet ble tatt i bruk (WiFi-1 ble installert)

Redigert av abbor (see edit history)

Da har jeg fått testet litt mere, og selv om jeg stopper den 450khz frekvensen er det like mye støy.

Den forsvinner ikke før jeg skrur av ekkoloddet/kartplottern.

Merker når jeg tar borti antenna på vhfen så forsvinner ofte støyen.

Men fungerer som sagt når jeg flytter vhfen 1.5 meter lenger bak, så jeg får vel bare leve med det

Det er vel slik at 450 kHz-generatoren tikker og går i plotteren, selv om det kun er den andre ekkoloddfrekvensen som "rutes" ut til svingeren.

Du kan jo leve med det - midlertidig. Men det er vel neppe noen situasjon du vil finne brukbar i lengden.

Prøv å kontakte Radiostøykontrollen, de kan måle eksakt hva som virker som en 450 kHz antenne i systemet ditt. Det koster ingenting å bli kvitt problemet, bortsett fra en telefonsamtale.

Fristet til å låne denne tråden litt da jeg har en slags støy på vhf jeg også. Når motor har vært i gang ca en time eller mer kommer det ofte noen kraftige kneppelyder i høyttaler til vhf. Det er mest på lave turtall dette skjer. Det skjer også om vhf slås av. Det er ikke noen fast rytme i kneppene. Det kan gå alt fra ett sekund til 10 sekund mellom hvert knepp. Det forsvinner når turtall på motor økes igjen, så jeg regner med at dette har noe med dynamo og gjøre.

Noen forslag til feilsøking eller utbedring?

Hegra:

Vanskelig å si hva årsaken kan være på grunn av manglende info, men potensielt noe med 12 V ladingen eller dieselpumpe. Det kan være defekte børster, eller laderegulatoren. Jeg ville ha sjekket over batteripolene med et oscilloskop for å finne mer ut av disse transientene, som det nok helt sikkert er. Med et skop får du se amplityden av disse kneppene (volt) og hvordan de rent fysisk ser ut (harmoniske / overharmoniske svingninger).

Kanskje dynamoen trenger en grundig sjekk? Eller dieselpumpe®? Laderelé / likeretter?

Om alt er i orden ellers, vil nok kanskje en elektrolyttkondensator mellom pluss og minus kanskje hjelpe. En i området 0,47 F (farad) og oppover, som en test. Bare pass på at denne typen kondensatorer har en plusspol og en negativ, så den må koples riktig vei. Ikke koster de all verden heller, noen tiere bare. Leverandør er eksempelvis Elfa.no, eller hobbybutikker på nettet.

Tusen takk for utfyllende svar :smiley: . I dag oppdaget jeg enda en feil. Det blinket svakt i den ene cabinlampa når motoren gikk på tomgang, men selvfølgelig er denne lampa så langt unna vhf høyttaler at det var umulig og høre om det var kneppelyder i takt med blinkingen. Har en sterk mistanke om det er en sammenheng her. Voltmeteret i instrumentpanelet er analogt med viser, og er sikkert ikke raskt nok til å vise slike svingninger.

Jeg får prøve og sjekke ladingen ja. :thumbsup:

Redigert av hegra (see edit history)

Aha.. Det "lukter" litt av overslag (kortslutning) her. Høres nesten ut som to forskjellige plussledninger av og til kommer i kontakt med hverandre og at isolasjonen på disse lederne er (delvis) slitt bort. Da skjønner jeg at du kan få disse kneppene, spesielt på lavt turtall og båten / motoren vibrerer mer enn ellers (resonans, eller i nærheten av resonans). Båten / motoren "rister" da såpass at det oppstår korte overslag.

Kanskje en "naken" strømførende ledning bak radioen smeller borti en like naken høyttalerkabel der?

Et analogt voltmeter er nok ikke raskt nok, som du nevner, men kanskje et digitalt voltmeter (i mangel av skop) kan gi litt hurtigere reaksjon, i alle fall på første desimal, når kneppene kommer.

Har du (ganske) nylig lagt noen nye kabler / ledninger som kan være periodevis kortsluttet mot en annen plussledning? Hvis du har en ledig høyttaler liggende, prøv å kople et (eksempelvis) 9 V batteri til høyttalereledningene og sjekk om det er relativt identisk kneppelyd i det høyttaleren blir tilført spenning. Hvis du gjør dette i rask rekkefølge med batteriet burde du klare å gjenkjenne kneppelyden.

Redigert av Tasle (see edit history)

Ja her var det jammen meg svar å få. Joda, jeg var bak i bryterpanelet i vår og måtte koble på plotter og ekkolodd, da +ledningen til disse var falt av. Håper jo feilen ligger der da og ikke på dynamo. Det var så tettpakket med ledninger at når jeg satte bryterpanelet inn igjen var jeg litt skeptisk da det ble press på dem. Tenker jeg åpner igjen og tar en titt. Forslaget med høyttaler og 9volt batteri var ikke dumt.

Multimeter har jeg, men har ikke fått målt akkurat når kneppingen har opptrådt. Det kan jeg jo forsøke også. Igjen takk for mange forslag :thumbsup: .

• 5 uker senere...

En liten oppdatering hvordan dette gikk. Ikke enkelt da feilen kom og gikk, men nå håper jeg det har løst seg.

Jeg tok ut et 9 volt batteri av røykvarsleren og koblet til høyttaleren slik Tasle foreslo, og lyden ble ganske lik den jeg hadde. Så fikk jeg målt batterispenning med multimeter mens det blinket i cabinlyset og motoren gikk, men bare svingninger på maks 0,2 volt. Men så kjørte jeg truster og lyset forsvant helt. Dette til tross for at truster går på startbatt og lys på forbrukbatt, adskilt av skilledioder. Og heldigvis når jeg skulle starte motoren neste gang var det helt dødt, ikke bare på start, men også på forbruk. Jeg skrev heldigvis fordi jeg nå forstod at dette måtte dreie seg om dårlig jording siden begge batteribanker var døde. Det var en felles minuskabel fra batteriene til motorblokk som hadde løsnet og dette ble nok forsterket av risting fra motoren. Det er nesten et under at truster og start har fungert så bra når kontakten har vært så dårlig at lyset har blinket.

Vel, jeg har ikke fått kjørt skikkelig etter at jeg fikk festet kabelen skikkelig så helt sikker er jeg ikke, men jeg håper alt er ok nå. Litt rart med denne knitringen i høyttaleren, så jeg er spent på om det blir borte eller om det kan være en annen feil. Fikk målt ladespenningen etter at jeg festa kabelen og den var helt jevn og fin, så regner med dynamo har overlevd dette.

Redigert av hegra (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...