Jump to content

Styrekabel M66 er rusten, må den smørest? Hva med?


idontknow

Recommended Posts

Kjøpte meg ein shakespeare her om dagen, sjøsettene han og då eg skulle ut på ein tur viste det seg at rattet ikkje var så lett å snu rundt. Under båtturen løsna det deler av styresnekka, så eg tok bare styresnekka opp på land igjen og kjøpte meg ny styresnekke, ettersom den gamle var heilt eira. Då eg demonterte styresnekka, merka eg at styrekabelen var ganske rusten så eg tok litt WD40 på. Kjøpte ny styresnekka og festa rattet, tok inni styrekabelen som var ganske vanskelig. Så eg lurer bare på om den skal smørast med nåke. Eg har rett kabel til styresnekka, trur kabelen heit M66. Skal styrekabelen ver hard, eller fleksibel som ein ledning?

 

Takk for svar!

Link to post
Share on other sites

den skal være noenlunde fleksibel, men ikke som en ledning.

Sjekk om det går å ta løs wiren fra motor og så dra den ut av strømpa (går an på noen typer) for inspeksjon. (Går an på min men det er ikke M66. rengjør da wiren og smører på nytt med girolje før den dyttes på plass i strømpa igjen)

Men høres ut som at kabelen din trengs å byttes den også

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Eg kan jo sjå sjølve styrewiren der som eg tar den inni styresnekka, så eg trenger vell bare smøre den delen, ikkje der bak med motoren, for den er jo innpakka, og forhåpentligvis ikkje rusten..

 

 

EDIT: Her er eitt bilde eg fant som ser nesten ut som mi styresnekka-

bilde

Redigert av Whitesaw64 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Eg kan jo sjå sjølve styrewiren der som eg tar den inni styresnekka, så eg trenger vell bare smøre den delen, ikkje der bak med motoren, for den er jo innpakka, og forhåpentligvis ikkje rusten..

 

vann finner veien inn over tid, så den kan være rusten hele veien for alt du vet. Eller bare treg pga gammelt, størknet fett og smuss

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Har liggende pent brukt Ultraflex T73NRFC (No feedback) snekke med panelfeste og 14 fot M66 styrekabel, nytt i 2010 men kun brukt 1 kort sesong.. Har montert hydraulisk styring idag :smiley:

 

http://www.nautimarketshop.com/shop/en/product/6781/Ultraflex-mechanical-steering-T73NRFC-Code-53106317.html

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...