Jump to content

Yamaha 50HK Autolube 2T går i nødmodus/ikke i fart over 2000 omdr


kjedah

Recommended Posts

Hei,

 

Noen som kan hjelpe meg her:

 

Har en 50 HK Yamaha autolube 2T 1988 modell som startet med å trøble i sommer. Var sånn at det startet greit, og gikk bra, men ofte fikk jeg ikke opp farten. Den bare gikk på tøffefart. Det kunne pågå i mange minutter selv om jeg ga mer gass. SÅ plutselig kunne den gassen komme som normalt og det gikk fint å kjøre og kunn være uten problemer en lang stund. Disse problemene kom og gikk gjennom sommeren. Jeg byttet til nye plugger. Da gikk det fint i 20 min. så kom samme trøbbelet igjen.

Leverte derfor motoren inn på verksted i Skien. Han anslo forgasserproblemer og rengjorde disse etter prosedyre. Da fungerte motoren smertefritt i 10 minutter, så ville den ikke opp i fart over 18-1900 omdreininger. Han mente bestemt at den gikk i nødmodus. Det oppfører seg slik at motoren sier: Ørn, ørn, ørn, ørn, og den harker og hopper uten at gassen blir høyere selv om jeg gir mer gass. Han mente det var hjernen som var gåen (CDI unit assy). og dette ville koste meg 6 000 kroner. Jeg fikk kjøpt en ny på eBay fra USA til rett over 2000 (inkl frakt og moms) og var såre fornøyd.

Monterte på denne i går og gledet meg til å teste. Akkurat samme trøbbel som med den gamle boksen. Så hva gjør jeg nå???? Har ikke lyst til å bruke masse penger. Og disse problemene på denne måten oppstod helt klart etter at forgassere ble rengjort. Det samme feilen skjer både ved startgass og i gir.

Ser at det er en ledning som på den gamle boksen ikke var koblet på noe, finner ikke noen løse ledninger i motroen og antar dette er jord?

Motoren starter og går fint på tomgang, samt revers (da man vel ikke oppnår så mange omdreininger).

Har ny besintank og slange (dog fra biltema), men han på verkstedet hadde byttet slange til Yamaha uten at dette hjalp noe.

 

PS: Ved en feil justerte jeg tenningsskruen før sommeren (trodde det var tomgangsskruen), og den har jeg kjørt med feiljustert i hele sommer, men har nå justert den tilbake ca der den stod før jeg justerte. Men jeg tror vel ikke det er grunnen til feilen?

Link to post
Share on other sites

Det oppfører seg slik at motoren sier: Ørn, ørn, ørn, ørn, og den harker og hopper uten at gassen blir høyere selv om jeg gir mer gass.

 

Hvis motoren virkelig kan snakke må du spørre den hva som er problemet. :giggle: :giggle:

 

Neida, fra spøk til revolver. Først startet den å trøble i sommer. Senere forstår jeg at den startet helt klart etter at forgasserne ble rengjort?

 

Har noe vært rørt eller skrudd på FØR problemene inntraff for aller første gang? Feiljusteringen av tenningsskruen kanskje? Ville isåfall kontrollert tenningen instrumentelt for å få verifisert at denne er korrekt justert.

Samtidig om det er noen form for mekanisk system som skal rejustere fortenningen ved økt belastning/turtall og som ikke fungerer som det skal. Om det er kun elektronisk er det vel ok. Kjenner ikke motortypen i detalj men symptomene sammenholdt med din forklaring trekker mistanken i retning av tenningsjusteringsproblemer. Kan jo også ligge i defekt coil.

Link to post
Share on other sites

ved lavt oljenivå mener jeg den kutter tenninga til alle sylindrene slik at turtallet ikke overstiger 2000 - motoren får da en veldig hakkete gange.

Denne "ørn ørn" lyden er litt vrien å tolke - kanskje like greit å filme en snutt og legge på youtube?

 

Coil som svikter kan gi symptomer som beskrevet

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Stemmer nok det du sier Ivar :)

En videosnutt hadde kanskje hjulpet ja,bilde av pluggene også.

 

Tror ikke det har noe å si om du skrudde på tenningskruen som du snakker om,den setter vel bare et stopppunkt til stagene og motoren ville vel ikke kommet og gått hvis den stod feil.

Link to post
Share on other sites

Takk for gode råd fra flere. Er nok mest enig m skrotnisse. Det var også det han på verstedet sa, men hvor disse sensorene sitter vet jeg ikke.

Har idag gjort rent de nye pluggene for året og testa på ny, samme resultatet. Testa også m de gamle yamaha spesifiserte. Ingen endring. Den nederste av pluggene soter mer enn de andre. D er noe rust inni plugghettene. Bør man pusse bort dette? Er vel neppe der feilen ligger. Kan mulig være en coil? Kan jeg teste med å bytte om rekkefølge på plugghetter og plugger?

 

Prøver å laste opp noen videoer i morgen

Link to post
Share on other sites

Da har jeg lastet opp diverse snutter på YouTube i håp om at noen har hørt disse "lydene" før... Se særlig link 2 og 3:

 

Tomgang: http://www.youtube.com/watch?v=xUt8EQjiHyU

Harkelyden som kommer ved 2000 omdr: http://www.youtube.com/watch?v=e2v4zD1mqB8

Starting og gassing http://www.youtube.com/watch?v=7Ihg9HOK_GY

Tomgang 2: http://www.youtube.com/watch?v=8py1oMxlMXQ

Tomgang 3: http://www.youtube.com/watch?v=DXJ46I9duXg

Tenningsjusteingen jeg hadde gjort, men flyttet tilbake: http://www.youtube.com/watch?v=jZf_Oa2duVM

Plugger før rensing: http://www.youtube.com/watch?v=pDucr1J9evM

Plugger etter rensing: http://www.youtube.com/watch?v=ZSc8W5Q9oWM

Link to post
Share on other sites

Testet idag med å ta ut en og en plugghette. Samme problemet fortsatt. Så antar coilene virker som planlagt. Har forsøkt å sjekke alle ledninger, finner ikke noe spesielt. Både temp ledningen og oljeledningen.

Forsøkte også å skru på tenningsskruen en kvart omdreining både opp og ned helt inn og helt ut uten at det hjalp noe. Dette forsøkte jeg siden jeg jo har feilinstilt den før

Testet idag med å ta ut en og en plugghette. Samme problemet fortsatt. Så antar coilene virker som planlagt. Har forsøkt å sjekke alle ledninger, finner ikke noe spesielt. Både temp ledningen og oljeledningen.

Forsøkte også å skru på tenningsskruen en kvart omdreining både opp og ned helt inn og helt ut uten at det hjalp noe. Dette forsøkte jeg siden jeg jo har feilinstilt den før

Link to post
Share on other sites

fins egne målere som skrus inn i plughullet. Ha ute de andre pluggene, full tomgangsgass og daumannsknapp ute. Sylindrene skal helst ikke ha for stor innbyrdes variasjon - er en mye lavere enn de andre kan det tyde på skade på ringer, stempel eller sylinder

 

eksempel: (ikke brukt denne så kan ikke gå god for funksjonen)

http://biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Testinstrument-og-Elektronikk/Kompresjonstester-bensin-151393/

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Siden dette problemet helt klart kom etter at forgasserne var rengjort, kan det indikere hva som kan være feil???

I sommer før forgasserne ble rengjort var det aldri en slik sperre på 2000 o/m som oppstod, da var problemet at jeg ofte(men ikke hele tiden) ikke fikk til annet enn tøffefart, selv om jeg ga full gass. Så etter en stund prøvde jeg å gi gass på nytt og da kunne den komme helt opp i full fart. Men denne harkinga og sperringa på 2000 kom altså først etter forgasser rengjøring.

Link to post
Share on other sites

Den testeren fra Biltema funker helt fint. Er ikke så viktig hvor høyt eller lavt trykket er, men det skal være helst tilnærmet likt på alle tre. Resultatet av antall BAR er et resultat av gasspådrag i testøyeblikket. Når jeg har målt på nevnte motortype så har jeg funnet resultater mellom 5 og 9 BAR. Hvis det er avvik større enn 1-2 BAR på en sylinder, så har du avklart et problem.

 

Red: Fikk hørt på youtube, synes det høres ut som nødmodus.

Redigert av svebe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg opplevde noe lignende med en Yamaha 50 hk 2T fra '79.

Putret fint med startgass, men hadde ellers ikke lyst til å gå.

Det viste seg at choken hang seg opp. Den styres jo med en elektromagnet fra gasskonsollen. Selve mekanikken oppførte seg som den skulle. Motoren er også utstyrt med manuell choke, og en treghet her hindret spjeldet i å lukkes.

Straks den manuelle ble fysisk dyttet på plass etter oppstart, gikk det fint...

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Hei,

 

Problemet er fortsatt uløst etter at båten har stått på verkstedet i flere måneder i høst. Ingen løsning så langt, og jeg har hentet båten hjem. Jeg lurer nå på om noen har en Yamaha 50 HK DETO?. Min er fra 1988 så et må være fra 80-tallet. Tanken er å prøve å låne hjerne/CDI unit for å se om det fortsatt er dette som er problemet. Jeg kjøpte jo ny, men fra USA (eBay). Dette hjalp ikke, men han på verkstedet er rimelig sikker på at det er årsaken.

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Ser du har forsøkt med ny CDI, uten at dette hjalp noe. Jeg vet ikke hvordan tenningsspolen er laget på denne motoren, men på en Mariner 60Hk som jeg hadde for noen år siden, var den delt i to deler/spoler. Den ene spoledelen ble benyttet ved lavere og den andre ved høyere turtallsområder. HVIS det er et lignende system på din motor, og HVIS det er brudd/vakkelkontakt i tilknytning til "høyturtallsspolen", kan jeg godt forestille meg at motoren oppfører slik som du beskriver.

 

Tenningsspolen(e) er sannsynligvis bygget sammen med ladespolen i en "ring" som ligger under svinghjulet. Hensikten med tenningsspolen(e) er å generere tenningspulser som så sendes videre til CDI'en for videre finjustering. Prøv å følge ledningene fra spoleenheten under svinghjulet. Fra ladespolen går det to ledninger til vekselstrømsterminalene på likeretteren. Fra tenningsspoledelen(e) går det 2 eller 3 (kanskje 4) ledninger inn på CDI-boksen (3 eller 4 ledninger hvis spolen er delt i to slik som på Mariner'en min). Hvis du kobler fra disse ledningene på CDI-siden, kan du sjekke med et ohm-meter om tenningsspolene er hele eller om det er brudd i en av dem.

 

Håper du finner ut av dette!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...