Tor Arild Startet 16.August.2013 Del på Facebook Startet 16.August.2013 Har et Jabsko som emnetittel sier, men nå vil den ikke tømme. Det vil si at impeller/kniv går rundt og maser istykker innholdet. Men, det forblir i toalettskålen. Noen som har en ide om hva dette kan være, og hva jeg må gjøre? Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 16.August.2013 Del på Facebook Svart 16.August.2013 Jeg vil tippe at kniven er full av hår eller at det er andre ting som blokkerer. For å si det veldig enkelt. alt annet en bommelom og bimmelim og lettopløselig dopapir har ingen ting i doskålen å gjøre. Som eksempler kan nevnes - Tørkerull papir - Våtservietter - Hår - Q-Tips - Bommull dotter for å fjerne sminke - osv.... Er toalettsystemet over 5 år ville jeg sjekket for urinstein i slangen som kan blokkere denne. Enten alene eller sammen med andre ting. Sitér dette innlegget Link to post
Tor Arild Svart 16.August.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.August.2013 Hmmm. For å åpne og komme til kniven, skjer det fra toalettets bakside? Har vært velsignet med få problemer i denne avdelingen tidligere. Sitér dette innlegget Link to post
Tor Arild Svart 16.August.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.August.2013 Har søkt på nettet, men greier ikke å finne manual for å åpne/rense kniv på toalettet. Er det noen som har, er vet hvor jeg kan finne beskrivelse eller manual? Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 16.August.2013 Del på Facebook Svart 16.August.2013 Som regel løsner man "kvernhuset" på (bak)siden av toalettet fra selve toalettet. Er gjerne fire skruer der. Da kommer man til bladene og kan rense dem for eventuelle ting som har tvinnet seg rundt akslingen. Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Tor Arild Svart 16.August.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.August.2013 Tusen takk, Steinsvik. Nå skal bare toalettet tømmes manuelt etter øse prinsippet. Bare mer forsiktig... Og så blir det demontering. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 16.August.2013 Del på Facebook Svart 16.August.2013 (redigert) Forsøk med en sugekopp, har du flaks så virker pumpen så du får skylt med Klorinvann. Hvis ikke. Pump ut med Biltema sin messingpumpe, hell på Klorinvann pump ut etter noen skyllinger er jobben litt mer tiltalende. Sist jeg hadde det problemet etter et damebesøk måtte jeg til dette stadie, for å fjerne plastikk fra kverna. Kan også være blokkering i tilbakeslagsventilen bak rørstussen med tre skruene. Redigert 16.August.2013 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
eivindch Svart 16.August.2013 Del på Facebook Svart 16.August.2013 Den heter vel Jabsco Quiet Flush og her ser du alt du behøver å vite: http://www.xylemflowcontrol.com/files/itemdoc1441.pdf Dette er riktignok ferskvannsversjonen, men det betyr vel ikke noe fra eller til i denne sammenhengen. Eivind Sitér dette innlegget Link to post
Tor Arild Svart 16.August.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.August.2013 Ble plutselig silent kontra quiet flush når skåla var full av gårsdagens middag... Takk for all info. Problemet nå løst, men ikke uten videreverdigheter. Kort oppsummert: Mange som ikke har spylt nok etter at etterlatenskapene er ute av syne. Massiv akkumulering av rester i hele slangen fra toalett til septikslange. Ca 4 meter på targa. Mesteparten av dette mener jeg bestemt kom på toalettdørken når toalettet ble pellet fra hverandre. Hvar arkeologiske lag forsteinet i jokerventil og rundt kniv. Nå er alt gullende rent. Selv toalettet og dørken er desinfisert 3 ganger. Jeg dusjet tungt for desinfisering. Er det stavefeil her, skyldes det invortez desinfisering med brunt brennevin. Men Jabscon trekker nå som et nytt toalett! Problem solved! Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 17.August.2013 Del på Facebook Svart 17.August.2013 Regelmessig skylling med ferskvann kan anbefales. Sitér dette innlegget Link to post
Tor Arild Svart 17.August.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.August.2013 Enig i regelmessig skylling med ferskvann. Det var slik jeg fikk renset i går. Satt slangen rett i tømmeslangen, festet den godt med to slangeklemmer og lot vannet strømme i 20 min mens jeg renset kniv og jokerventil. Utfordringen er at båten går med fisketurister når det ikke er min ferie. Og mange av dem tror at alt er borte når det ikke synes mer... Enda det briefes hver eneste tur at det skal pumpes 30sek etter at alt er ute av skålen. Vurderer faktisk å sette inn ny gjennomføring rett ved toalettet og la det gå rett i havet når den er fiskebåt. Sette på en treveis ventil og styre om det skal til tank eller ut. Er tross alt da faktisk langt til havs og det burde ikke sjenere noen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.