Jump to content

Har tatt motorrens i ferskvannsdelen og nå reagerer det.


Morten:)

Recommended Posts

Dette ser ikke helt bra ut hva gjør jeg? Det er etylenbasert kjøleveske i systemet og nå reagerer det med koking og brun røyk som poffer ut av ekspansjonstanken. Har gjort det som står på flasken "Doseres inn i systemet i forholdet 15-20%. Jeg blandet 10% og tenkte at det holdt og det gjorde det jo..

 

Morten

Link to post
Share on other sites

Systemrens er en av de mest anbefalte rensevesker. Kjørte dette på min SABB i ferskvannssystemet og det fungerte godt, men kansje skylle godt med et par runder med rent vann. Du nevner ikke motortype, men at det er en ferskvannsdel. Er kjølevannet ennå grått, bør det skylles litt til før frostveske påfylles.

Lykke til

Link to post
Share on other sites

Høres bra ut Figen. Mulig jeg overdramatiserer litt her men vil allikevel ikke anbefale å ta seg en tur med båten for å varme opp og sirkulere vesken som det står på flasken. Det vil mest sannsynlig øke reaksjonen vil jeg tro.

Tappet ned frostvæsken men skylte ikke igjennom. Står ikke noe på flasken om at det skal være nødvendig. Dosereres i systemet som det står. Mulig jeg ikke er helt med men det vil jo si at man kan blande dette i kjølesystemet

Link to post
Share on other sites

Det skal reagere litt. Kjør motoren litt så du får sirkulert væsken. La det gjerne stå på motoren to-tre dager. Tapp det ut og det kommer til å lukte stramt, litt svovelaktig, er mørkt grått. Fyll opp med rent vann og start motoren for å lunke vannet og få sirkulasjon og tapp av. Jeg gjorde dette to ganger (til det jeg tappet av ble nesten rent vann). Til slutt blandet jeg opp 50/50 med frostvæske og vann.

Redigert av dante (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...