kjedah Startet 14.August.2013 Del på Facebook Startet 14.August.2013 Hei, Noen som kan hjelpe meg her: Har en 50 HK Yamaha autolube 2T 1988 modell som startet med å trøble i sommer. Var sånn at det startet greit, og gikk bra, men ofte fikk jeg ikke opp farten. Den bare gikk på tøffefart. Det kunne pågå i mange minutter selv om jeg ga mer gass. SÅ plutselig kunne den gassen komme som normalt og det gikk fint å kjøre og kunn være uten problemer en lang stund. Disse problemene kom og gikk gjennom sommeren. Jeg byttet til nye plugger. Da gikk det fint i 20 min. så kom samme trøbbelet igjen. Leverte derfor motoren inn på verksted i Skien. Han anslo forgasserproblemer og rengjorde disse etter prosedyre. Da fungerte motoren smertefritt i 10 minutter, så ville den ikke opp i fart over 18-1900 omdreininger. Han mente bestemt at den gikk i nødmodus. Det oppfører seg slik at motoren sier: Ørn, ørn, ørn, ørn, og den harker og hopper uten at gassen blir høyere selv om jeg gir mer gass. Han mente det var hjernen som var gåen (CDI unit assy). og dette ville koste meg 6 000 kroner. Jeg fikk kjøpt en ny på eBay fra USA til rett over 2000 (inkl frakt og moms) og var såre fornøyd. Monterte på denne i går og gledet meg til å teste. Akkurat samme trøbbel som med den gamle boksen. Så hva gjør jeg nå???? Har ikke lyst til å bruke masse penger. Og disse problemene på denne måten oppstod helt klart etter at forgassere ble rengjort. Det samme feilen skjer både ved startgass og i gir. Ser at det er en ledning som på den gamle boksen ikke var koblet på noe, finner ikke noen løse ledninger i motroen og antar dette er jord? Motoren starter og går fint på tomgang, samt revers (da man vel ikke oppnår så mange omdreininger). Har ny besintank og slange (dog fra biltema), men han på verkstedet hadde byttet slange til Yamaha uten at dette hjalp noe. PS: Ved en feil justerte jeg tenningsskruen før sommeren (trodde det var tomgangsskruen), og den har jeg kjørt med feiljustert i hele sommer, men har nå justert den tilbake ca der den stod før jeg justerte. Men jeg tror vel ikke det er grunnen til feilen? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Chiefengineer Svart 14.August.2013 Del på Facebook Svart 14.August.2013 Det oppfører seg slik at motoren sier: Ørn, ørn, ørn, ørn, og den harker og hopper uten at gassen blir høyere selv om jeg gir mer gass. Hvis motoren virkelig kan snakke må du spørre den hva som er problemet. :giggle: Neida, fra spøk til revolver. Først startet den å trøble i sommer. Senere forstår jeg at den startet helt klart etter at forgasserne ble rengjort? Har noe vært rørt eller skrudd på FØR problemene inntraff for aller første gang? Feiljusteringen av tenningsskruen kanskje? Ville isåfall kontrollert tenningen instrumentelt for å få verifisert at denne er korrekt justert. Samtidig om det er noen form for mekanisk system som skal rejustere fortenningen ved økt belastning/turtall og som ikke fungerer som det skal. Om det er kun elektronisk er det vel ok. Kjenner ikke motortypen i detalj men symptomene sammenholdt med din forklaring trekker mistanken i retning av tenningsjusteringsproblemer. Kan jo også ligge i defekt coil. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars K Svart 14.August.2013 Del på Facebook Svart 14.August.2013 Bruker du Autolubesystemet? I tilfelle kan det være sensoren til oljemengden som tuller med deg,mange har hatt problemer med dette. Systemet er slik at hvis det blir for lav oljemengde i tanken kutter den tenning på en sylinder. Hvordan ser pluggene ut? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 14.August.2013 Del på Facebook Svart 14.August.2013 ved lavt oljenivå mener jeg den kutter tenninga til alle sylindrene slik at turtallet ikke overstiger 2000 - motoren får da en veldig hakkete gange. Denne "ørn ørn" lyden er litt vrien å tolke - kanskje like greit å filme en snutt og legge på youtube? Coil som svikter kan gi symptomer som beskrevet Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars K Svart 14.August.2013 Del på Facebook Svart 14.August.2013 Stemmer nok det du sier Ivar :) En videosnutt hadde kanskje hjulpet ja,bilde av pluggene også. Tror ikke det har noe å si om du skrudde på tenningskruen som du snakker om,den setter vel bare et stopppunkt til stagene og motoren ville vel ikke kommet og gått hvis den stod feil. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Skrotnisse Svart 14.August.2013 Del på Facebook Svart 14.August.2013 Det er vel oljenivå og høy temperatur som gir nødmodus. Ville feilsøkt på disse to sensorene, om de kan være defekt.... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
kjedah Svart 14.August.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.August.2013 Takk for gode råd fra flere. Er nok mest enig m skrotnisse. Det var også det han på verstedet sa, men hvor disse sensorene sitter vet jeg ikke. Har idag gjort rent de nye pluggene for året og testa på ny, samme resultatet. Testa også m de gamle yamaha spesifiserte. Ingen endring. Den nederste av pluggene soter mer enn de andre. D er noe rust inni plugghettene. Bør man pusse bort dette? Er vel neppe der feilen ligger. Kan mulig være en coil? Kan jeg teste med å bytte om rekkefølge på plugghetter og plugger? Prøver å laste opp noen videoer i morgen Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars K Svart 14.August.2013 Del på Facebook Svart 14.August.2013 (redigert) Du kan prøve å bytte om hele coilen med pluggledning og hette,og se om problemet flytter seg. Sensoren for temp pleier å sitte bak på toppen og ha en svart og rosa ledning. Oljesensoren sitter vel i oljetanken. Redigert 14.August.2013 av Lars K (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
kjedah Svart 15.August.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.August.2013 Da har jeg lastet opp diverse snutter på YouTube i håp om at noen har hørt disse "lydene" før... Se særlig link 2 og 3: Tomgang: http://www.youtube.com/watch?v=xUt8EQjiHyU Harkelyden som kommer ved 2000 omdr: http://www.youtube.com/watch?v=e2v4zD1mqB8 Starting og gassing http://www.youtube.com/watch?v=7Ihg9HOK_GY Tomgang 2: http://www.youtube.com/watch?v=8py1oMxlMXQ Tomgang 3: http://www.youtube.com/watch?v=DXJ46I9duXg Tenningsjusteingen jeg hadde gjort, men flyttet tilbake: http://www.youtube.com/watch?v=jZf_Oa2duVM Plugger før rensing: http://www.youtube.com/watch?v=pDucr1J9evM Plugger etter rensing: http://www.youtube.com/watch?v=ZSc8W5Q9oWM Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 15.August.2013 Del på Facebook Svart 15.August.2013 #2 - dette er ikke det jeg forbinder med nødmodus, da går den mer sånn: ratatatata, altså mye raskere hakking Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars K Svart 15.August.2013 Del på Facebook Svart 15.August.2013 Synes dette høres ut som nødmodus ved lite olje jeg men Noe kutter uannsett tenningen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
kjedah Svart 15.August.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.August.2013 Testet idag med å ta ut en og en plugghette. Samme problemet fortsatt. Så antar coilene virker som planlagt. Har forsøkt å sjekke alle ledninger, finner ikke noe spesielt. Både temp ledningen og oljeledningen. Forsøkte også å skru på tenningsskruen en kvart omdreining både opp og ned helt inn og helt ut uten at det hjalp noe. Dette forsøkte jeg siden jeg jo har feilinstilt den før Testet idag med å ta ut en og en plugghette. Samme problemet fortsatt. Så antar coilene virker som planlagt. Har forsøkt å sjekke alle ledninger, finner ikke noe spesielt. Både temp ledningen og oljeledningen. Forsøkte også å skru på tenningsskruen en kvart omdreining både opp og ned helt inn og helt ut uten at det hjalp noe. Dette forsøkte jeg siden jeg jo har feilinstilt den før Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Skrotnisse Svart 16.August.2013 Del på Facebook Svart 16.August.2013 Har du tatt kompresjonen ? Høres ut som at motoren ikke går på alle tre når du har 2000 o/m. Og hvis du har gnist og bensin er det bare komp igjen som kan feile... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
kjedah Svart 16.August.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.August.2013 Nei, jeg har ikke tatt kompresjonen. Hvordan gjør jeg det? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 16.August.2013 Del på Facebook Svart 16.August.2013 fins egne målere som skrus inn i plughullet. Ha ute de andre pluggene, full tomgangsgass og daumannsknapp ute. Sylindrene skal helst ikke ha for stor innbyrdes variasjon - er en mye lavere enn de andre kan det tyde på skade på ringer, stempel eller sylinder eksempel: (ikke brukt denne så kan ikke gå god for funksjonen) http://biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Testinstrument-og-Elektronikk/Kompresjonstester-bensin-151393/ Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
kjedah Svart 16.August.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.August.2013 Siden dette problemet helt klart kom etter at forgasserne var rengjort, kan det indikere hva som kan være feil??? I sommer før forgasserne ble rengjort var det aldri en slik sperre på 2000 o/m som oppstod, da var problemet at jeg ofte(men ikke hele tiden) ikke fikk til annet enn tøffefart, selv om jeg ga full gass. Så etter en stund prøvde jeg å gi gass på nytt og da kunne den komme helt opp i full fart. Men denne harkinga og sperringa på 2000 kom altså først etter forgasser rengjøring. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
svebe Svart 16.August.2013 Del på Facebook Svart 16.August.2013 (redigert) Den testeren fra Biltema funker helt fint. Er ikke så viktig hvor høyt eller lavt trykket er, men det skal være helst tilnærmet likt på alle tre. Resultatet av antall BAR er et resultat av gasspådrag i testøyeblikket. Når jeg har målt på nevnte motortype så har jeg funnet resultater mellom 5 og 9 BAR. Hvis det er avvik større enn 1-2 BAR på en sylinder, så har du avklart et problem. Red: Fikk hørt på youtube, synes det høres ut som nødmodus. Redigert 16.August.2013 av svebe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ezach Svart 16.August.2013 Del på Facebook Svart 16.August.2013 Jeg opplevde noe lignende med en Yamaha 50 hk 2T fra '79. Putret fint med startgass, men hadde ellers ikke lyst til å gå. Det viste seg at choken hang seg opp. Den styres jo med en elektromagnet fra gasskonsollen. Selve mekanikken oppførte seg som den skulle. Motoren er også utstyrt med manuell choke, og en treghet her hindret spjeldet i å lukkes. Straks den manuelle ble fysisk dyttet på plass etter oppstart, gikk det fint... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
kjedah Svart 16.August.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.August.2013 Har bare manuell choke på motoren, og denne dytter jeg inn med en gang hvis ikke vil motoren bli kvelt, så jeg tror ikke problemet ligger her da den akselerer fint og som den skal opp til 2000 o/m. Men takk for tipset! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ezach Svart 16.August.2013 Del på Facebook Svart 16.August.2013 (redigert) Lykke til! Feilsøking er no' herk... Redigert 16.August.2013 av ezach (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Geir Hel Svart 16.August.2013 Del på Facebook Svart 16.August.2013 Tror den går i nødmodus pågrunn av autolube sensor. Prøv å kjør den med oljeblanda bensin. Sitér dette innlegget Endelig båt igjen Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 16.August.2013 Del på Facebook Svart 16.August.2013 oljesensoren er bare nivåbryter, så olje i bensina vil ikke hjelpe så lenge oljepumpa gir det den skal Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
kjedah Svart 25.November.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.November.2013 Hei, Problemet er fortsatt uløst etter at båten har stått på verkstedet i flere måneder i høst. Ingen løsning så langt, og jeg har hentet båten hjem. Jeg lurer nå på om noen har en Yamaha 50 HK DETO?. Min er fra 1988 så et må være fra 80-tallet. Tanken er å prøve å låne hjerne/CDI unit for å se om det fortsatt er dette som er problemet. Jeg kjøpte jo ny, men fra USA (eBay). Dette hjalp ikke, men han på verkstedet er rimelig sikker på at det er årsaken. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ahamm Svart 25.November.2013 Del på Facebook Svart 25.November.2013 har en 86 modell uten autolube, en skjært sylinder 3000,- Sitér dette innlegget Har "Daycruiser", er "folk i båt", opptatt av kortsiktig glede i form av fartsrus, beryktet for å bruke den fryktelige paraplydreggen. Link to post Share on other sites More sharing options...
Arvid_A Svart 25.November.2013 Del på Facebook Svart 25.November.2013 Hei! Ser du har forsøkt med ny CDI, uten at dette hjalp noe. Jeg vet ikke hvordan tenningsspolen er laget på denne motoren, men på en Mariner 60Hk som jeg hadde for noen år siden, var den delt i to deler/spoler. Den ene spoledelen ble benyttet ved lavere og den andre ved høyere turtallsområder. HVIS det er et lignende system på din motor, og HVIS det er brudd/vakkelkontakt i tilknytning til "høyturtallsspolen", kan jeg godt forestille meg at motoren oppfører slik som du beskriver. Tenningsspolen(e) er sannsynligvis bygget sammen med ladespolen i en "ring" som ligger under svinghjulet. Hensikten med tenningsspolen(e) er å generere tenningspulser som så sendes videre til CDI'en for videre finjustering. Prøv å følge ledningene fra spoleenheten under svinghjulet. Fra ladespolen går det to ledninger til vekselstrømsterminalene på likeretteren. Fra tenningsspoledelen(e) går det 2 eller 3 (kanskje 4) ledninger inn på CDI-boksen (3 eller 4 ledninger hvis spolen er delt i to slik som på Mariner'en min). Hvis du kobler fra disse ledningene på CDI-siden, kan du sjekke med et ohm-meter om tenningsspolene er hele eller om det er brudd i en av dem. Håper du finner ut av dette! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.