Jump to content

Tåler Racor dieselfilter å ligge ubrukt i plasten i flere år?


bergie

Recommended Posts

Har et Racor filter i min båt. Ser at jeg på ebay kan få kjøpt esker med 12 slike filter. Da blir prisen per filter noe lavere, men tåler disse filtrene å ligge på hylla i flere år.

Mister de evnen til å filtrere ut vann og dritt, blir gummipakningen ødelagt?

 

Edit:

Ser jeg var litt upresis i min første post. Jeg har et Racor forfilter/vannutskiller. Er det begrenset hvor lenge filterelementene kan lagres?

Redigert av bergie (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det eneste jeg ville ha betenkeligheter med er gummidetaljer som kan miste elastisitet etter noen års lagring. En 12-pakning tilsier 12 år dersom du ikke har twininstallasjon, noe jeg regner med at du ikke har i Biam`en :) .

Lagres filterne mørkt, tørt og kjølig vil sikkert gummien holde smidigheten noen år, men gummi er normalt ferskvare. Et godt eksempel på dette er impellere og registerreimer som skal byttes ut etter en maksimum tid (f.eks. 5 år) eller antall motortimer, altså det som inntrer først.

Hva med å gå sammen med en båtvenn som bruker samme filter om innkjøpet, slik at dere kan dele en 12-pack?

Link to post
Share on other sites

På den andre siden stoppet vi en maskin for ikke lenge siden der o-ringer hadde gått varmt i 11 år. Hvis det er kvalitet, hvilket Racor skal være, bør gummidetaljer holde veldig lenge. Disse o-ringene ligger lagret, når de er i bruk ligger de stasjonært. Noe annet er det om de blir utsatt for vibrasjoner/bevegelser.

Link to post
Share on other sites

De Maritim tar 320 for koster 180 ca hos Volvo Penta. Samme filteret inne i en volvo papp boks. Dvs jeg handlet da hos Vallø i Tønsberg.

 

Selv kjøper jeg for to og to år med filtre til olje, luft og diesel samt sink staver på marinepartsexpress.com. Blir hyggelig pris det også etter frakt og avgifter.

Link to post
Share on other sites

Takk for svar.

Har nok bare en motor i min Biam, så en pakke med 12 filter vil vare en del år :-).

Best Marin skal ha ca 250,- for et slikt filter. Kan spare en 100-lapp per filter dersom jeg kjøper 12-pack på Ebay, men kan fort blir dyrt dersom jeg må kaste halvparten fordi gummipakningen er ødelagt.

Får se hva jeg finner på. Dele en pakke med en annen båteier, var et godt forslag.

 

Takk for innspill :-)

 

Link to post
Share on other sites

Legg filterene i fryseren så holder gummien seg lenge. Der er det mørkt og ved lav temperatur går aldringsprosessen veldig sakte.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...