Jump to content

Bly i støpt vanntank, er reprasjon mulig?


The Saint

Recommended Posts

Hei. Har akkurat kjøpt meg en Lido 23 snekke. Båten har ferskvanns tank støpt i kjølen fra motor rommet og frem til baugen. (Glassfiber.) Tidligere eier har koblet fra vann ledningene og ikke benyttet seg av denne tanken. men for å få båten stødig har han lagt bly inn i vann tanken! :thumbsdown: Jeg ønsker å kunne benytte meg av vanntanken igjen. Men er jo redd for blyforgiftning. Så det jeg lurer på er om det er mulig å få renset tanken på en forsvarlig måte. Eventuelt å få lagt inn en oppblåsbar tank. Noen som vet hvor man kan få slike på mål? Eller må jeg skjære opp gulvet å sveise en ny tank i rustfritt stål, for så å støpe ny gulv plate oppå?

Link to post
Share on other sites

Hei, og velkommen til Baatplassen og gratulerer med snekke.

Jeg har null kjennskap til båttypen, dessverre. Men hvis den tidligere eieren hadde behov for å stabilisere båten med bly i kjølen, er det vel like nyttig for deg kanskje? Jeg ville uansett ikke brukt en slik tank til drikkevann uten å være helt sikker på at vannet er blyfritt.

 

Med oppblåsbar tank mener du sikkert en såkalt vannsekk, som utvider seg når den fylles med vann. Så lenge du plasserer den lavt i båten, er det sikkert en fin løsning. Det er farlig med store tanker med væske som skvalper fra side til side, men en vannsekk (som jeg aldri har brukt selv) vil vel krympe når den tømmes også, så det er sikkert en bra løsning på alle måter. Mindre arbeid og billigere blir det også, i stedet for å åpne den gamle kjøltanken gjennom dørken.

 

En annen tanke er å lage mannhull i tanken, og bruke det til å få inn en vannsekk hvis det er plass.

Redigert av Propell1 (see edit history)

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
Share on other sites

er dette en tank hvor du kun har tilgang inn via et mannlokk, eller kan du komme til hele tanken ovenfra?. Regner meg han bare har lagt i løst bly, og ikke tømt i flytende?. Jeg ville fjernet blyet, vasket og pusset ned overflatene godt, og så primet opp med epoxy eller lignende. Tviler på at du da vil få mye bly i drikkevannet, men for sikkerhets skyld kan du få analysert en vannprøve (av vann som har stått i tanken en stund). Jeg kan sikkert hjelpe deg med sistnevnte...

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Hei, og takk for svar. Tror at tidligere eier stabiliserte båten med bly rett og slett fordi han ikke hadde vann i tanken. Ut ifra tankens størrelse så vil det bli mere tyngde med tanken full av vann. Er kanskje 15kg bly i tanken. Jeg vil tro tanken rommer en plass imellom 80 og 100 liter vann. Var vann sekk jeg vurderte ja. Er "mannlokk" / inspeksjons luke i tanken, men den er svært liten og plassert i enden av tanken. Men fullt mulig å tre inn en vann sekk der. Så det var det som var tanken. Men vurderer også å sveise tank i rustfritt stål og støpe inn om det ikke vill være andre enklere og full gode løsninger. (Er industri mekaniker, så selve tanken vil ikke koste meg mange kronene om jeg lager den i rustfritt stål.)

 

Ja, har bare tilgang til tanken via mannlokk. (20 x 30cm) Så alternativet er å skjære ut gulvet for å åpne tanken. Er bare løst bly som er lagt i kjølen. Men er svært vanskelig å komme til for å pusse ned. Siden "mannlokket" er i enden av tanken og tanken er i kjølen på 1/3 av båten. Er kanskje mulig å få sandblåst den for så å sprøyte tanken med epoxy?

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Ville tømt tanken for bly, vasket den ned og tatt den i bruk. Om du er i tvil ifht bly så tre inn en vannsekk, finnes i trekantutførelse for tanker i baug. Men det er jo ikke liv om å gøre at de passer 100% da de jo er myke og utvider seg ettersom de fylles/tømmes. Du kan jo også gjøre mannhullet større for å forenkle jobben.

-----------

 

Om du tømmer tanken for bly og vasker ordentlig ut så må en jo tro at faren for blyforgiftning er fjernet. Men jeg ville vært forsiktig med sterke tilsettingstoffer osv for å rense tanken etter den da er i bruk, kan jo tenkes disse løser opp/reagerer med bly på en annen måte enn hva ferskvann gjør.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...