Jump to content

Alt du lurer på om Bästkusten men aldri har turt å spørre om

quantumduck

Recommended Posts

Hvorfor i alle dager starter du en slik tråd ???

Det er ting som havner i tråden til Lars H som ikke egentlig hører hjemme der, tror jeg, ihvertfall noe av det jeg selv har skrevet der. Derfor var det noen som foreslo at slike skriverier, som feks ovenstående spørsmål, kan tas i en egen tråd. Hvor relevant det blir gjenstår i høyeste grad å se, det kan åpenbart diskuteres hvorvidt ovenstående spørsmål er relevante.... tok dem med fordi de faktisk var oppe i Lars' tråd.

Bästkusten referer til Lars ' tråd. Hvis vi nå skriver västkusten og Bohuslän også vil søkene dine treffe tråden.

Jeg mener båtlivet i Bohusläan i utgangspunktet er relevant som tema, men hvis det viser seg at innholdet her ikke blir spesielt saklig så kan gjerne hele stasenflyttes til OT for min del, it's all up to us.

Nå er det faktisk 23 år siden første gang jeg var nedover Bäskusten (som i svenske brosjyrer brukes på strekningen mellom Strömstad og Göteborg og også dekker området syd for Dyrön). De siste 15 årene har jeg vært her vert eneste år, mest i gjestehavner de senere år. Så jeg tror nok jeg kan svare på en del spørsmål. Men hvordan det er her i fellesferien i juli, får andre svare på. De første årene var jeg her i juni, og etter det kun i august. I juli tar jeg ferie hjemme i hagen.

Lars H.

pt. Bohus Malmön

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Mulig jeg oppfatta https://baatplassen.no/i/topic/103338-4-vaeckor-paa-baestkusten-med-trudelutt/page-2#entry1476547 litt annerledes enn du mente det. Har ikke set du har besvart f.eks. spørsmålet om stengetider i gjestehavner, som noen synes er relevant, så tenkte kanskje det var fordi du synes det var et tøysespørsmål, som ikke hørte hjemme i tråden din.

Redigert av quantumduck (see edit history)

Innlegg fra en viss ugle i "min tråd", har jeg forsøkt å overse. Men kom gjerne med spørsmål her, så skal jeg svare så godt jeg kan. Når havnene stenger for vinteren (om det er det du mener), vet jeg ikke noe om.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Det er da mange som drar nedover på påsketur også, vet ikke om det skal kalles vinter eller vår ... det som skjer er vel at landstrøm, vann og fasiliteter er stengt og ingen krever inn havneavgift?

Var forresten med på sesongåpning i Grebbestad for en del år siden. Sur tåke så tjukk som graut og vel ikke andre båter i gjestehavna. Men makan til ku-slepp, tror man trygt kan si at ihvertfall deler av lokalbefolkningen er fullt på nivå med tilreisende festløver :o)

Edit: Åja, det uggla lurte på - som du naturlig nok har oversett - var om gjestehavnene stenger om kvelden, altså som campingplasser gjør, ikke om de stenger om vinteren. Hehe ...

Den siste uthavna jeg lå i før hjemreisen i år var ganske tett befolket, hvis man ikke er kjent med uthavnene i området syns jeg det er ganske greit å kikke etter andre mastetopper. Etter min mening blir det "både og" og ikke "hverken eller", etter en lang dag på båten synes jeg det er hyggelig å se andre mennesker.

At gjestehavner stenges (hvordan det nå skulle gjøres, med tau over havneåpningen) om natten, har jeg aldri hørt om eller sett noe til. Så da har jeg etter beste evnet svart på det spørsmålet (selv om det kom fra Uglesett opprinnelig).

Lars H.

mitt webcam

Redigert av Lars H. (see edit history)

Nei, havnene stenger ikke på natta, meg bekent har ingen bom ved innseilingen.

Ja, Det er lov å gå fra kai kl 0500,selv om Ugla sover.

Ytterst skjelden at en havn brenner selv på vestkusten . Siste bybrann var vel i Ålesund, men om havna brant vet jeg ikke.

PS. Om medlemmet fra fugle familien kommer med ett innlegg i denne tråden. blir jeg overrasket. :giggle:

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

meg bekent har ingen bom ved innseilingen.

:giggle:

førr i tiden så fanns det faktiskt bommer vid innseilingen til gamle Gøteborg,

ursprungligen låg hamnen inne i kanalerne.........og man ville ikke ha in 'løst folk' der på natten.

en bom låg dær gjestehavnen er idag......der fanns tidl en kanal, som fylldes igjen på 30-talet

det er derfor området heter "Lilla Bommen"

25c7c473-8c38-4e3e-aaba-b3d1338d7950.jpg

S/Y Gunga Din

Innlegg fra en viss ugle i "min tråd", har jeg forsøkt å overse.

Du er ganske freidig Lars H. I tråden'' din'' er det du som bestemmer og du sensurerer og kjefter i vei. Du klarer å få med deg menigheta De som ikke tør seile til Käringö uten å ha lest 1000 innlegg og sett 100vis av bilder av alle gjestehavnene på forhånd.

Du tillater deg selv å skrive hva som helst i andre tråder og mye handler overhodet ikke om trådens overskrift. Har du blitt en surpomp eller er du bare bortskjemt?

Over til trådens overskrift.

Peterson på Käringö er en kafeteria jeg noen ganger har besøkt.Cafeen har innført blopriser på helt ordinær mat. Ja man skulle anta at fisk var billigere på Käringö i Sverige enn i en restaurang i Oslo.

Mye koster to potatis og 200 gram sjøtunga idag og må man fortsatt bestille bord fordi gale nordmenn plutselig har begynt å like fisk? Og når nordmenn forstår at de har blitt lurt står de fram og roser maten opp i skyene.

Jeg overnattet for noen år siden på Resø. Havna var full. Jeg fortøyde helt ytterst i sundet hvor det ikke var noen brygge, bare noen råtne pilarer fra svunnen tid. Klokken 19 kom en havnemann balanserende på de råtne pilarene og krevde havneavgift. Uheldigvis hadde kona tatt med seg svenskepengene og klatret på land for å gjøre et ærend. Jeg bladde opp en norsk 500 lapp. Jeg minnes havneavgiften var sek 170. Jeg fikk 330 sek tilbake på den norske 500 lappen. Det lå mange norske hundrelapper i veska til havnemannen. Kursen var 82.

Er norske båtfolk fritt vilt på svenskekysten?. Svensk kan svare først og så Gunga....

Klokka 4 om morgenen forlot den første fiskebåten havna og lagde ei flodbølge da skipperen ga full gass i sundet. Det er vanskelig å fendre opp mot pilarer og båten dundret i treverket så flisene føyk. Jeg trodde det var jordbevning og fikk høy puls og angst.Satt våken resten av natta i påvente av neste fiskefartøy.

Redigert av UGLESETT (see edit history)

Med växel avgift och att du är norsk så tycker lag detta var för billigt.

Försök betala med svenska pengar i en Norsk gäsrhamn får du se hur det går.

Att du Uggla är dum vet alla men att du är så dum så att du lägger dig där kunde jag inte tro.

Här har hamnkapten inte varit uppmärksam. Då du var en säkerhetsrisk för dig själv och andra borde du blivit jagad på havet direkt

Livet er fært Ugla, men alt du lirer ut av deg i innlegg no 17 er din egen feil.

Beklager men du er bare tragisk.

Har du en eneste positiv opplevelse på vannet sammen med andre?

Hvorfor i all verden har du vært flere ganger på Pettersons, hvis det var så forfærdelig, hadde vel holdt med ett besøk.

At du ikke har lokal valuta er din og ingen andres feil. At havnebetjent tar i mot utenlandsk valuta ser jeg som en ekstra service.

Å fortøye til ett ødelagt bryggeanlegg bør du som kaptein vite er farlig.

Fiskere starter arbeidsdagen tidlig på morgenen, at de forlater havnen kl.0400 er helt normal.

At det ikke passer for Ugla er vel noe de hopper og driter i.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Jeg klarer ikke å holde meg... du er bare tragisk! så utrolig dum!

Du burde holdt deg. Hylekoret unisont mot Ugla i tråden til Lars ( som jeg observerer han får lov til å diktere\bestemme hvem som skal svare i ) er ikke pent syn selv om der er noen poenger.. At ikke flere enn jeg ser dette , synes jeg er litt tragisk..

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Du er ganske freidig Lars H. I tråden'' din'' er det du som bestemmer og du sensurerer og kjefter i vei. Du klarer å få med deg menigheta De som ikke tør seile til Käringö uten å ha lest 1000 innlegg og sett 100vis av bilder av alle gjestehavnene på forhånd.

Du tillater deg selv å skrive hva som helst i andre tråder og mye handler overhodet ikke om trådens overskrift. Har du blitt en surpomp eller er du bare bortskjemt?

Over til trådens overskrift.

Her skyter du deg selv kraftig i foten, Ugla, men det er greit min tråd, litt av hensikten var at Lars skulle få fred i sin.

Rart vi har så ulik opplevelse av svenske gjestehavner. Det har vel litt med forventninger å gjøre også, det du opplever som et mareritt oppsøker jeg helt frivillig.

Når det gjelder mat og priser har jeg ikke lagt merke til at vi blir flådd i gjestehavner mer enn andre steder, det kunne selvsagt vært billigere hvis det var sånn at kokken stakk fiskestanga ut av vinduet og dro opp dagens fangst ... på fritida. Men vi betaler nok markedspris, også på steder hvor fisken svømmer rundt bordene. Og markedspris styres blant annet av det markedet er villig til å betale. Vi blir vel så flådd som vi ønsker selv, kanskje? Alt i alt syns jeg Bohuslan har mye å tilby på matfronten, man blir fort lei av stekte poteter og frityrfett om man spiser sjømat i Danmark, det er kanskje litt billigere enn dagens fangst på Bohuslan-kysten, men ikkeno for meg.

Bra kurs på kontantbetaling med feil valuta tror jeg ikke du opplever noe sted... får håpe din bedre halvdel handlet for mer enn 170,- i svensk valuta da ...

Dessuten har vi alle våre opplevelser med å legge oss på "feil" sted i (eller utenfor) gjestehavna, alltid like artig når noen drar på, enten det er norsk camping-kruser, eller svensk fiskefartøy.

Du burde holdt deg. Hylekoret unisont mot Ugla i tråden til Lars ( som jeg observerer han får lov til å diktere\bestemme hvem som skal svare i ) er ikke pent syn selv om der er noen poenger.. At ikke flere enn jeg ser dette , synes jeg er litt tragisk..

Enig med hifo. Selv om jeg ikke er enig med alt ugla skriver, så kan jeg ikke skjønne at han har fortjent kollektiv mobbing. Synes faktisk det er bra med noen som stiller kritiske spørsmål, selv om formuleringene kan være noe uvanlige innimellom.

Øivind

I dag er det skolestart og da skal visstnok mine barn og barnebarn ut og mobbe andre nyklekkete ...

det er bare å slenge mindre dritt, så får man mindre dritt tilbake. Gjelder oss alle stort sett.

det er ganske lav terskel for ot-skvalder i trådene her, når en sjelden gang ts ber om å slippe er det bare å respektere, all den tid det er anledning til å starte egne tråder selv. og det går selvfølgelig i hvam som skrives, ikke av hvem.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...