Jump to content

Thermic 2000 slår seg av etter ca 20 min


hasla26

Recommended Posts

Håper at noen kan hjelpe meg med mine problemer.


Ser at det er en det er en del om Thermic 2000 her på forumet, men finner ingen ting om mitt problem. Lager derfor en ny tråd.



Her er det som skjer:


Noen ganger tenner den ikke. Men for det meste tenner den og begynner å varme.


Trekker ca 7 amp i starten så glødetråd ok.


Rød diode lyser, den grønne tenner aldri.


De gangene varmeren tenner kommer det varme. Men som nevnt tenner ikke grønn diode og varmeren slås automatisk av etter ca 20 minutter.



På toppen av pumpen er det en svart propp(overtrykksventil kanskje?). Denne er ikke tett og det lekker litt lampeolje.



Jeg har forbikoblet overopphetningssikringen i forbindelse med feilsøkingen.


Jeg har byttet serviceinnsats(modifisert wallas).



Noen som har greie på hva mine problemer kan skyldes?


Venter i spenning på svar.


Link to post
Share on other sites

Har du en bruksanvisning til Thermic 2000? Om ikke kan du laste den ned her: http://www.varmedoktorn.com/_filebank/download.asp?file=/_filebank/Handbok-Thermic2000.pdf

 

Den grønne dioden styres av en bi-metall føler i brenneren, og som indikerer at varmeren er i gang. Kretskortet er bygd opp slik, om ikke dette bi-metallet er aktivt så tolkes dette som om varmeren ikke er i gang, og vil stoppe.

 

Toppen av pumpen skal være tett, så du må se om du finner et lokk som passer eller reparere det som er der - på et eller annet vis.

 

Sist jeg undersøkte, var det ikke mulig å skaffe ny brennerbunn (der hvor bi-metall føleren sitter)

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Link to post
Share on other sites

Takk for tips.

Nå har jeg rengjort kontaktflatene på bimetallkontakten. Dette var ikke så lett siden åpningen er ca 0,15 stor. Men med bladsøker, crc og så elektrorens ser det ut å fungere.

Grønn diode tenner og brenneren slår seg ikke av.

Så nå gjenstår bare å få pumpa tett på toppen og få fixet den utette returnippelen for parafinen. Dette ser ut til å gå veien:-)

 

Må dessuten kjøpe ett servicesett til. Blitt såpass mange demonteringer at pakningene har gått i stykker igjen.

Men kostnaden for to servicesett er det verdt:-)

Link to post
Share on other sites

Utett returnippel?

 

Husk at det SKAL være et hull i siden på den, eller så vil ikke returen renne ned i tanken, og returparafin vil bygge seg opp i brennkammeret og drukne veken.

 

Renner det ut parafin gjennom dette hullet, tyder dette på tett returslange, knekk på slangen, for lang slange slik at den ligger i "bukter og bender", svanehals/vannlås, eller at den står ned i parafintanken. Skal bare gjennom korken med 2-3 cm.

 

Pass på at du ikke ødelegger returnippelen, har ikke fått tak i denne på år og dag.......

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Link to post
Share on other sites

Har ikke noe særlig tro på at Varmedoktorn i Sveariket har denne nippelen liggende. Jeg bestilte noen i vinter, og har fremdeles ikke fått de i hvert fall.

 

Firmaet i Norge - IMS i Sandefjord - som kjøpte restlageret av Thermic-deler fra Termomarin, har heller ikke nye nipler liggende. De hadde i hvert fall ikke flere før jeg prøvde å skaffe fra Varmedoktorn.

 

Kan jo tenkes at IMS i Sandefjord har brukte liggende, hva vet jeg. Ring 907 84 056, spør etter Per Varild, og spør.

 

TEK7 bør ikke brukes til å lime fast denne nippelen i brennerbunnen, Denne kan bli ganske så varm, så du må bruke varmebestandig silikon. Kan også brukes til å tette pumpeproppen.

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Link to post
Share on other sites

Takker for tips.

Nå står den i båten.

Ikke oppført seg eksemplarisk i helgen. Ikke alltid den blir varm nok på første forsøk(bimetall lager ikke kontakt), men på andre forsøk gjør den det.

Skal ta den ut igjen ved sesongslutt og gå over den igjen i løpet av vinteren.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...