Jump to content

Feil på Wema tankmåler, tips?


index

Recommended Posts

Jeg har en Wema tankmåler i båten, med giver av typen stang med ring rundt. 4-5 år gammel tipper jeg. I går oppdaget jeg plutselig at måleren stod på ca kvart tank, mens den dagen før var litt over halv. Tenkte da automatisk at noen hadde stjålet diesel, og gikk inn for å bunkre. Men på tanken var det ikke plass til mer enn 60 liter av en total på ca 140. Etter bunkring står fortsatt måler på kvart tank. Har noen vært borti dette, og vet hvorfor den stopper akkurat der? Tips til feilsøking mottas med takk...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Denne tankmåleren består av en stang med reedkontakter som kobler til motstandere. Etterhvert som flottøren beveger seg opp og ned endres motstandsverdien seg. Derfor den litt trinnvise bevegelsen på instrumentet.

Om du får denne feillesningen er det enten flottøren som henger eller en av selve reedkontaktene i giveren som henger på hele tiden.

Link to post
Share on other sites

Index, kan ikke denne lettvint skrues ut fra tanken?

Jeg kjøpte slik giver for ett par år siden, mener den var montert med plastramme med skruer rundt først, og inni der sitter så stangiveren som bare skrues til på gjengene som hovedrammen har?

Mao. lettvint å ta ut for og inspektere, og da kan du jo se om ringen "henger" og prøve målingen ved å dra tingen opp og ned. Biltema sine givere er vel Wema, hvis du må bytte.

Link to post
Share on other sites

Jo, den er lett å skru ut. Men tanken ligger rimelig trangt til, så det blir en del arbeid likevel. Mye som må demonteres først, så det blir noen timers arbeid er jeg redd. Kan ikke tenke meg at ringen henger, det er jo ingenting den kan henge seg opp i. Får se om ledninger etc er OK først. Jeg vil uansett ikke skru ut giver nå som tanken er helt full, det blir fort søl av denslags....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Kan prøve på det ja. Litt sånn amerikansk reparasjon: Om det ikke hjelper å slå med en liten hammer, prøv en større hammer... :lol:

 

Den er uansett ikke til å stole på slik den er, så jeg har lite å tape på å slå litt. Nå vet jeg i det minste at jeg har full tank, selv om måleren sier noe annet. Så da er jeg uansett trygg noen uker til.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Hei,

Wema sitt system er basert på 0-180 ohm motstandsverdi.

Viss du har tilgang til instrument som kan gje ut variabel motstand, så kan du kopla dette inn på den kabelen som går til instrumentet, dette for å testa at instrumentet fungerer som forventa.

Alternativt kan du måla reell motstandsverdi på ledningane frå tankmålaren, resultatet skal stå i forhold til aktuell fyllingsgrad.

 

Som allerede nevnt er dette ein flottørbrytar av nokså robust utføring. Det er litt uvanleg at desse heng seg opp når dei står i diesel. ( med mindre tanken er veldig forurensa )

Får du unormale måleverdiar frå tankmålaren er denne truleg kaputt. Trøysta er at dette er rimelege komponentar å erstatta.

Link to post
Share on other sites

Dersom du ikke har tilgang til et instrument, som nevnt av Havlengt, kan du koble giveren fra instrumentet. Du vil da ha uendelig motstand, og instrumentet skal vise tom tank (om jeg husker riktig).

Så kan du kortslutte giverens tilkoblingspunkt mot jord. Du har da ingen motstand, og instrumentet skal vise full tank, igjen om jeg husker riktig. Mulig det er motsatt.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...